دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

حقایق رشته داروسازی از زبان رئیس دانشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران

رئیس دانشکده علوم دارویی با بیان نگرانی برای آینده رشته داروسازی گفت: در رشته داروسازی یک بحث اقتصادی وجود دارد که افراد سرمایه‌دار برای پست‌ها و شغل‌هایی که خاص داروسازان است دندان تیز می‌کنند.
کد خبر : 603741
زهرا جعفری آذر



گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - زینب خسروی؛ داروسازی یکی از رشته‌های پرطرفدار گروه علوم‌ تجربی است که بسیاری از داوطلبان کنکور به امید قبولی در این رشته از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. هدف از رشته داروسازی تربیت افراد متخصصی است که بتوانند در راستای تأمین سلامت جامعه گام بردارند و کشور خود را از واردات دارو بی‌نیاز کنند، همچنین قرار است فارغ‌التحصیلان این رشته بستر لازم برای صادرات دارو را نیز فراهم سازند. رشته داروسازی نقش مهمی در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و تأثیر آن در سلامت جامعه و کاهش بحران‌های بیماری‌زا ایفا می‌کند.


حیطه شغلی رشته داروسازی از تنوع بسیاری برخوردار است. یک داروساز می‌تواند در صنایع‌ داروسازی، کارخانه‌های آرایشی بهداشتی مشغول به کار شود یا در داروخانه‌ به دریافت نسخه‌های پزشکان و آماده کردن داروهای تجویزی به بیماران و راهنمایی آنان بپردازد. در بخش‌های تحقیقاتی یک داروساز می‌تواند با مطالعه پیرامونی در خصوص الگوی مصرف داروها و نوع بیماری‌های منطقه، به افزایش سطح آگاهی عمومی و بهینه‌سازی مصارف دارویی در آن منطقه مشخص، کمک کند. در کارخانه‌ داروسازان عهده‌دار وظایفی مانند بررسی کیفیت داروها و نظارت بر اجرای فعالیت‌های آزمایشگاهی و ساخت داروها در واحدهای تولیدی دارو هستند.


در این راستا خبرگزاری آنا به مناسبت روز داروساز برای آشنایی بیشتر با حقایق این رشته با رئیس دانشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به گفت‌وگو می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید:


آنا: لطفاً خودتان را معرفی کنید و درصورت تمایل رتبه کنکور خود را بفرمایید؟


جعفری آذر: زهرا جعفری آذر هستم در سال ۱۳۶۳ وارد رشته داروسازی شدم و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته فارماسیوتیکس(فناوری دارویی) دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کردم، از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را با دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع کردم و مفتخرم که علاوه بر همکاری در صنعت داروسازی، با دانشجویان این رشته به‌عنوان معلم از اولین ورودی داروسازی دانشگاه تاکنون همراه هستم.


آنا: چرا تصمیم گرفتید وارد رشته داروسازی شوید و علت انتخاب شما چه بود؟


جعفری‌آذر: علاقه زیادی به درس شیمی داشتم و از زمان کودکی وقتی به داروخانه می‌رفتم برایم جذاب بود که داروساز نسخه پزشک را می‌خواند و بین آن همه دارو نسخه تجویز شده را آماده می‌کند و ما با مصرف آن سلامتی خود را به‌دست می‌آوریم یک دنیای رمزآلود و زیبا برای من بود و از همان زمان به داروسازی علاقه‌مند شدم.


به پزشکی و دندان‌پزشکی علاقه نداشتم حتی دبیرهای دبیرستان به‌خصوص دبیر شیمی می‌گفتند دندان‌پزشکی رشته پردرآمدتری است اما من با علاقه داروسازی را انتخاب کردم و تا این لحظه پشیمان نشدم.




بیشتر بخوانید:


واقعیت‌های رشته پزشکی چیست؟


ذهنیت عمومی با واقعیت رشته پزشکی متفاوت است




آنا: ذهنیت شما قبل از ورود به دانشگاه درباره رشته داروسازی با چیزی که هم اکنون با آن مواجه شده‌اید یکسان است؟


جعفری‌آذر: تا حدودی بله، البته بخش عمده مشکل ما داروسازان این است که افرادی غیرمتخصص که در این رشته سررشته‌ای ندارند به دنبال درآمدزایی و سرمایه‌گذاری وارد این عرصه می‌شوند این موضوع باعث شده داروسازان آن‌طور که انتظار می‌رود نتوانند در کشور ارائه خدمات دهند و نقش خود را به‌عنوان یک داروساز به‌خوبی ایفا کنند در حالی که در خارج از کشور کاملاً برعکس است و غیر از داروسازان کسی نمی‌تواند وارد حیطه داروسازی شود.


