لزوم بازآموزی دانشآموزان در زمانهای «طلایی»/ محرومیت ۳ میلیون دانشآموز از عدالت آموزشی
مصطفی اسدی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش گروه جامعه خبرگزاری آنا، در خصوص اینکه آیا آموزشهای مجازی دانش آموزان پایههای یازدهم و دوازدهم در روند قبولی آنها در کنکور تاثیر داشته است یا خیر؟ میگوید: «آموزشهای غیرحضوری بین ۳۵ درصد و در خوشبینانهترین حالت تا ۴۰ درصد اثر آموزشی نداشته و الان دنیا به این سمت و سو رفته که به هر شکل و کیفیتی بتواند از آموزشهای حضوری بهرهمند شود. تدریس حضوری در مدارس با توجه به فراگیری واکسیناسیون در ایران و سایر کشورها یک امر قطعی شده است.»
آموزشهای مجازی موجب اُفت کیفیت آموزش در بین دانشآموزان شده است
بر اساس نظر کارشناسان این حوزه آموزشهای مجازی موجب اُفت کیفیت آموزش در بین دانشآموزان شده است بر همین اساس وی عنوان میکند: «طبق تمام تحقیقاتی که در حوزه آموزش در دنیا انجام شده افت تحصیلی فقط مربوط به کشور ایران نیست در تمام دنیا رخ داده و نظام تعلیمی و تربیتی باید آموزشهای جایگزین را قرار داده در دستور کار خود قرار دهد؛ به معنی اینکه با حضوری شدن مدارس آنچه در سالهای قبل تدریس شده دوباره برای دانش آموزان تدریس و مرور شود تا این افت تحصیلی ترمیم شود.»
به گفته اسدی دانش آموزان سال آخری که میخواهند برای کنکور خود را آماده کنند در ایام آموزش غیرحضوری مانند کلیه سنواتی که در گذشته بود و به کتابخانهها میرفتند یا از یا از سیدیها و امکانات دیگر آموزشی استفاده میکردند در این ایام هم همان رویه را در پیش گرفتند بنابراین این نوع آموزش تأثیر چندانی برای این گروه نداشت. اما بهطور کلی نمیتوان از اُفت تحصیلی هرچند به میزان اندک در این گروه غافل شد، زیرا در هر صورت افت تحصیلی وجود دارد که دستاندرکاران آموزش عالی کشور باید به هر شکل و شیوهای این کاستی را ترمیم کنند زیرا این موضوع بر کیفیت آموزش و نحوه آموزش آتی دانشآموزانی که میخواهند وارد دانشگاه شوند تاثیر خواهد داشت.»
بیشتر بخوانید:
پیامدهای منفی اعتیاد به گوشی هوشمند و شبکههای اجتماعی
امتحانات در ایام کرونا خنثی و آبکی برگزار شد/ دانشآموزان قبل از ورود به مدرسه باید پایش تحصیلی شوند
از ادعای دروغ آموزش و پرورش تا عقبماندگی ۲ ساله تحصیلی
دانشآموزان برای حضور در مدرسه دستهبندی میشوند
اسدی در خصوص آموزش حضوری دانشآموزان در سال تحصیلی پیشرو عنوان میکند: «برای حضور در مدرسه دانش آموزان به دو دسته (الف)، (ب) تقسیمبندی میشوند و از آبان ماه کلاسهای درس در جاهایی که کمتر از ۵۰ نفر دانشآموز دارد به صورت حضوری و مناطقی که بیشتر از ۵۰ نفر تا ۳۰۰ نفر دانشآموز دارد آموزش به صورت حضوری و نیمهحضوری خواهد بود و این رویه تا واکسیناسیون کامل همه دانشآموزان و معلمان ادامه خواهد داشت.»
لزوم برگزاری دورههای بازآموزی برای دانشآموزان
برگزاری دورههای بازآموزی برای دانشآموزان یکی از روشهایی است که میتواند تا حدود زیادی افت تحصیلی ناشی از آموزشهای مجازی را جبران کند در همین راستا اسدی عنوان میکند: «وزارت علوموتحقیقات باید برای ورودیهای جدید به دانشگاه دورههای بازآموزی بگذارد. در دانشگاه یکسری دروس پایه و یکسری دروس تخصصی داریم که به رشته انتخابی دانشجو اختصاص دارد که دقیقا در مباحث دروس پایه باید بازآموزی انجام شود زیرا مبحث تقویت دروس پایهای فوقالعاده مهم است.
به گفته این کارشناس آموزشوپرورش دانشآموزان پایهاول ابتدایی باید به هر نحوی به صورت حضوری در کلاسهای درس حاضر شوند چراکه آنها هنوز توانایی درک صحیح مفاهیم درسی را ندارند و نیاز به آموزش چهرهبهچهره و ارتباط مستقیم با معلم دارند.
متاسفانه حدود دوسالی است که آموزشهای غیرحضوری دانشآموزان را تنبل کرده و کلاً از فضای حضور فیزیکی غافل شدهاند در این خصوص اسدی عنوان میکند: «برای کنترل این چالش مبحث بودجهبندی محتوایی کمک میکند که زمانبندی ارائه دروس را با یک نظم و نسقی در پایههای تحصیلی انجام و به دانشآموزان ارائه دهیم. وقتی به لزوم بازآموزی دانشآموزان اشاره میکنیم به این معنی است که این بازآموزی باید در زمانها و ساعتهای مشخص که به آنها ساعات طلایی میگویند ارائه شود و منظور از این ساعات طلایی زمانهایی است که در اختیار دانشآموز و اولیا است.»
به گفته این کارشناس آموزش و پرورش تعدادی از مدارس در تابستان گذشته بسیاری از مدارس آموزشهایی را برای دانشاموزانی که به مقاطع بالاتر میرفتند ارائه داد تا با شرایط بازآموزی ایجاد شده با تقویت بنیه علمی وارد پایه تحصیلی بالاتر شود.
اسدی با تاکید بر کارایی مثبت شبکه شاد و استفاده از آن به عنوان مکمل درسی برای معلمان و دانش آموزان توضیح میدهد: «در شرایط بحران کرونا بین آموزش حضوری غیرممکن با یک آموزش غیرحضوری نیمهکارآمد راهی جز راهاندازی شبکه ملی شاد و انتخاب آموزش غیرحضوری نیمهکارامد نداشتیم اگرچه بسیاری از روستاهای ما در دوردستها و لابهلای کوهها به این شبکه دسترسی نداشتند و خیلی از آحاد مردم برای تامین تبلت و گوشی موبایل بضاعت مالی نداشتند و همین امر موجب شد حدود ۳ میلیون دانشآموز از فضای آموزش مجازی دور بمانند و از عدالت آموزشی بهرهمند نشونداما در آن شرایط راهاندازی شبکه شاد بهترین گزینه بود. البته امیدواریم با بازگشایی مدارس و اموزشهای حضوری مسئولان برای این گروه تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.»
انتهای پیام/۴۱۶۱
انتهای پیام/