چالش اصلی دولت سیزدهم رویکرد فساد گریزی و دغدغهمندی برای تأمین معیشت مردم است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سلسله نشستهای تخصصی فصل تحول با موضوع گفتمان دولت سیزدهم عدالت و عقلانت صبح امروز به شکل مجازی برگزار شد.
جمیله علم الهدی در این نشست گفت: عدالت و عقلانیت را در قالب عدالت در عقلانیت بیان میکنم. چالش اصلی دولت سیزدهم رویکرد فساد گریزی و دغدغهمندی برای تأمین معیشت مردم است. تأکید میشود در زمان این دولت توجه به مفاهیم جدید همچون اقتصاد دانشبنیان از اهمیت برخوردار است.
وی افزود: با دیدگاه واقعگرایانه تعدادی از انسانها وارد زندگی انسان میشوند. ورد انسان به زندگی و حیات دنیوی نیاز عقلانیت او را به دنبال دارد. از همین زمان یادگیری در نظام اجتماعی آغاز میشود و در خانواده فرد متولد و نظام معنایی خاص نیز شکل میگیرد. برای این اقدام برای حیات تعقل ورزی آغاز میشود.
رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: حکمت نظری، علمی و صناعت بروز میکند. صناعت در قالب صنعتهای مختلف بروز کرده است. در دولتهای مختلف صنعتگران از دانش و اخلاق و رویههای اخلاقی برخوردار بودند. حکمتهای علمی اخلاق، سیاست و ... بود. صناعت تحت تأثیر حکمت علمی است. به این معناست که هر یک از اینها با یکدیگر درآمیختهاند.
علم الهدی ادامه داد: موضوع حکمت علمی جامعه و ارتباطات اجتماعی، کمال رشد بود. حکمت عملی به عمل کمک میکند. حاکمان جور و عدل مفاهیم پرمعنا هستند. انتظار حکیم عادل را داریم. در مدینه فاضله عدالت را داریم.
به گفته وی در عصر جدید انقلاب جدید را شاهد هستیم. انقلاب صنعتی بهقدری بزرگ شده تا اقتصاد را فربه کرده است. اتفاقات بعدی در این زمینه افتاده است. مهمترین قسمت تولد علوم است. به شکل انفجاری شاهد هستیم. دانشهای نظری به حرفه تبدیل شدند. تولید و توزیع تخصصی آثار علمی است. به این شکل حکمت نظری وابسته به اقتصاد است. اقتصادی ما حکمت نظری را لحاظ کرده است. حکمت عملی هم در این شرایط به دانش تخصصی تبدیل شده است. اخلاق به دانش تخصصی تبدیل شده است. تولید و توزیع دانش نیز نقش دارند.
رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: نگاه انسانی و طبیعت از دیدگاه یک فرد با شعور و هدفمند به یک سیستم و اکوسیستم تبدیل شده است. در نشنالیزم سنتی احترام و پرستش طبیعت بخشی از زندگی انسان است.
این استاد دانشگاه گفت: جامعه هم شخصیت زدایی کرده است. سیطره ماشین که تولید انجام میدهد. سیستمهای اجتماعی جایگزین سیستمهای اجتماعی شدند. برای مثال سیستم سیاست هستند. نقش اول ماشینها دستی بودند. نقش ماشینها به فعالیت میپرداختند. نسل ماشینهای اولیه به شخصیتهایی نسبت داده میشدند. نسل دوم ماشینهای خودکار پوشش داده شد و به بازتولید میپرداختند. شخصیت زدایی در این اقدام دقیق انجام میشد. دانشگاهها در راستای تولید و توزیع علم میپردازند. ماشینها به شکل خودکار به توزیع خدمات علمی میپردازند. خدمات تخصصی را ارائه میدهند. در حوزه دولت و سیاست هم برای تولید و اجرای قانون ایجاد شد.
وی ادامه داد: نسل سوم ماشینها هم خود تنظیمگر هستند. ماشینها قابل تنظیم بندی هستند. به وسیله سیاستگذاری قابل پیشبینی بودند. ماشینهای نسل سوم تنظیمگر هستند. پیدایش این سه نسل از ماشینها را شاهد هستیم. تولد طبیعی انسان همچنان ادامه دارد و هنوز انسان مختار عالم آزادیخواه و قصد تعلق و استعداد یادگیری دارد.
علم الهدی گفت: وجود حضور همزمان انسان مختار عصر جدید را با چالش انسان و سیستم مواجه کرده است. در عصری که اومانیسم حاکم بود به انسان صدمه زده شد. انسان بر علیه انسان مطرح شد. انسان به دلیل شرایط تاریخی موجود در نسلهای مختلف ماشینها گیر کرده است. انسان از ماشینی به ماشین دیگر پناهنده میشود. ماشینهای محلی، ملی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... را شاهد هستیم. اینها گاهی همراه هم بوده و در تقابل با یکدیگر هستند.
وی با بیان اینکه وضعیت جمهور اسلامی ایران پیچیده است، گفت: از سال 56-57 مردم متوجه حضور حکیم عادل شدند. دیگران امیدوار بودند که این مسئله با پایان زندگی اما خاتمه مییابد اما این شکلی نشد. دومین اتفاق هم حضور قوی سنت دینی است. در هیچ کشور حضور قوی به این شکل نیست. برای رشد و مسئولیت حکیم عادل پرور در داده است. هنوز مردم سخنان امیرالمؤمنین را تکرار میکنند. این وضعیت از ایران به کشورهای دیگر سرایت کرده است. پدیده انتظار را جستوجو میکنند.
علم الهدی ادامه داد: حضور همزمان نسلهای سه گانه است. شبهه حزبهایی که بجای مردم تصمیم میگیرند. دیگر چالش جمهوری اسلام تداوم اندیشه مقاومت است. همترازی را پیدا میکنیم. در همه مسائل با کشورهای توسعهیافته مقایسه میشوند. این مسئله پر چالش در کشور برای دولت سیزدهم وجود دارد. اندیشه مقاومت رشد کرده و حضور حکیمان عادل و شهادت و معرفی سلیمانی بخشی از حاکمیت را به دنبال دارد.
وی افزود: چالش ما بخشی به دنبال ناکارآمدی و افزایش توقعات مردم است. نتیجه انتخابات نشان داد که رأی مردم به فساد گریزی است. بسیاری از افراد که در کشور شرکت نمیکنند به دنبال اخلاق هستند. درخواست و مطالبه در قالب ازای خواهی و عدالتخواهی وارد عمل شود.
علم الهدی گفت: اگر دانش همراه با حکمت باشد الگوی تازهای را به دنبال دارد. رویکرد ضد فساد دولت سیزدهم را شاهد هستیم و از سوی دیگر سیستمهای دیگر از عدالت و حکمت دور شدهاند. به عبارت دیگر در عصر مدرن عدالت از اخلاق بیرون شده و به نظام توزیع واگذار شده است.
رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی گفت: مأموریتهای معیشتی دولت این مقوله را چالشیتر کرده است. شاید باید جریان تحولی دانشگاهها فعالانه وارد عمل شوند. چالش اصلی دولت پرخاشگریهای سیاسی ناشی از چالشها است که در اشکال متعدد نمایش داده میشود. امکان بنبست ایجاد کردن در جلوی دولت را به دنبال دارد. خشونت سیاسی در ابعاد مختلف مشاهده میشود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/