آموزش مجازی؛ فرصتی برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آموزش مجازی باعث شده که دیگر مسافت معنایی نداشته باشد و هر کسی از هر مسافتی بتواند آموزشهای لازم را دریافت کند. دیگر نهتنها از شهرهای مختلف میتوان آموزشها را به اشتراک گذاشت بلکه میتوان با نشستن در خانه یا هر موقعیت مکانی دیگر آموزشها را از هر جای دنیا مشاهده کرد.
از زمانی که کرونا مهمان ناخوانده کشورها شده دیگر دانشجویان برای ادامه تحصیل نتوانستهاند از کشورهای خود خارج شوند و به همین دلیل بسیاری از برنامههای از پیش تعیینشده این دانشجویان تحت تأثیر قرار گرفت و بسیاری از این دانشجویان برنامه درسی خود را تغییر دادهاند؛ اما با گذشت زمان و گسترش آموزش مجازی باعث شد که برنامههای این دانشجویان از سرگرفته شود و بسیاری از دانشجویان توانستند برنامه ادامه تحصیل خود را ادامه دهند.
در این میان برخی کشورها دست به اقداماتی ابتکاری زدند و مشوقهایی را در نظر گرفتند تا دانشجویان بیشتری را جذب کنند. مثلاً دولت کانادا برای دانشجویانی که آموزشهای خود را بهصورت مجازی سپری کنند ویزای کار موقت در کانادا صادر میکند.
در ایران نیز برخی دانشگاهها توانستهاند از فرصت آموزش مجازی بهره گیرند و حتی دانشجویان بینالمللی بیشتری را جذب کنند. دانشگاه آزاد اسلامی یکی از این دانشگاههاست. این دانشگاه در سال کرونایی گذشته توانسته جذب دانشجویان بینالمللی را به میزان ۴۰۰ درصد افزایش دهد.
وضعیت جذب دانشجویان بینالمللی در دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره میگوید: «تعداد دانشجویان بینالمللی غیرمقیم ورودی امسال با نیمسال مشابه سال گذشته در مقاطع مختلف تحصیلی بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است، در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مقطع کارشناسی ۲ هزار و ۹ نفر، کارشناسی ارشد ۶ هزار و ۹۱۳ نفر، دکتری تخصصی ۳۵۴ نفر و در مقطع دکتری حرفهای ۲۵۱ نفر دانشجوی بینالمللی جدیدالورود در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش شده است.»
طهرانچی در ادامه با اشاره به آماری از وضعیت جذب دانشجویان بینالمللی غیرمقیم و مقیم در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، عنوان میکند: «آمار جذب دانشجویان بینالمللی غیرمقیم در سال گذشته ۳ هزار و ۹۷۵ نفر بوده که این تعداد در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۹ هزار و ۵۲۷ نفر رسیده است. همچنین جذب دانشجویان بینالمللی با احتساب دانشجویان مقیم در سال گذشته ۸ هزار و ۱۳۸ نفر بوده که این عدد در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۱۰ هزار و ۴۴۵ نفر رسیده است.»
قطعاً توسعه آموزش مجازی باعث موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی در جذب دانشجویان بینالمللی بوده است، عزیز نجفپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک درباره وضعیت آموزش مجازی در این دانشگاه بیان میکند: «دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه مجازی جهان است بهطوریکه فقط در طول یکترم ۲۰۰ هزار عنوان کلاس، ۲ میلیون کلاس و حدود ۴ میلیون نفر آزمون برگزار شده است که این آمارها نشان میدهد دانشگاه آزاد اسلامی را به جرئت میتوان بزرگترین دانشگاه مجازی دنیا معرفی کرد البته این ویژگی دوران کروناست و پس از انجام واکسیناسیون عمومی و دایر شدن کلاسهای حضوری این عددها تغییر خواهند کرد، ولی یک اتفاق مهم رخ داده اینکه جامعه ما با آموزش مجازی آشنا شده و با آن انس گرفته است.»
بیشتر بخوانید:
آموزش مجازی فرصت مناسبی برای جذب دانشجویان بینالمللی فراهم کرده است
آموزش مجازی و فرصت مناسبی برای جذب دانشجویان بینالمللی
به نظر میرسد که آموزش مجازی توانسته فرصت خوبی را برای جذب دانشجویان بینالمللی فراهم کند. سید کمیل طیبی، مدیر دفتر همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه اصفهان در این باره به خبرنگار آنا میگوید: «با توجه به شرایط پیشآمده در زمان همهگیری ویروس کرونا، آموزش مجازی فرصت خوبی برای سرمایهگذاری و تقویت زیرساختهای فیزیکی را فراهم کرد و این امر سبب شد که موقعیت مناسبی برای جذب دانشجویان بینالمللی ایجاد شود. این دانشجویان میتوانند از امکانات و توانمندیهای دانشگاه در فضای مجازی بهرهمند شوند.»
وی ادامه میدهد: «آموزش مجازی مستلزم زیرساختهایی است که باید مهیا شود، سرعت کار در آموزش مجازی بیشتر است چراکه تنظیم کلاسهای غیرحضوری و ارائه مطالب راحتتر انجام میشود. بنابراین نیازمند تقویت زیرساختهای لازم برای دانشجویان بینالمللی دوره تحصیلات تکمیلی هستیم.»
غلامرضا گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) نیز به خبرنگار آنا میگوید: «با توجه به شیوع ویروس کرونا، آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شد.»
به عقیده گودرزی فضای مجازی به دو علت برای جذب دانشجویان خارجی بهتر است. وی در ادامه میگوید: «اول اینکه گستردگی آموزش مجازی نقش مهمی در جذب دانشجویان بینالمللی دارد چراکه در آموزش حضوری به دلیل رفتوآمد و موقعیت جغرافیایی، دانشجویان با محدودیتهایی مواجه بودند. کاهش هزینههای اسکان و اقامت دانشجویان بینالمللی نکته مهم دیگری است که آموزش مجازی برای دانشجویان به همراه داشته است.»
لزوم استقرار دانشجویان بینالمللی در خوابگاهها
البته در این میان لازم است که برای برخی از رشتهها امکان حضور دانشجویان خارجی در دانشگاهها فراهم شود. برای تحقق این امر دانشگاهها باید خوابگاههایی را در اختیار این دانشجویان قرار دهند. طیبی، مدیر دفتر همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه اصفهان درباره استقرار دانشجویان بینالمللی در خوابگاهها میگوید: «دانشگاه اصفهان در شرایط همهگیری ویروس کرونا برنامهریزی لازم را برای اقامت دانشجویان بینالمللی کرد و تاکنون چندین خوابگاه مناسب در قالب هتل دانشجو با استانداردهای جهانی تدارک دیده شده است.»
وی ادامه میدهد: «دانشگاهها بعد از دوران محدودکننده کرونا با تقاضای سنگین خوابگاه و محل اسکان مواجه خواهند شد و برای اینکه بتوانند در زمینه جذب دانشجویان خارجی موفق باشند، باید تدارکات لازم را داشته باشند.»
با این وجود به نظر میرسد که دانشگاهها باید بتوانند با ابتکاراتی در حوزه آموزش زمینه جذب بیشتر دانشجویان بینالمللی را فراهم کنند تا از این طریق ظرفیت خالیمانده خود را در حوزه بینالمللی تکمیل کنند. البته در میان آموزش مجازی برای دانشجویان باید چارهای برای حل نواقص نیز اندیشیده شود چراکه به گفته گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع)؛ «آموزش مجازی مزایا و منافع بسیاری را به همراه دارد اما نقطه ضعف این رویکرد آموزشی، عدم تعامل مناسب استاد و دانشجو است.»
انتهای پیام/۴۰۴۰/پ
انتهای پیام/