اعضای هیئت علمی درباره مزایا و معایب «طرح الف و ب» چه میگویند؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ بهمن ۹۹ محمدمهدی فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب افزایش ۵۵ درصدی حق مرتبه اعضای هیئت علمی این دانشگاه مطابق شیوهنامه (مدل الف) در جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاه خبر داد و با تشریح مصوبهای مبنیبر «طرح نظام پرداخت اعضای هیئت علمی نوع الف و ب» اظهار کرد که اعضای هیئت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه مبنی بر افزایش حق مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه (مدل الف) مبتنیبر شیوهنامه پیشنهادی موافقت کردند.
توضیحات بیشتر درباره افزایش ۵۵ درصدی حق مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطابق شیوهنامه الف و ب را اینجا بخوانید.
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم اسفند ۹۹ در بخشنامهای جزئیات نحوه همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب) را اعلام کرد. جزئیات نحوه همکاری اعضای هیئت علمی در طرح را اینجا بخوانید.
بیشتر بخوانید:
انجام مأموریتهای علمی، آموزشی و پژوهشی با ظرفیت اعضای هیئت علمی
بهرهگیری از دانش کاربردی در صنعت با اجرای «طرح الف و ب»
نظاممندی فعالیت استادان در ساعت غیرموظفی تدریس
«طرح الف و ب» مقدمهای بر حرکت بزرگ علمی
«طرح الف و ب» بهخوبی تبیین و اطلاعرسانی نشد
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره بخشنامه نحوه همکاری اساتید با دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد که بر اساس این بخشنامه استادان اختیار کامل دارند تا نحوه همکاری خود را با دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کرده و به آنان اجازه فعالیتهای برون دانشگاهی داده شده تا درآمد بیشتری کسب کنند و حتی میتوانند از طریق برگزاری دورههای کوتاهمدت کسب درآمد داشته باشند.
احمد حیدری بیان کرد که ۹۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گروه الف بخشنامه همکاری اعضای هیئت علمی قرار میگیرند.
در این راستا تعدادی از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای مختلف دانشگاهی از مزایا و معایب اجرای طرح الف و ب اعضای هیئت علمی سخن گفتهاند که در گزارش زیر میخوانیم.
امکان استفاده از اعضای هیئت علمی در انجام مأموریتهای علمی، آموزشی و پژوهشی
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان معتقد است: «از مزیتهای طرح الف و ب امکان استفاده از اعضای هیئت علمی در انجام مأموریتهای علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه برای پرکردن ظرفیت موظفی اعضای مشمول طرح الف است که میتواند در چارچوب مأموریتهای تعریفشده دانشگاه یا پیشنهادی عضو هیئت علمی صورت گیرد.»
حسن قدرتی میگوید: «مزیت دیگر طرح الف و ب این است که با کاهش موظفی افراد طرح ب در مقایسه با الف امکان آزادکردن وقت آنان در زمینه حضور در دانشگاه و بهکارگیری در اشتغال خارج از دانشگاه برای کسب درآمد و جبران کاهش قدرت خرید فراهم میشود؛ البته اگر امکان دست و پا کردن کاری مرتبط با رشته تخصصی و تجربه فرد وجود داشته باشد.»
رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان میافزاید: «مزیت دیگر طرح الف و ب امکان جبران نیروی واحدهای دانشگاهی در استفاده از ظرفیت اضافی و مأموریتهای تعریفشده با توجه به هرم سنی کارکنان و هیئت علمی و در نتیجه بازنشستگی تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی و کارکنان است.»
وی اضافه میکند: «این طرح اگرچه تلاشی برای ترمیم حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد است؛ اما در حدی نیست که بتواند فاصله عظیم بین اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی را حل کند بهطوریکه با اجرای طرح همسانسازی حقوق هیئت علمی دانشگاههای غیرپزشکی و پزشکی دولتی این فاصله اکنون بهطور متوسط سه برابر شده است.»
نظاممندی فعالیت استادان در ساعت غیرموظفی تدریس
عضو هیئت علمی گروه مدیریت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج هم عنوان میکند: «یکی از مزایای اصلی اجرای طرح الف و ب نظاممندبودن فعالیت استادان در ساعت غیر از موظفی تدریس است؛ چراکه هر عضو هیئت علمی ملزم به فعالیت پژوهشی، آموزشی و فرهنگی متناسب با رشته و تخصص خود است.»
ناطق گلستان: «طرح الف و ب» که اعضای هیئت علمی را سازماندهی و ساماندهی میکند و به آنان وزن و جایگاه میدهد بهخوبی تبیین، رسانهای و اطلاعرسانی نشده است.سیداحسان امیرحسینی بیان میکند: «از دیگر مزایای طرح الف و ب، تشویق استادان و استفاده از ظرفیتهای بالقوه آنان است که در سنوات گذشته به این مهم توجه کمتری شده بود.»
استادیار پایه ١۶ گروه مدیریت ورزش واحد یاسوج یادآوری میکند: «یک عضو هیئت علمی که به استخدام دانشگاه درمیآید باید به این نکته توجه داشته باشد که حضور فرد در این جایگاه مقدس، کارکردها و ملزومات خاص خود را دارد.»
برخی زیرساختها در «طرح الف و ب» آماده نیست
با این حال عضو هیئت علمی واحد یاسوج متذکر میشود: «یکی از ضعفهای طرح الف و ب، نبودن زیرساختهای متناسب با اجراییکردن این طرح است که لزوم توجه دستاندرکاران به این امر مهم ضروری بهنظر میرسد.»
عبدالله قاسمیپیربلوطی عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس نیز توضیح میدهد: «اجرای طرح الف و ب میتواند مقدمهای برای حرکت بزرگ، علمی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی باشد تا در حوزههای علمی، فناوری، اثرگذاری اجتماعی و خدمترسانی جامعه دانشگاهی را به تراز بالاتری ببرد.»
تأثیر «طرح الف و ب» بر ارتباط پژوهشی استادان با خارج از دانشگاه
عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان هم بیان میکند: «با توجه به ارتباط مؤثر فعالیتهای پژوهشی با فضاهای خارج از دانشگاه (مراکز صنعتی و بنگاههای اقتصادی) از طریق تبادل اطلاعات برای کمک به کسب درآمدهای غیرشهریهای، این مهم با حضور استادان صاحب فن و متفکر به دست خواهد آمد.»
محمدتقی تاجآبادیپور معتقد است: «قراردادن فضای مناسب برای استادان در طرح الف و تسهیل فعالیتهای پژوهشی از طریق بودجههای پژوهشی داخلی یا خارج دانشگاه میتواند تحولی عظیم در آیندهای نهچندان دور دانشگاه ایجاد کند.»
وی ادامه میدهد: «در طرح همکاری استادان دانشگاه آزاد اسلامی در قالب گروههای الف و ب، اگر استادان در کارگروههای تخصصی با تخصصهای مکمل در کنار هم قرار گیرند و به آنها آموزشهای لازم و نحوه ارتباط با مراکز علمی، صنعتی و اقتصادی خارج از دانشگاه داده شود، میتوانیم در طرحهای دانشبنیان مورد نیاز مراکز صنعتی به نحو شایسته شرکت و از این طریق درآمدهای قابل توجهی برای دانشگاه جذب کنیم.»
بیشتر بخوانید:
تأثیر «طرح الف و ب» بر ارتباط پژوهشی استادان با خارج از دانشگاه
۲ پیشنهاد برای اجرای بهتر و موفقتر «طرح الف و ب»
«طرح الف و ب» باید بهدرستی برای دانشگاهیان تبیین شود
امکان جذب استادان در فعالیتهای پژوهشمحور با «طرح الف و ب»
استادان به گروههای مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و هنر تقسیم شوند
استادیار گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان بیان میکند: «اجرای درست و هدفمند طرح الف و ب موجب پیشرفت دانشگاه در دو بُعد علمی و اقتصادی خانواده دانشگاه آزاد اسلامی و معرفی توانایی علمی اعضای هیئت علمی به جامعه میشود.»
محمد خداوردی اضافه میکند: «برای امکان اجرای بهتر طرح از سوی سازمان مرکزی، استادان به گروههای مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و هنر تقسیم شوند.»
وی میافزاید: «میتوان با ارائه بخشنامههایی از سوی سازمان مرکزی به تمام سازمانها و وزارتخانهها بهویژه وزارت علوم و دانشگاههای دولتی و پزشکی امکان همکاری اعضای هیئت علمی با آنها فراهم آید تا آنان براساس رشته تحصیلی و تخصصشان در رفع نیازها و درآمدهای دانشگاه گام بردارند.»
«طرح الف و ب» بهدرستی برای دانشگاهیان تبیین نشده است
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد هم میگوید: «اشکال و عیب کار این است که طرح الف و ب ابتدا بهخوبی تبیین نشد و مستقیم و پیش از تبیین به مرحله اجرا رسید؛ وگرنه در کل، دانشگاه آزاد اسلامی به این طرح نیاز داشت که بهطور مثال بهعنوان معاون آموزشی واحد مشهد بدانم که نیروی هیئت علمیام چهقدر در اختیار سیستم است و بتوانم برنامههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی خود را پیش ببرم؛ این نیاز وجود داشت و شاید تنها ایرادی که میتوان برای طرح الف و ب بیان کرد، این است که قبل از اجرا، ابعاد آن باز و اطلاعات به مخاطب داده نشد.»
مهدی یعقوبی اظهار میکند: «با اجرای طرح اکنون سازمان مرکزی میداند که چند عضو هیئت علمی بهصورت مطلق کاری در اختیار سیستم هستند و اگر بناست برنامهای پیش برود بهطور مثال در طرح آمایش، میداند که روی چه تعداد عضو هیئت علمی و با چه تخصصی باید برنامهریزی کند. میداند که نگاه و دغدغه فکری این تعداد استاد جای دیگری نیست و اینها هستند که میتوانند کارش را پیش ببرند.»
عضو هیئت علمی گروه برق واحد مشهد عنوان میکند: «برای عضو هیئت علمی هم به هر حال با شرایط کنونی اقتصادی دغدغههای معیشتی وجود دارد و یکی از مزایای طرح برای اعضای هیئت علمی همین موضوع است و عضو هیئت علمی مطمئن است که به وی توجه خاص شده و با استادی که در بیرون از دانشگاه شغل دیگری هم دارد در یک ترازو مقایسه نمیشود. از طرفی هم مزایای مالی در نظر گرفته شده است؛ چراکه استادان گروه الف انتخاب کردهاند که وقت بیشتری در اختیار دانشگاه باشند و در واقع یک رابطه و تعامل دوطرفه بین سازمان و اعضای هیئت علمی بهوجود میآید.»
امکان جذب استادان در فعالیتهای پژوهشمحور با «طرح الف و ب»
عضو هیئت علمی گروه زمینشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان نیز معتقد است: «با اجرای این طرح دانشگاه آزاد اسلامی میتواند از ظرفیت اعضای هیئت علمی توانمند خود به بهترین شکل استفاده کند و این امر با برنامهریزی برای ۱۶ ساعت حضور موظف استادان امکانپذیر است که متناسب با تخصص آنان در حوزههای مختلف میتوان این کار را انجام داد.»
بیتا قاسمشیرازی بیان میکند: «باید از تخصصها و مهارتهای اعضای هیئت علمی برای رفع نیازهای اصلی کشور و ایجاد درآمدهای غیرشهریهای در دانشگاه بهره برد. بهدلیل افزایش حق مرتبه علمی اعضای هیئت علمی در طرح الف، انگیزه استادان به کارهای پژوهشی افزایش مییابد و وضعیت معیشتی آنها قدری بهبود مییابد. استادان بورسیه نیز تشویق میشوند تا تحصیلات خود را سریعتر به پایان برسانند.»
وی به آنا میگوید: «دانشگاه آزاد اسلامی باید بهدنبال تشویق و جذب استادان در فعالیتهای پژوهشمحور باشد که این امر با اجراییشدن بخشنامه «طرح الف و ب» امکانپذیر شده است.»
«طرح الف و ب» بهخوبی اطلاعرسانی نشد
عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد هم در این زمینه توضیح میدهد: «طرح الف و ب» که اعضای هیئت علمی را سازماندهی و ساماندهی میکند و به آنان وزن و جایگاه میدهد بهخوبی تبیین، رسانهای و اطلاعرسانی نشده است.
خداوردید: برای امکان اجرای بهتر طرح الف و ب از سوی سازمان مرکزی، استادان به گروههای مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و هنر تقسیم شوند.احمد ناطق گلستان اظهار میکند: «طرح الف و ب بهدنبال این است که به تمام اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی جایگاه واقعی و مبتنیبر عدالت بدهد. هرکدام با هر برنامهای که حاضرند با دانشگاه همکاری کنند.»
معاون هماهنگی و رئیس دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی عنوان میکند: هیچ برنامه و مبنایی برای افزایش حقوق در دانشگاههای دولتی وجود ندارد، این در حالی است که مبنای افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی حداقل آن ۱۴ بخشنامهای است که پیوست بخشنامه «الف» و «ب» شده و نزدیک به ۷۰۰ صفحه مطلب است. یعنی بهصورت علمی روی آن کار و فکر شده است.
افزایش نقشآفرینی دانشگاه در حل مسائل جامعه
وی با اشاره به موارد مطرحشده در بخشنامه الف و ب خاطرنشان میکند: «در واقع تأکید بر حوزه غیرشهریهای در بخشنامه الف و ب یعنی افزایش درجه تأثیرگذاری و نقشآفرینی دانشگاه در حل مسائل جامعه پیرامونی. یعنی اینکه دانشگاه آزاد در حل مسائل شهرداریها، استانداری، شرکتها و صنایع، خانوارها و ... باید وزنی را داشته باشد که انتظار از این سازمان علمی است؛ بنابراین در بخشنامههای پیوستشده الف و ب اشاره به روشهای رسیدن به چنین اهدافی است.»
عضو هیئت علمی واحد مشهد با اشاره به معایب طرح به آنا میگوید: «ایرادی که طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دارد، این است که در کوتاهمدت (نه در بلندمدت) از نظر اقتصادی دانشگاه را از لحاظ بودجهای تحت فشار قرار میدهد. دولت پول دارد، به درآمدهای نفت وصل است، صندوق ذخیره دارد و از خیلی جاهای دیگر میتواند برداشت کند؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی به این درآمدها متصل نیست، همه یک جامعه علمی هستیم و واقعاً باید منصف باشیم، دانشگاه آزاد اسلامی هم یک بنگاه خودگردان و نیازمند کسب درآمد از محل تولید دانش است.»
به گزارش آنا با ابلاغ بخشنامه جزئیات نحوه همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب) در اسفند ۹۹ «شیوهنامه همکاری اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب)» از نیمسال دوم ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اجرایی شده است. در این مقطع، انتخاب نحوه همکاری به شکل نوع (الف) در سامانه ساجد پس از تائید موافقتنامه و گردش کار، میسر شده و سایران، نوع ب خواهند بود.
بر اساس این شیوهنامه، هیئتعلمی متقاضی نوع الف در شروع طرح در سامانه ساجد فرم درخواست را تکمیل میکند. ابتدای طرح، نحوه همکاری از اسفند ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۰ تداوم مییابد. از تابستان ۱۴۰۰ به بعد، نحوه همکاری برای سال تحصیلی بعد، از ۱۵ تیر هر سال، فرآیند اداری آن آغاز و تا ۳۰ تیر تداوم مییابد و از اول شهریور بهصورت سالانه اجرا میشود.
در این مدت، لازم است عملکرد عضو هیئتعلمی در سال گذشته (از اول تیر سال تحصیلی قبل از آن تا اول تیر سال بعد ارزیابی) بهمنظور حق جذب، توسط هیئت علمی وارد و توسط استان محاسبه شود؛ البته تغییر وضعیت حق جذب در سال اول نیز در تابستان مشابه سالهای آتی خواهد بود و از اول شهریور ۱۴۰۰ اجرا میشود.
مدیران اجرایی سازمان مرکزی، استانها و واحدهای دانشگاهی به شکل ۴۴ ساعته، نیازی به انتخاب نحوه همکاری ندارند و الزاماً نوع الف خواهند بود.
بر اساس این شیوهنامه و ازآنجاییکه برنامهها یک ساله تنظیم میشود، بازگشت عضو هیئتعلمی نوع ب به الف و بر عکس در فاصله دو نیمسال در موارد خاص مورد تقاضای واحد و استان، فقط در صورت تائید امور هیئت علمی سازمان و آن هم قبل از پایان نیمسال میسر است.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/