دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1400 - 02:34

تعریف هک و مجازات‌های قانونی آن

افزایش انفجاری بهره‌گیری از شبکه‌های ارتباطی در بستر وب موجب شکل‌گیری تغییرات ماهوی در جرایم و تعیین مجازات برای عاملین این اقدامات در کشورهای جهان شده است.
کد خبر : 603701
هکر



به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، فضای مجازی و بستر وب علاوه بر مزیت‌های فراوان دارای خطرات و تهدیدهایی است که مهم‌ترین آن نفوذ هکرها و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربران است.


انجام اقدامات منجر به نفوذ الکترونیکی و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات متعلق به اشخاص حقوقی و حقیقی و یا وارد کردن اختلال در داده‌های سیستم‌ها و یا رایانه‌ها هک محسوب می‌شود


در عصر اطلاعات و افزایش انفجاری بهره‌گیری از شبکه‌های ارتباطی در بستر وب موجب شکل‌گیری تغییرات ماهوی در جرائم نیز شده است. ازاین‌رو در اغلب کشورهای جهان نفوذ غیرمجاز به سیستم‌های اطلاعاتی حقیقی و حقوقی، جرم تلقی شده و متناسب با جرم انجام شده مجازاتی برای هک کردن و هکرها در نظر گرفته شده است.


جرم رایانه‌ای (اینترنتی) در دنیا به سه دسته شامل رایانه موضوع جرم، رایانه واسطه جرم و جرائم محض رایانه‌ای تقسیم می‌شود.


در مورد مجازات هک کردن، در برخی از کشورها طبق برابر قوانین، هکرها شناسایی و روانه زندان می‌شوند


طبق ماده ۷۲۹ قانون مجازات اسلامی، دسترس غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی که به‌وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده، جرم محسوب شده و جزای آن حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات است.


همچنین هر کس به‌طور غیرمجاز اطلاعات و علائم موجود در کارت‌های حافظه یا فایل پردازش در سامانه‌ای رایانه‌ای و مخابراتی را با ایجاد یا وارد کردن متقلبانه اطلاعات، مخدوش کند، جاعل محسوب شده و به یک تا پنج سال حبس یا ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. مجازات هک گوشی و مجازات هک اینستاگرام نیز بر همین اساس است.


همچنین بر اساس یکی دیگر از مواد لایحه جرائم رایانه‌ای برای جرم هک کردن سیستم‌های اطلاعاتی، هر کس به‌طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند به ۶ ماه تا ۲ سال حبس یا ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی و یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.


بر اساس ماده ۳ این قانون نیز هر کس به‌طور غیرمجازت نسبت به اطلاعات سری در حال انتقال یا ذخیره‌شده در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده شده مرتکب اعمال مجرمانه شود به مجازات مقرر محکوم خواهد شد.


اعمال مجرمانه‌ای که در قانون مشخص شده شامل دسترسی به اطلاعات یا تحصیل آن‌ها و همچنین شنود محتوای سری در حال انتقال است.


مجازات تعیین شده برای مجرمین، یک تا سه سال حبس یا ۲۰ تا ۶۰ میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات است


علاوه بر این در دسترس قرار دادن اطلاعات برای اشخاص فاقد صلاحیت مجازاتی شامل ۲ تا ۱۰ سال حبس به دنبال خواهد داشت.


درصورتی‌که اطلاعات سری افشا شده یا در اختیار دولت، سازمان، شرکت یا گروهی بیگانه یا عامل‌ آن‌ها قرار بگیرد مجازاتی شامل ۵ تا ۱۵ سال حبس به دنبال خواهد داشت.


منبع: نورنیوز


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته