دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1400 - 12:10
گزارش آنا از یک آزمون دانشگاهی؛

دلایل اصرار مدیران دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری حضوری آزمون جامع دکتری چیست؟!

در حالی که برخی از دانشجویان دوره دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به برگزاری آزمون جامع به‌صورت حضوری انتقاد دارند اما دانشگاه آزاد اسلامی عنوان می‌کند که با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی قادر به برگزاری این آزمون به‌صورت حضوری است.
کد خبر : 602696
دانشگاه آزاد اسلامی سازمان مرکزی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیماری کرونا سبب شده که بسیاری از امور عادی و حضوری کشور ازجمله آموزش تحت تأثیر قرار گیرد. این شرایط باعث شده که دانشجویان از دوره‌های کاردانی و کارشناسی تا ارشد و دکتری در هنگامه شیوع ویروس کرونا از زیست حضوری در دانشگاه‌ها وارد زندگی مجازی شوند. در این میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌خصوص دانشجویان دوره دکتری با چالش‌های متفاوت‌تری روبه‌رو شده‌اند چراکه دیگر دوره دکتری همانند سایر دوره‌های تحصیلی نیست که در یک طرف استاد و آموزش باشد و در طرف دیگر دانشجو. دانشجویان دوره دکتری برخلاف سایر دانشجویان تعداد محدودی دروس نظری دارند و پس از گذراندن این دروس وارد مرحله آزمون جامع می‌شوند. در این آزمون از دانشجویان هر رشته سؤالات تحلیلی و مفهومی پرسیده می‌شود تا میزان سواد دانشجویان پس از ۷ سال تحصیل سنجیده شود.


دلیل اصرار دانشگاه آزاد اسلامی به برگزاری آزمون حضوری


حال در هیاهوی آزمون‌های مجازی، «آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی» در میان عده‌ای چالش‌برانگیز شده است. آزمونی که سالی دو بار اتفاق می‌افتد و به دو صورت کتبی و شفاهی برگزار می‌شود، موجب اعتراض عده‌ای شده است. معترضان می‌گویند که آزمون جامع مجازی برگزار شود عده‌ای دیگر از این افراد خواستار استخراج نمره آزمون جامع از واحدهای درسی شده‌اند.


این در حالی است که برخی دانشگاه‌های دولتی نیز آزمون جامع را به‌صورت حضوری برگزار می‌کنند و با هیچ اعتراض مواجه نشده‌اند. دانشگاه علامه طباطبایی یکی از این دانشگاه‌هاست که آزمون جامع را به‌صورت حضوری برگزار کرده است و هیچ یک از دانشجویان این دانشگاه واکنش منفی به برگزاری این آزمون نداشتند. دانشگاه‌های دیگر نظیر علم و صنعت نیز نحوه برگزاری آزمون جامع را به دانشکده‌های تخصصی سپرده‌اند.


در این میان نکته‌ای که باید مورد تأکید قرار گیرد این است بسیاری از مسئولان آموزش عالی دلیلی برای برگزاری مجازی برخی آزمون‌های کلیدی، حساس و مهم نمی‌بینند و به‌طور جدی در پی حضوری‌سازی این آزمون‌ها هستند. همچنان که آزمون سراسری با حضور بیش از یک میلیون نفر در تیرماه برگزار شد و با وجود اعتراض تعداد زیادی از داوطلبان کنکور، این آزمون در موعد مقرر خود برپا شد و روزانه حدود ۲۰۰ هزار داوطلب در شهرهای مختلف کشور اعم از قرمز و نارنجی با یکدیگر به رقابت پرداختند.


امکان برگزاری حضوری آزمون جامع


حال که دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد آزمونی داخلی برای دانشجویان یک مقطع برگزار کند فریادها بلند شده که چرا می‌خواهید آزمون جامع برگزار کنید؟ در حالی که دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن حدود ۴۰۰ واحد دانشگاهی و فضای عظیم فیزیکی می‌تواند در محیطی امن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله فاصله اجتماعی، تهویه مناسب و غیره این آزمون را برای چند هزار نفر در کل کشور برگزار کند.




بیشتر بخوانید:


اذعان اساتید دانشگاه و دانشجویان مقطع دکتری؛ استرس برگزاری آزمون جامع به‌صورت مجازی، چندین برابر شیوه حضوری است


آزمون جامع با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود/ امکان استفاده از طرح تعاون استانی برای حضور در آزمون


پشت پرده فشارها به دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری آزمون جامع به‌ صورت مجازی چیست؟




در همین راستا، اسماعیل شاهسوندی، مدیر گروه کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد واحدتهران-شمال، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا می‌گوید: «کل دانشجویان دکتری در واحد تهران شمال ۷۸ نفر است و از این بین تعداد کمی وارد مرحله آزمون جامع شده‌اند، با توجه به تصمیم دانشگاه آزاد اسلامی بر برگزاری آزمون به‌صورت حضوری، اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، برگزاری حضوری آزمون مانعی ندارد.»


شاهسوندی همچنین بیان می‌کند: «ضمناً در دانشگاه آزاد اسلامی، طرح تعاون در نظر گرفته شده است. به این معنا که دانشجو می‌تواند در شهر خود امتحان بدهد؛ بنابراین حضوری برگزار شدن این آزمون مشکلی ندارد.»


اگر رعایت کنید، کرونا نمی‌گیرید


در دوره‌ای که با وجود تعطیلی‌های گسترده و همچنان رعایت نکردن مردم، روز به روز بر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزوده می‌شود و بسیاری کشته بر اثر رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی بر جای می‌ماند، آیا آزمون دادن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطرناک است؟ درست است که ویروسی خطرناک ما را احاطه کرده اما آیا باید شیوه زندگی‌مان تحت تأثیر آن قرار گیرد و کارهای‌مان مختل شود؟ یا اینکه می‌توان با رعایت پروتکل‌ها برخی از امور را اجرایی کرد؟


احمد حیدری نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا در پاسخ به این که «چرا با وجود اینکه کلاس اغلب دروس به‌صورت مجازی برگزار شده و آزمون‌ها هم مجازی بودند، قرار است امتحان جامع در پیک کرونا حضوری برگزار شود؟» اظهار می‌کند: «امکان برگزاری آزمون جامع دانشجویان دوره دکتری به‌صورت مجازی وجود ندارد.»


وی ادامه می‌دهد: «آزمون جامع دانشجویان، یک آزمون کیفی است که استادان توان علمی دانشجویان را مورد سنجش قرار می‌دهند؛ بنابراین، نیاز است که حضوری برگزار شود.»


سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بیان می‌کند: «تعداد دانشجویان دوره دکتری که در مرحله آزمون جامع قرار دارند، در هر واحد دانشگاهی کم است، بنابراین واحدها می‌توانند با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی این آزمون را برگزار کنند.»


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته