روند افزایش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت/حباب قیمتها در بازار خودروهای خارجی
گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، قیمت خودرو این روزها تحت تاثیر افزایش تقاضا روند صعودی خود را آغاز کرد به طوری که در سه هفته اخیر برخی از مدلهای خودرو افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی را نیز تجربه کردند، عمده این افزایش قیمت مربوط به خودروهای وارداتی است که با شروع ممنوعیت واردات تا چندین برابر افزایش قیمت را تجربه کردند، افزایشی که با احتساب بالا رفتن قیمت دلار نیز توجیه منطقی ندارد.
ازاینرو به منظور بررسی بیشتر ابعاد گفتوگوی مفصلی را با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه میخوانیم.
حباب در بازار خودروهای وارداتی
آنا: دلیل افزایش قیمت خودرو در سه هفته اخیر با توجه به رکودی که در بازار خودرو وجود دارد، چیست؟
کاکایی: افزایش قیمت خودرو یک رفتار قابل پیشبینی بود، قیمت خودرو الان در بازار ایران، در مورد بازار آزاد صحبت میکنم نه بازار دستوری خودروساز، متناسب با ارزش ریال است. یعنی وقتی ارزش ریال کاهش پیدا میکند، قیمت خودرو بالا میرود.
خودروهای خارجی وارداتی چون حساب و کتاب ندارد، بعضاً حبابدار میشود ولی در مورد خودروهای داخلی عیناً مطابق ارزش ریال است، البته معمولاً به دلیل تاثیر پذیری بازار خودرو از هزینه های دیگر تولید با یک یا دو هفته تأخیر اتفاق میافتد.
دلار در اردیبهشت ماه در کانال ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان بود، در ادامه به ۲۴ هزار تومان رسید، در حال حاضر نیز در کانال ۲۶ هزار تومان قرار گرفته است. اگر دلار مثلاً ۴ درصد رشد داشته، نرخ خودرو حدوداً ۲ درصد رشد خواهد داشت.
اگر الان دلار در کانال ۲۶ هزار تومان بماند و حتی اگر ثبات نرخ ارز را در یکی دو هفته آینده داشته باشید، نرخ قیمت خودرو بالا خواهد رفت تا خودش را به آن کانال ۲۶ هزار تومان برساند. در نتیجه اگر دو درصد عقب است، در یکی دو هفته آینده آن دو درصد را به تدریج جبران خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
رشد نقدینگی، قیمت خودرو را افزایش داد/ بازار خودرو کی متعادل میشود؟
آنا: دلیل افزایش قیمت خودرو با وجود بازار راکد آن چیست؟
کاکایی: علیرغم اینکه بازار راکد است چون خودرو عملاً یک کالای سرمایهای شده و طول عمرش بالاست، شما میتوانید آن را نگه دارید، به همین دلیل قیمت خودرو افزایش یافته است.
تفاوتی که میان خرید سکه و طلا وجود دارد این است که قیمت سکه را خرید و فروش در بازار داخل تعیین نمیکند و تنها در شرایطی که بازار با افزایش تقاضا مواجه باشد، قیمت آن افزایش غیر واقعی را تجربه میکند و درمجموع قیمت سکه متناسب با ارزش ریال و قیمت طلا در سطح بینالمللی است.
قیمتگذاری غیرواقعی در بازار خودرو قوت گرفت
آنا: مبنای قیمتگذاری خودرو در بازار چیست؟
کاکایی: این قیمتها خیلی هم واقعی نیست. یعنی الان فروشنده در صورتی که برای فروش خودرو عجلهای نداشته باشد، به هیچ وجه خودرویش را نمیفروشد، پس قیمت اگر مثلاً ۱۴۰ تومان است، همه همان قیمت ۱۴۰ تومان را میدهند و میگویند من ۱۴۰ تومان میخواهم، اما اگر کسی نیازمند به پول نقد باشد، با ۲ درصد تخفیف می تواند خودرویش را بفروشد و خریدار هم همینطور. یعنی اینجور نیست که مثلاً بگویید حالا دو درصد رفت بالا، یعنی قیمت بالا رفته است! بعضاً میشود با همان قیمت هفته قبل هم خرید را انجام داد.
ولی به هر حال در این روزها داریم اوضاع غیرپایداری را داریم مشاهده میکنیم و هیچ ربطی هم به بازی بعضی از بازیگران ندارد. مثل همان بحث خرید و فروش سکه هم مثلاً قیمت ربع سکه همیشه نسبت به یکچهارم یک سکه بالاتر است. عین همین هم برای بعضی از خودروها پیش میآید که موردی هیجان ایجاد میکنند ولی در مجموع این بالا رفتن در حقیقت ناشی از قیمت دلار است. الان قیمت پراید و تیبا هم همینطور است. قیمت پراید بالا میرود و هیچ کس هیچ کاری برایش نمیتواند بکند هر چند که بازار کاملاً راکد است، عملاً نه خرید و نه فروشی میشود.
پراید از تیبا سبقت میگیرد
آنا: دلیل افزایش شتابان قیمت پراید و رسیدن به خودروهای به مراتب بالاتر از خود مانند تیبا چیست؟
کاکایی: البته به طور خاص در مورد پراید الان دیگر ورودی نداریم و آرام آرام پراید هم دارد رفتارهای عجیب و غریب از خودش نشان میدهد. مثلاً قیمت پراید به تیبا نزدیک میشود با اینکه تیبا بهتر از پراید است اما پراید یک خاصیتهایی دارد که کسی که میخواهد بفروشد به همین دلیل که دیگر تولید نمیشود یک مقدار قیمت را بالاتر هم اعلام میکند تا ببیند خریدار پیدا میشود یا نه.
آنا: انتظار تورمی در بازار چقدر در افزایش قیمت موثر است؟
کاکایی: بحث نگرانیهای اقتصادی که در خصوص نرخ ارز وجود دارد، به بقیه قیمتها تسری پیدا میکند از جمله قیمت خودرو، شیر و سیب زمینی و پیاز. یعنی همه با هم است. ربطی به خودرو به تنهایی ندارد.
آنا: تفاوت در روند افزایش قیمت بین خودروهای داخلی و خارجی در نظر گرفتید، این تفاوت چگونه است؟
کاکایی: برای اینکه خودروهای ایرانی هر چند به صورت محدود، تولید میشوند و مردم انتظار دارند که ورودی داشته باشد، در مورد خودروهای خارجی فعلاً چون واردات ممنوع است، در نتیجه هر کسی یک خودرو خارجی دارد، قیمتهای بالاتر هم میگذارد و شانسش را امتحان میکند. من این را در مورد خودروهایی مثل سانتافه بارها چک کردهام، معمولاً ۱۰ تا ۳۰ درصد دیدم که حباب قیمتی دارند.
اگر قیمت واقعیاش در ایران را در سه سال پیش بررسی کنید، میبینید الان اگر با تورم حساب کنید نباید اینقدر افزایش پیدا کند اما میبینید ۱۰ یا ۱۵ درصد و در بعضی از مقاطع که اوضاع خیلی نگرانکننده میشود بعضاً تا ۳۰ درصد بالاتر قیمتگذاری میکنند.
البته الان فعلاً اوضاع آن قدر خراب نیست ولی به هر حال این تفاوت است چون آنجا ورودی نداریم اما در بحث خودروهای داخلی ورودی داریم.
کمبود نقدینگی مهمترین چالش پیش روی وزارت صمت
آنا: مهمترین چالش وزیر صمت در بخش خودرو چیست؟
کاکایی: چالش که خیلی زیاد است. مهمترینش کمبود نقدینگی است، قیمتگذاری غلط فعلی است که دارد صنعت را نابود میکند. با قیمتگذاری غلط فعلی، زیان دهی در صنعت خودرو دارد ادامه پیدا میکند. نقدینگی به شدت کم شده به خاطر افزایش زیان وحشتناکی که در این مدت رخ داده و صنعت دارد به سمت قفل شدن میرود چون نقدینگی نباشد، چرخ صنعت نمیچرخد.
و اکنون میرسیم به مسائل پایهایتر مثل نیاز به تحول در صنعت خودرو برای کاهش واسطهها و کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری و همینطور ادامه سرمایهگذاری برای توسعه فناوری در کشور.
ما اقدامات خوبی را در این دو سال گذشته برای طراحی خودروهای جدید و توسعه فناوریهای جدید شروع کردهای ولیکن اینها همه سرمایه احتیاج دارند و اگر این سرمایه نباشد، اینها همه متوقف و اکثرشان تبدیل به یک زیان بسیار بزرگتر خواهد شد. اینها چالشهای بزرگ پیش روی صنعت کشور هستند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/