کاهش آسیبها و تهدیدهای عصر تکنولوژی با گسترش سواد رسانهای
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ کانونهای فرهنگی یکی از قالبهای مهم و اثرگذار فعالیتهای دانشجویی بوده که با هدف ایجاد بستر و زمینه مناسب مشارکت دانشجویان در اجرای برنامههای دینی، انقلابی، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است و هرقدر زمینههای فعالیت، وسعت جذب و پاسخگویی به نیاز فرهنگی مخاطب دانشگاهی در کانونها بیشتر دیده شود، طبیعتاً میتواند منتج به فعالیت کیفی بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلایق گوناگون باشد.
یکی از رویکردهای مهم معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اهمیت به فعالیتهای فرهنگی دانشجویی از طریق تسهیل، تعمیق و گسترش کانونهاست که این مهم با اصلاح آییننامه اجرایی کانونها و ابلاغ آن در شهریور ۹۹ در دستور کار قرار گرفته است. حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور نیز از فعالیت کانونهای فرهنگی اجتماعی حمایت میکنند و تا حد امکان تسهیلات و لوازم مورد نیاز را در اختبار آنها قرار میدهند.
بیشتر بخوانید:
ترنم «کانون باران اندیشه» در جشنهای ایرانی
تقویت کانونهای فرهنگی با استادان باتجربه
۳۵ کانون فرهنگی در دوره کرونا فعال شدند
روایتی متفاوت از زندگی هنری قهرمان «عصر جدید»
فعالسازی کانونهای فرهنگی، هنری و اجتماعی یکی از چند برنامه اداره کل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی است، کانونهایی که با کار تیمی دانشجویان علاقهمند در حوزههای مختلف فعال هستند و حوزه فرهنگی اجتماعی دانشگاه را فعال و پویا نگهداشتهاند و بخشهایی از جامعه نیز از خدمات آنها بهرهمند میشوند.
اکنون بیش از هزار و ۲۶۰ کانون فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور فعال و دارای مجوز، اساسنامه، دبیر و اعضای مشخص هستند.
خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارشها و گفتوگوهایی با دبیران کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، عملکرد، فعالیتها و مأموریتهای این کانونها را در قالب پرونده خبری «کانونهای دانشجومحور» بررسی میکند که در جدیدترین شماره گفتوگو با شیوا خسرویزاده دبیر کانون مهارتهای زندگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج را میخوانیم.
آنا: کانون فرهنگی اجتماعی مهارتهای زندگی را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن(زمینههای کاری) معرفی کنید.؟
خسرویزاده: زندگی اجتماعی، پیشرفت صنعتی و تحولات عظیم در فناوری اطلاعات، زندگی بشر امروزی را به وضعیت سردرگم و پیچیدهای تبدیل کرده است که سازگارشدن با این شرایط مستلزم آگاهی و کسب مهارتهای فردی و اجتماعی بوده و همواره بخشی از واقعیتهای زندگی انسان است، بسیاری از افراد در رویارویی با مشکلات زندگی فاقد تواناییهای لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجهه با سختیها آسیبپذیر میکند و در معرض اختلالات روانی قرار میدهد، مهارتهای زندگی به عنوان تواناییها، نگرشها و رفتارهایی تعریف شده است که برای شادمانی و موفقیت آموخته میشوند تا این افراد را قادر کند در برابر موفقیتها و شکستها سازگار شوند.
امکان و ادامه حیات کانونها به صورتی که اعضای آن تبدیل به کنشگرانی فعال و اثرگذار تبدیل شوند، نیاز به حداقل امکانات و منابع مالی دارند که سهم حمایت مالی دانشگاه در این زمینه بسیار ناچیز است.کانون مهارتهای زندگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج با محور قراردادن دانشجو به عنوان عضو مؤثر بر جامعه و در حوزه یاددهی و اجرای این سازگاریها فعالیت میکند و طبق نظریه شناختی-اجتماعی اهداف خود را نه تنها در مقیاس دانشگاهی بلکه برای اجتماع و رسیدن به خانواده پیشبینی کرده و در این راه فعالیت میکند.
انتخابات شورای مرکزی کانون مهارتهای زندگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج ۲۷ اسفند سال گذشته برگزار شد و ۱۴ نفر، نامزد این دوره از انتخابات کانون شدند و ۷ نفر از نامزدان بیشترین آرا را کسب کردند که به ترتیب از نفر اول تا نفر پنجم به عنوان اعضای اصلی شورای مرکزی و دو نفر علیالبدل انتخاب شدند و با موافقت همه اعضا اینجانب به عنوان دبیر کانون معرفی و فعالیت رسمی کانون مهارتهای زندگی آغاز شد.
آنا: جایگاه و وظایف کانونهای فرهنگی اجتماعی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟
خسرویزاده: اگرچه کانونهای فرهنگی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به صورت غیررسمی دارای شأن، منزلت و جایگاه اجتماعی خاص خود هستند؛ اما بهصورت رسمی و ساختاری در دانشگاهها آنچنان که شایسته هست، تعریف درستی از جایگاه آنها از منظر رسمی ارائه نشده است و همین سبب شده تا اعضای کانونهای فرهنگی گاهی در فعالیتها و انجام امور با ابهام روبهرو شوند؛ بنابراین، اگر بخواهیم کانونهای فرهنگی به اهداف خود برسند، نخست باید از لحاظ ساختاری به جایگاه روشن و تعریف شدهای در سیستم آموزش عالی دست پیدا کنند تا بتوانند به پشتوانه آن در برنامههای خود موفقتر عمل کنند و فاصله میان نظر و عمل اجتماعی فرهنگی را به حداقل ممکن برسانند.
از سوی دیگر از آنجایی که هدف اصلی آموزش عالی، نه مانند آموزش عمومی که بر تربیت همهجانبه تأکید دارد، تربیت نیروهای متخصص برای ورود به بازار کار و اجتماع است و در مقایسه با آموزش عمومی کمتر به حوزههای فرهنگی اجتماعی ورود میکند؛ بنابراین مهمترین وظیفه کانونهای فرهنگی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی پرکردن خلأهای موجود در زمینههای فرهنگی و اجتماعی است، به بیانی دیگر؛ مهمترین وظیفه کانونهای فرهنگی؛ حفظ و اشاعه شعائر دینی و فرهنگ و آداب رسوم حاکم بر جو عمومی جامعه میان نسل جوان دانشگاهی است.
استفاده نسل جوان از اینترنت
آنا: کانونهای فرهنگی اجتماعی بهعنوان هستههای فعال تخصصی در دانشگاه چه نقشی در پیشبرد اهداف فرهنگی دانشجویی و توسعه علم و فرهنگ دارند؟
خسرویزاده: با هر نوع نگاه سلبی و ایجابی که به جهانیشدن و الزامات تکنولوژیک آن در یک دهکده جهانی داشته باشیم، ملزم به حضور در این دهکده جهانی به عنوان کنشگران فعال هستیم؛ چراکه کوچکترین انفعالی میتواند موجب غلبه و سیطره آداب فرهنگی، اجتماعی سایر ملل دنیا بر ما باشد، به هر دو نوع رویکرد به جهانیشدن اجباراً و الزاماً در یک چالش و گفتوگوی میان فرهنگی با سایر ملل دنیا شدهایم.
از سوی دیگر ترکیب فعلی جمعیتی کشور و نرخ رشد استفاده از اینترنت و سایر رسانههای دیداری و شنیداری نشان میدهد که بیشترین سهم استفاده از اینترنت و رسانههای دیداری و شنیداری را نسل جوان و دانشگاهی به خود اختصاص داده است، اگرچه آگاهی از مسائل فرهنگی، اجتماعی و دینی سایر ملل جهان فرصتهای خاصی را ایجاد میکند؛ اما نتیجه این چالش و گفتوگوی فرهنگی الزاماً تولید فرصت نیست؛ بلکه تهدیدهای خاص خود را دارد؛ بنابراین ازآنجاییکه مخاطب جامعه دانشگاهی نسل جوان کشور هستند، کانونهای فرهنگی میتوانند مهمترین نقش را در میانه این میدان برعهده گیرند به این معنا که اعضای کانونهای فرهنگی نخست باید خود به سواد رسانهای و فرهنگی تجهیز شوند و سپس سواد فرهنگی و رسانهای را میان نسل جوان اشاعه دهند؛ چراکه تفاوت نسل کنونی جامعه در عصر رسانههای دیجیتال با نسلهای پیشین تفاوت در امکان انتخابهای گوناگون و گزینشگری است، امکانی که نسلهای پیشین کمتر از آن بهرهمند بودهاند.
گسترش سواد رسانهای و فرهنگی از طریق کانونهای فرهنگی میتواند آسیبها و تهدیدهای زندگی در عصر تکنولوژی را به حداقل ممکن برساند و بر جنبههای فرصتساز این فضای جهانی بیشتر تأکید کند. کانونهای فرهنگی به عنوان دیدگاه رسمی فرهنگی ـ اجتماعی و دیدگاه عرفی حاکم بر جامعه میتوانند نقش خوبی اجرا کنند.
با هر نوع نگاه سلبی و ایجابی که به جهانیشدن و الزامات تکنولوژیک آن در یک دهکده جهانی داشته باشیم، ملزم به حضور در این دهکده جهانی به عنوان کنشگران فعال هستیم؛ چراکه کوچکترین انفعالی میتواند موجب غلبه و سیطره آداب فرهنگی، اجتماعی سایر ملل دنیا بر ما باشد.آنا: حمایت از کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان را چگونه ارزیابی میکنید و مشکلات و چالشهای مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی میدانید؟
خسرویزاده: حمایت از کانونهای فرهنگی را میتوان در دو بخش معنوی و مالی ذکر کرد، اگرچه برخی متولیان فرهنگی بر این باورند که فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی نیاز به بودجه و امکانات مالی ندارد؛ اما باید بپذیریم که در فضای جدیدی که در پرسش پیشین ترسیم شد، امکان و ادامه حیات کانونها به صورتی که اعضای آن تبدیل به کنشگرانی فعال و اثرگذار تبدیل شوند، نیاز به حداقل امکانات و منابع مالی دارند که سهم حمایت مالی دانشگاه در این زمینه بسیار ناچیز است؛ اما به لحاظ معنوی، حمایتهای خوبی از سوی مسئولان صورت میگیرد و همین میتواند سبب دلگرمی اعضای کانونهای فرهنگی در دانشگاه باشد.
کانونهای فرهنگی میتوانند فعال و اثرگذار باشند
آنا: کانونهای فرهنگی اجتماعی چگونه تقویت میشوند تا در پیشبرد اهداف علمی فرهنگی دانشگاه و جامعه موفق باشند.
خسرویزاده: همچنانکه در بخشهای پیشین گفته شد، با تعریف روشنی از جایگاه و منزلت کانونهای فرهنگی بهعنوان بخشی از ساختار و سیستم دانشگاهی، به صورت خودجوش و غیرانتفاعی و در اختیار قراردادن منابع مازاد دانشگاهی در اختیار کانونهای فرهنگی بهصورتی که به رسالت اصلی و نخست دانشگاه آسیبی وارد نشود، کانونهای فرهنگی میتوانند فعالتر و اثرگذارتر باشند، ضمنآنکه حمایتهای معنوی دانشگاه و فراهم کردن بسترهای قانونی برای ضمانتهای قانونی تداوم حیات کانونهای فرهنگی میتواند مشوق و مقوم این کانونها باشد.
بیشتر بخوانید:
تبدیل دانشگاه به کنشگر فعال با محور دانشجویان
کانونهای فرهنگی دانشجویی تشکلی جدی و رسمی محسوب شوند
کانونهای فرهنگی نهادی پویا در شکلگیری شخصیت دانشجو
دانشجویی که ۵ اختراع و ۱۱ عنوان کتاب دارد
آنا: نحوه همکاری مسئولان مربوط(حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه) در دانشگاه با کانون مهارتهای زندگی چگونه بوده است.؟
خسرویزاده: با توجه به اجرای برنامههایی که از تاریخ تأسیس کانون داشتهایم و مصادف شدن فعالیتهای کانون با دوران بیماری کرونا، حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه نهایت همکاری و تعامل را با ما داشته و برای رفع هر مانعی در اجرای برنامهها تمام توان خود را به کار گرفته است.
از آنجایی که برای مقابله با بیماری کرونا فعالیتهای حضوری محدود شدند و اکثریت برنامههایی که اجرا شدند در بستر فضای مجازی بوده مسئولان مربوط در دانشگاه از همه ظرفیتهای موجود برای پیشبرد اهداف و برنامه کانون استفاده کردند و ارتباط لازم برقرار شد.
آنا: چنانچه فعالیتهای اجتماعی، علمی، فرهنگی، افتخارات، موفقیتها و دستاوردهایی داشتهاید، تشریح کنید.
خسرویزاده: کانون مهارتهای زندگی واحد یاسوج بهمنظور ایجاد ارتباط مؤثر با دانشجویان به ایجاد پلهای ارتباطی و کانالهای اطلاعرسانی در فضای مجازی اقدام کرده است که به واسطه این ارتباط اهداف اصلی کانون در قالب برنامههای متنوع و فعالیتهای فرهنگی مجازی شامل وبینارهای آموزشی، شبشعر و انتشار هفتهنامههای موفقیت، ایجاد کلیپهای آموزشی انگیزشی و مناسبتی در کانالها و بسترهای مجازی میشود.
اجرای همایش پیادهروی با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی بهمناسبت روز ملی جمعیت از میدان کوهنورد شهر یاسوج به مقصد آبشار و اهدای بستههای بهداشتی به شرکت کنندگان، اجرای برنامه حضوری غبارروبی گلزار شهدا به مناسبت فتح خرمشهر در عملیات بیتالمقدس و روز مقاومت،اجرای مسابقه فردای روشن به مناسبت روز نسیم مهر برای حمایت از خانواده زندانیان و اهدای پنج جلد کتاب به نفرات برتر که از دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی در این مسابقه شرکت کردند، تهیه و انتشار فایلهای آموزشی فرهنگی و روانشناختی با محور اعتیاد به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در کانالهای مجازی مربوطه ازجمله فعالیتهایی است که در کانون مهارتهای زندگی واحد یاسوج به آن پرداخته شده است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/