*داروسازی رشته بسیار گرانی است


آنا: در رشته داروسازی و در طول تحصیل با چه مسائل و مشکلاتی مواجه شده‌اید که برایتان عجیب بوده است؟


جعفری‌آذر: زمان دانشجویی ما در دوره عمومی، جنگ بود که مشکلات بسیاری وجود داشت دل‌نگران بسته شدن دانشگاه‌ها و بازماندن از تحصیل بودیم، جنگ باعث محدودیت از لحاظ تجهیزات، مواد و امکانات آزمایشگاهی شد چون از ترم اول تا آخر در آزمایشگاه‌ درس‌های عملی می‌گذراندیم، غیر از این داروسازان باید واحدهای کارآموزی و کارورزی در صنعت یا داروخانه‌های شهری و بیمارستانی را سپری کنند. به همین علت اساسا رشته داروسازی رشته بسیار گرانی است.


آنا: اگر بخواهید از لذت‌های رشته داروسازی بگویید چه مسائلی را عنوان می‌کنید؟


جعفری‌آذر: تمامی دروس رشته داروسازی لذت است دروس این رشته بسیار با هم ارتباط دارند، من این رشته را خیلی دوست داشتم و به‌نظرم سراسر لذت بود حتی سختی درس‌ها برای من شیرین بود در گرایش‌های علوم تجربی رشته داروسازی جز سخت‌ترین‌ها است البته هر رشته‌ای سختی خودش را دارد.


آنا: آیا بحران ویروس همه‌گیر کرونا باعث شده است که تصور شما نسبت به رشته داروسازی تغییر کند؟


جعفری‌آذر: تصورم تغییر نکرده است اما در زمان بحران مسئولیت سنگین‌تری برعهده داروسازان است چه در حوزه بالینی و درمان چه در حوزه صنعت و تولید و توزیع داروها، یک داروساز باید بتواند یک فرآورده دارویی اثربخش بسازد که به میزان لازم با کیفیت بالا تولید شود و قیمت آن نیز تا حد امکان پایین باشد که قابل تهیه توسط همه اقشار جامعه باشد که این وظیفه سنگین و شیرینی است که بر دوش داروسازان است.


آنا: آیا ویروس همه‌گیر کرونا آینده شغل داروسازی را برایتان ترسناک کرده است؟


جعفری‌آذر: خیر اما گاهی دل‌نگران آینده رشته داروسازی هستم، یک بحث اقتصادی در داروسازی است که باعث می‌شود خیلی از افراد سرمایه‌دار برای پست‌ها و شغل‌هایی که خاص داروسازان است دندان تیز کنند که نگران‌کننده است.


*داروسازی همانند دریایی وسیع است


آنا: توصیه شما به داوطلبان و علاقه‌مندان رشته داروسازی چیست؟


جعفری‌آذر: توصیه من به علاقه‌مندان رشته داروسازی این است که درباره این رشته آشنایی پیدا کنند و فقط برای عنوان شغلی وارد رشته‌ای نشوند چراکه باید به رشته انتخابی خود علاقه داشته باشند.


داروسازی با جان انسان‌ها سروکار دارد، یک داروساز با اهمال و بی‌دقتی در ساخت دارو باعث می‌شود تعداد بالایی از آن تولید شود. از طرفی با توجه به این‌که داروها دزهای مختلف دارند اگر در داروخانه در ازای دز تجویز شده دز بالاتری داده شود، یا به تداخلات دارویی و نکته خاصی که پزشک مربوطه در نسخه اشاره کرده توجهی نشود ممکن است باعث مرگ یک انسان شود، داروسازان در قبال چرخه سلامت و در جهت حفظ جان و سلامتی انسان‌ها مسئول هستند.


داروسازی همانند دریایی وسیع است که می‌شود یک رشته از رودخانه‌هایی که به این دریا می‌ریزد را انتخاب و در آن خدمات‌رسانی کرد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

برچسب ها: رشته داروسازی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته