تاثیرگذاری اساتید در نحوه ارائه کیفیت آموزش در وزارت علوم
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - حجت عابدی؛ وقتی مسئله کیفیت آموزش در دانشگاهها مطرح میشود همیشه انگشت اشاره به سمت دانشجو گرفته میشود. به باور همگان دانشجو از هر ترفندی برای فرار از درس خواندن و کسب مهارت استفاده میکند. هرچند در کشور کم نیستند دانشجویان مستعد که هر دلیل به دنبال تسهیل در امر تحصیل هستند تا بتوانند با کمتری صرف انرژی به مدرک موردنظرشان دست یابند.
از سوی دیگر شاهد حضور اساتید با بار علمی متعدد بر سر کلاسها هستیم. برخی از اساتید هیئت علمی، استادیار، دانشیار و برخی دیگر هم بهواسطه اخذ فوقلیسانس در واحدهای دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند. این در حالی است که حداقل مدرسان برای تدریس در دانشگاهها باید از مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. در وضعیت کنونی بسیاری از مدرسان دانشگاه مدرک دکتری دارند.
روسای دانشگاهها به نحوه جذب مدرس توجه کنند
احمد. ر. استاد تمام یکی از دانشگاههای کشور درباره روند جذب مدرس در دانشگاههای در گفتوگو با خبرنگار آنا میگوید: «جذب مدرس در دانشگاه بیش از تخصص فرد به روابطش توجه میشود.»
وی میافزاید: «در پایان هر ترم از دانشجویان روند ارزشیابی مدرس بررسی میشود. این اقدام چندان مناسب نیست، چون دانشجویان با مدرس و استادی که نمره مناسب ارائه میدهد و کار علمی چندانی هم نمیخواهند بیشتر استقبال کنند.»
این استاد دانشگاه ادامه میدهد: «مدیر گروهها باید بیشازپیش به تخصص و توانایی مدرس بها دهند تا بتوان دانشجویانی با علم تربیت کرد.»
تدریس بهواسطه روابط خانوادگی
فاطمه، مدرک فوقلیسانس اخذ کرده و هماکنون در یکی از واحدهای دانشگاهی کشور به تدریس میپردازد در گفتوگو با خبرنگار آنا میگوید: «بعد از اخذ مدرک از مدیر گروه دانشگاه که یکی از بستگان هم هست درخواست تدریس کردم و او هم پذیرفت.»
وی میافزاید: «البته در کنکور دکتری شرکت کردهام و به دنبال ارتقای وضعیت تحصیل هم هستم!»
بیشتر بخوانید:
بیکاری ۷۰ درصد فارغالتحصیلان دانشگاهی/ عدم وجود بسترهای لازم برای عملیاتی کردن آموزشها
محتوای درسی ۸۰۰ رشته تحصیلی بازنگری میشود/ راهاندازی سامانه سطحبندی مدرسان
اساتید بیکیفیت و تربیت فارغالتحصیلان بدون تخصص و بیکار
محمد زاهدی اصل، استاد دانشگاه درباره سطح علمی اساتید در دانشگاهها و گزینش آنها در گفتوگو با خبرنگار آنا میگوید: «افرادی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مسئولیت آموزش را بر عهده میگیرند که صلاحیت لازم را ندارد. همین مقوله باعث شده که به اذعان مسئولان آموزش کشور ۴۰ درصد از فارغالتحصیلان و دانشآموختگان است.»
وی میافزاید: «همین عدم کسب مهارت لازم از سوی برخی اساتید باعث شده تا دانشآموختگان آنطور که بایدوشاید ماهر تربت نشوند.»
زاهدی اصل تصریح میکند: «بسیاری از دانشجویان یا فارغالتحصیلان آنطور که باید مهارت لازم را نمیآموزند و همین مقوله هم کیفیت آموزش را زیر سؤال برده است.»
این استاد دانشگاه میگوید: «به تعداد کل اروپا واحدهای دانشگاهی در کشور وجود دارد. تعداد قابلتوجهی واحد دانشگاهی بیکیفیت بدون شرایط جذب دانشجو را شاهد هستیم.»
وی میافزاید: «اینها برای اینکه بتوانند سر جوانان کلاه بگذراند. نظارت درستی اعمال نمیشود. حاصل آن دانشگاههای بیکیفیت که در کنار آن پایاننامه فروشی و ... را میتوان به آن اضافه کرد.»
زاهدی اصل درباره نظارتهای وزارت علوم درباره سیستم ارزیابی وزارت علوم ادامه میدهد: «سیستم ارزیابی قالب در دانشگاههای کشور یکطرفه به قاضی رفتن است. برای مثال به شکل حضوری یا برخط از دانشجو سؤال میشود. فرمهایی به شکل مجازی وجود دارد که دانشجو باید به شکل مجازی آن را پر کند. در نهایت خروجی آن مبنای ارزیابی میشود.»
زاهدی اصل تأکید میکند: «ارزیابی دانشجوها باعث میشود که برخی از اساتید را در رتبه بالا نشان دهد. برخی از دانشجویان ما به دنبال کسب نمره، سهلگیری امور و .. هستند. وقتی استادی کلاس درس، مطالب و شیوه درسی را جدی گرفته و از دانشجو کار میخواهد چندان مورد توجه نیست. این در حالی است که استاد قوی است، اما ارزیابی دانشگاه بر اساس نظرسنجی دانشجو انجام میشود.»
به گفته او برخی از اساتید جوان به دانشجو پیام میدهند که تعامل بین استاد و دانشجو برقرار شود. بیشک این مقوله دانشگاه را ضعیف و کیفیت کار علمی را کاهش میدهد.
فقط اساتید عضو هیئت علمی تدریس کنند
حسین رئیسی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره کیفیت ارائه خدمات آموزشی از سوی مدرسان در دانشگاههای کشور در گفتوگو با خبرنگار آنا میگوید: «باید از نیروهای علمی برای تدریس در دانشگاهها استفاده شود. شاید در برخی مواقع هیئتهای علمی بهاندازه کافی نباشد. برخی از دانشگاهها مجبور به استفاده از اساتید حقالتدریس هستند. البته استفاده از این نوع نیروها بالاجبار استفاده میشود.»
وی میافزاید: «بهکارگیری اساتید بیکیفیت در برخی از دانشگاهها به دلیل نبود یا کمبود نیروی انسانی است. البته این مقوله به این معنا نیست که فرد به دلیل عدم عضویت در هیئت علمی کمسواد است، بلکه این افراد هم تحصیلات دانشگاهی داشته و افراد فرهیختهای هستند. جوانان مناسب نخبه و توانمند دراینبین توانستهاند به شکل مناسب نقش خود را ایفا کنند.»
رئیسی دلیل بروز این نارسایی را کمبود نیروی انسانی میداند و میافزاید: «باید دانشگاهها در حد کفایت عضو هیئت علمی داشته باشند. در غیر این صورت نمیتوان کلاس را بدون استاد گذاشت.»
انتهای پیام/
انتهای پیام/