دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

قیمت خودرو شتاب گرفت/ روند افزایشی قیمت ادامه خواهد یافت؟

موج جدید افزایش قیمت خودرو از سه هفته قبل آغاز شده و بسیاری از خودروهای موجود در بازار با افزایش قیمت مواجه شدند.
کد خبر : 601569
خودرو



به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، قیمت خودرو طی سه هفته اخیر روند افزایشی را بار دیگر آغاز کرده است به طوری که قیمت بسیاری از خودروهای ایرانی و خودروهای چینی تولید شده در کشور بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان افزایش داشته است. بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت خودرو را ناشی از بالا رفتن نرخ ارز و به تبع آن نگرانی هایی در خصوص اُفت بیشتر ارزش ریال می‌داند.


این افزایش قیمت خودرو زمانی نگران کننده خواهد بود که بسیاری از بازارهای کشور تحت شروع بیماری کرونا با رکود فراوانی مواجه شده‌اند و از سوی دیگر به دلیل تعطیلات در این ایام میزان خرید و فروش خودرو کاهش محسوسی خواهد داشت.


افزایش قیمت خودرو آن هم در شرایط رکودی، گمانه‌زنی‌هایی را درخصوص موج جدید افزایش قیمت خودرو ایجاد کند، بازار خودرو از سال گذشته و پس از افزایش احتمالات ناشی از احیای برجام با ثبات قیمت مواجه بود حتی در برخی از مدل‌های خودرو شاهد کاهش قیمت نیز بودیم.


در دوره‌های گذشته قیمت خودرو افزایش سرسام آوری داشت در چندین مرحله قیمت خودرو توانست با رکورد زنی را تا چندین برابر افزایش پیدا کند به طوری که خودروی پراید ظرف مدت ۲ سال از حدود ۲۰ میلیون تومان به بالای ۱۰۰ میلیون تومان رسید.


در دوره گذشته افزایش قیمت خودرو، دولت دوازدهم با اقداماتی از قبیل حذف قیمت‌گذاری در فضاهای مجازی و پلتفرم هایی مانند دیوار و شیپور به دنبال مدیریت قیمت ها در بازار بود و به نوعی افزایش قیمت خودرو و مسکن را ناشی از ایجاد جوسازی در فضای مجازی عنوان می کرد.


این اقدام دولت عملاً تاثیر چندانی در قیمت ها نگذاشت حتی در بسیاری از مواقع باعث افزایش رفت و آمدهای غیر ضروری و از سوی دیگر سردرگمی مردم شد.




بیشتر بخوانید:


کمترین نرخ رشد صنعت در تیرماه ثبت شد




رضا الفت نسب نیز سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی ضمن اثرگذاری فضای مجازی بر قیمت ها اظهار کرد: فضای مجازی اصولاً توانایی قیمت‌گذاری و افزایش قیمت ها به صورت کاذب را ندارد بلکه فضای مجازی را می توان بازتابی از شرایط اقتصادی و بازار عنوان کرد.


به نظر می‌رسد دلایل افزایش قیمت خودرو را باید در سایر عوامل مانند بالا رفتن نرخ ارز جستجو کرد به طور معمول زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا می کند بسیاری از مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود اقدام به خرید کالاهای بادوام مانند خودرو و یا مسکن می کنند.


البته در این میان نباید از نقش برخی از دلالان و واسطه‌گران برای افزایش قیمت خودرو غافل بود به طوری که در زمان که بازار رفتار هیجانی دارد و قیمت خودرو و یا هر کالای دیگر افزایشی است با ایجاد فضایی به دنبال تشدید روند افزایش قیمت کالا هستند.


ورود سرمایه های سرگردان باعث افزایش قیمت خودرو شد


نادر سیفی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، با اشاره به افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: باید بپذیریم که وضعیت اقتصادی کشور در شرایط مطلوبی نیست و نوسانات قیمت ارز مردم را برای حفظ سرمایه ترغیب به سرمایه گذاری در بازار ارز مسکن و سکه می کند.


عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ورود سرمایه‌های سرگردان به هر کدام از بخش‌های اقتصاد می تواند تعادل و توازن میان عرضه و تقاضا را از بین ببرد و موجبات افزایش مصنوعی کالا را در بازار فراهم کند.


وی افزود: برای بررسی افزایش قیمت خودرو باید سایر مولفه ها مانند کمبود عرضه در بازار را نیز بررسی کرد، خودروسازان با کاهش تولید خودرو استفاده از روش‌های جایگزین مانند فروش به شکل قرعه کشی به دنبال کاهش التهاب بازار هستند اما در عمل چندان موفق نبوده اند.


سیفی تصریح کرد: علاوه بر موارد ذکر شده باید به کاهش نرخ بهره وری در دو خودروساز بزرگ ایرانی اشاره کرد که باعث شده اند هزینه خودرو افزایش چشمگیری داشته باشد و از سوی دیگر به قیمت خودروهای خارجی نیز نزدیک شود این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از خودروهای ایرانی از استانداردهای روز دنیا فاصله زیادی دارد.


قیمت خودرو افزایشی است


وحید محمودزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به افزایش قیمت خودرو در کشور اظهار کرد: قیمت خودرو این روزها تحت تاثیر بالا رفتن قیمت ارز روند افزایشی خود را آغاز کرده است و به نظر می‌رسد در صورت عدم اقدام به موقع دولت برای افزایش عرضه خودرو و یا مدیریت بازار شاهد بالا رفتن نجومی قیمت خودروها خواهیم شد.


این کارشناس حوزه صنعت تصریح کرد: تجربه افزایش قیمت خودرو در دوره های گذشته نشان می‌دهد که قیمتها در صورت افزایش به راحتی پایین نخواهد آمد و این موضوع می تواند تلاش دولت در آینده را نیز برای مدیریت بازار با مشکل مواجه کند.


وی افزود: یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم باید برای مدیریت بازار خودرو انجام دهد افزایش عرضه خود را آن هم نه به شکل قرعه کشی بلکه به گونه‌ای که بازار با تامین نیاز خود از حالت هیجانی و تقاضای کاذب خارج شود و دیگر خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته نشود.


محمودزادگان بیان کرد: کشور طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم های بین المللی با کاهش تولید خودرو مواجه شده است به طوری که تولید خودرو از یک میلیون دستگاه در سال به کمتر از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو رسیده است و این موضوع باعث افزایش تقاضا برای خرید خودرو شده است‌


این کارشناس حوزه صنعت ادامه داد: طرح های قرعه کشی خودرو در عمل چندان موفق نبوده و به گونه‌ای که میزان تقاضا برای خرید خودرو را نیز افزایش داده است و این موضوع را می توان در افزایش قیمت های خودرو با وجود برگزاری چندین دوره قرعه کشی توسط خودروسازان مشاهده کرد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب