تهدید کرونا؛ بهترین فرصت برای تحصیل در بستر الکترونیک
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه زنده است به دانشجو و کلاس و استاد، زنده است به جلسه و کنفرانس و همایش، زنده است به انجمنهای علمی و فعالیتهای سیاسی و تجمعهای گاه و بیگاه و به تریبون آزاد و کرسیهای آزاداندیشی، به سلف و ژتون و ناهار دانشجویی، زنده است به جلسههای دفاع و پذیراییهای آنچنانیاش، به کتابخانه و سالنهای مطالعهاش، به خوابگاه و هماتاقیهای جور و ناجور، به تلخی و شیرینیهای زندگی دانشجویی، زنده است به جشن دانشآموختگی و سوگند و پرتاب کردن کلاه فارغالتحصیلی و ... این همه، منتظر روزی است که کرونا از میان رفته باشد تا خون تازهای دوباره در رگهای دانشگاه به جریان افتد.
با بروز پاندمی کووید-۱۹ و انتقال کلاس درس دانشگاه و مدرسه به خانه و کلاس در خانه و آموزش حضوری به مجازی، خواهناخواه شاهد وابستگی بیشتر و گستردهتر دانشجویان به فضای مجازی بودیم، شاید بتوان گفت اگرچه تبدیل کلاسهای حضوری به آنلاین در بحران کرونا تصمیم خوبی بود، اما سؤال اصلی این است که آیا این انتقال از آموزش حضوری به مجازی و در بستر الکترونیک فرصت است یا تهدید؟ آیا کیفیت آموزشی در دوران کرونا و بهصورت مجازی افت کرده یا روند و سیر صعودی داشته است؟ آسیبهای کرونا در بحث کیفیت آموزش چیست؟
در همینباره بسیاری از کارشناسان معتقدند "آموزش الکترونیک"، مسیر قطعی حرکت دانشگاههای جهان در سالهای آینده است.
اگر کیفیت آموزش در تحصیل دانشجویان به معنای واقعی و بر اساس استانداردهای لازم انجام شود، بدون شک در مدت زمان کوتاهی شاهد شکوفایی و رسیدن به دستاوردهای علمی قابل توجهی از سوی نیروی انسانی متخصص خواهیم بود در حال حاضر که آموزشهای مجازی به واسطه بیماری کرونا رونق یافته است باید کیفیت این نوع آموزش نیز مورد توجه قرار گیرد.
برای بررسی کیفی برگزاری آموزش مجازی در دانشگاهها با تعدادی از روسای دانشگاهها و معاونان آموزشی و دانشجویان گفتوگو کردیم که شنیدن صحبتهای آنها خالی از لطف نیست.
لزوم حفظ کیفیت آموزش و نظارت بر نحوه برگزاری آموزشهای مجازی
محمدحسین کریمیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این رابطه میگوید: «برای حفظ کیفیت آموزش از راه دور از طریق نظرسنجی دانشجویی برگزاری کلاسهای آنلاین را مورد بررسی قرار میدهیم البته دانشکدههای مختلف نیز بهصورت مجزا بر نحوه برگزاری آموزشهای مجازی در طول ساعات روز نظارت دارند.»
وی میافزاید: «معاونت آموزشی با استفاده از سامانهای که در سایت دانشگاه دانشجویان در کلاسهای آموزشی شرکت میکنند نهتنها تعداد جلسات کلاسهای آموزشی را رصد میکند بلکه زمان طول کلاس آموزشی را به همراه زمان ورود و خروج دانشجویان را که به چه میزان در کلاس حضور داشتهاند را بررسی میکنند از طرفی محتوای کلاسهای آموزش در فضای مجازی در سامانه ذخیره میشود که میتوان در هر ساعتی بهراحتی آن کلاس مورد نظر را مشاهده کرد در واقع باید بگویم نظارت بر کلاسهای آموزش مجازی را بهتر و بیشتر از کلاسهای حضوری میتوان نظارت کرد.»
لزوم فراگیری مهارتهای انتقال مطالب در بستر الکترونیک، توسط اساتید ضروری است
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به حفظ کیفیت در موضوع آموزش از راه دور دانشجویان میگوید: «اساتید دانشگاهی باید به معنای واقعی استادکار حرفهای باشند و بر روی عناصری که بهطور مستقیم بر روی یاددهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد فعالیت کنند چراکه قشر دانشجو در مراکز علمی امانت بوده و مدرسان بهعنوان یک عنصر اساسی در انتقال مهارت باید از تجربه نظری و عملی قابل قبولی برخوردار باشند. از طرفی دانشگاهها برای رسیدن به کیفیت آموزشی مناسب باید مدرسان و اعضای هیئتعلمی تأثیرگذار را شناسایی و نحوه آموزش دهی در فضای مجازی را به آنها آموزش دهند این در حالی است که ماهیت دانشگاهها با حضور دانشجویان در مراکز علمی و فعالیت کارگاهها و کلاسهای آموزشی شکل میگیرد اما در شرایط فعلی باید با نظارت و فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای دانشجویان و اساتید کیفیت آموزش مجازی را افزایش داد.»
ارزیابی نحوه آموزش در فضای مجازی باعث کیفیت آموزشی میشود
محمدحسین عبدالهی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی نیز بر این باور است که برنامهریزی آموزشی و بازنگری برنامههای درسی با هدف رشد علمی اساتید در کنار ارزیابی و نظارت بر روی آموزش مجازی دانشجویان در شرایط آموزش از راه دور با توجه به بیماری کرونا از کارهایی است که میتواند در پیشرفت علمی و ارتقای کیفیت آموزشی نقش محوری ایفا کند.
وی میافزاید: «برگزاری دورههای آموزشی با کیفیت در توانمندسازی جوانان نقش زیادی دارد. دانشگاه خوارزمی در رشتههای علوم پایه، روانشناسی و علوم تربیتی نسبت به دیگر دانشگاهها وضعیت قابل توجهی دارد همچنین باید به این نکته اشاره کنم که در حوزه اشتغال دانشآموختگان ما از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم.»
تحصیل دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در پیشا کرونا نیز در بستر الکترونیک انجام میشد
سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره تغییر و تحول در آموزش دانشجویان بر بستر فضای مجازی اظهار میکند: «مشکلاتی که اکنون به واسطه وجود ویروس کرونا ایجاد شده، نقش اساتید و دانشجویان را پررنگ میکند تا این قشر بتوانند در راستای رفع نیازهای کشور بیشتر کوشش کنند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر از زمان شیوع ویروس کرونا تمامی آموزشهای خود را بر بستر مجازی دنبال کرده و همچنان انجام میدهد اما تفاوت ما با سایر دانشگاهها در این است که قبل از وجود بیماری کرونا دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای زیرساخت و سامانههای آموزش مجازی بود و این نوع آموزش برای بسیاری از دانشجویان استفاده میشد.»
بیشتر بخوانید:
برگزاری ۳ میلیون کلاس نفر در دانشگاه آزاد اسلامی/ رشتههای پرمخاطب مجازی راهاندازی میشود
استقبال ۷۵ درصد دانشجویان از آموزش بر بستر الکترونیک/ آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری است
وی ادامه میدهد: «با شیوع ویروس کرونا دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تجربهای که در آموزش مجازی داشت، استفاده کرده و بلافاصله شیوه آموزش را برای همه دانشجویان بر بستر مجازی تغییر داد البته باید بگویم در آموزش مجازی کیفیت به سطح آموزش حضوری نمیرسد اما تلاش میکنیم با ارزیابی، کنترل و نظارت بر کلاسها کیفیت لازم را حفظ کنیم همچنین هر یک از اساتید برای جلوگیری از تخلف و تقلب در امتحانات، شیوههای مختلفی را در نظر میگیرند.»
کرونا، فرصتی برای تحصیل در بستر الکترونیک
ر. عزتی دانشجوی دکتری علوم سیاسی ورودی ۹۸ واحد علوم و تحقیقات با اشاره اینکه دوران کرونا به فرصتی برای دانشجویان تبدیل شده است، خاطرنشان میکند: «کرونا فرصتی را فراهم کرد که تا همه ما متوجه شویم میتوان بدون مراجعه حضوری نیز کارها را پیش برد و از وقت و انرژی کمتری استفاده کرد.»
وی تمرین این سبک از زندگی را تجربهای جدید برای دانشجو و استاد میداند و میگوید: «البته در روزهای آغازین، این شیوه از آموزش یکسری مشکلاتی ایجاد شد که افراد همواره سعی کردند با بهکارگیری روشهایی بر آنها فائق آیند.»
این دانشجوی دکترای دانشکده حقوق و الهیات و علوم سیاسی دانشگاه علوم و تحقیقات با بیان اینکه بحران کرونا شرایطی را فراهم کرد که افراد برای فائق آمدن بر مشکلات راههای مختلف را آزمودند، ادامه میدهد: «در هر صورت ارائه آموزش الکترونیک در سطح دانشگاههای سراسر کشور تجربه عظیم و ارزشمندی است که میتوان از این تجربیات در مراحل بعدی آموزش مجازی استفاده بهینهای برد.»
در ۷۰ درصد کلاسهای مجازی، ارتباط یک طرفه است
م. فراهانی دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران با اشاره به وجود یکسری ایرادات فنی به آموزش آنلاین میگوید: «استفاده از برخی پلت فرمها سبب میشود که حین برگزاری کلاس مجازی صدای یکسری از دانشجویان به استاد نرسد از اینرو باید زیرساختها اصلاح شد.»
وی با اعتقاد به اینکه در این شیوه از آموزش تعامل میان استاد و دانشجو در سطح مناسبی نیست، خاطرنشان میکند: «در ۷۰ درصد کلاسها ارتباط تنها یک طرفه است و در صورت ارتباط دو طرفه ارتباط کاملاً سطحی است که این موضوع هم بازدهی یادگیری را کاهش میدهد.»
این دانشجوی رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران با انتقاد از اجرای این شیوه از آموزش برای دانشجویان دانشگاه تهران بدون معرفی این شیوه تصریح میکند: «استاد و دانشجو با آموزش مجازی نا آشنا بودند و هنوز هم بعد از سپری شدن ۳ ترم بسیاری از مشکلات بدون حل باقی مانده است.»
انتهای پیام/
انتهای پیام/