چارچوب سیاستهای رسانهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با جنگ نرم
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
بیشتر بخوانید:
عوامل مؤثر در ایجاد رسانه آفندی در جنگ نرم
چیستی و چگونگی آفند رسانهای
برنامه راستیآزمایی شبکه ایراناینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
دبیر علمی همایش ملی آفند رسانهای در گفتوگو با خبرنگار آنا هدف از این رویداد علمی را حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری دانست و اظهار کرد که بهترین چکیدههای دریافتی در همایش منتشر میشوند.
حمیدرضا حسینی دانا تأکید کرد: پنلهای تخصصی همایش ملی آفند رسانهای در دو بخش خبرگان رسانه و پژوهشگران جوان روزهای پنجم و ششم مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد. علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
چارچوب سیاستهای رسانهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با جنگ نرم
ابوالحسن رشیدی پژوهشگر دوره دکتری مدیریت رسانه در مقالهای با عنوان «چارچوب سیاستهای رسانهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با جنگ نرم» اهمیت سیاستگذاری رسانهای برای دولتها را در دو موضوع حداکثرسازی تأثیرات رسانهها و گفتمانسازی سیاستهای رسمی کشور عنوان کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا به سیاستگذاری رسانهای احتیـاج داریم، میگوید: از آنجا که رسانهها نقش مهمی در فرایندهای سیاسی-اجتماعی دارند و اینکه فناوریهای نوین رسـانهای، عادات فرهنگی جدیدی را در جامعه پایهگذاری میکنند؛ توجه به سیاستگذاری رسانهای از جایگاه ویژهای در مدیریت کشور برخوردار است.
پژوهشگر دوره دکتری مدیریت رسانه سومین دلیل را در تفکیکناپذیری کامل فضاهای واقعی و مجازی از یکدیگر میداند و میافزاید: رسانهها ابزار و میدان جنگ نرم هستند. اگر در گذشته استفاده از رسانههای تهاجمی محدود به صحنه جنگ بود، امروزه با توجه به رقابت شدید اقتصادی بین قدرتهای بزرگ جهانی، شاهد استفاده بیشازپیش رسانهها برای نفوذ به حریم شخصی افراد هستیم. این بیزمانی و قابلیت دسترسی مستقیم به مخاطب در همه ساعات شبانهروز به بستری تبدیل شده که دشمن از آن برای نفوذ فکری در افراد جامعه مقابل استفاده کند.
بیشتر بخوانید:
جدول زمانی پانلهای علمی همایش ملی آفند رسانهای
بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در جنگ ۱۲ روزه غزه
سلاحسازی از رسانههای اجتماعی برای تولید خشونت
روش پروپاگاندای شبکههای مهاجم فارسیزبان
آسیبشناسی حقوقی اعمال ابزار قهری بر رسانههای مجازی
رشیدی با ذکر شواهدی از اقدامات کشورها در برابر تهاجمات رسانهای میگوید: تأثیرگذاری حداکثری رسانههای جریان اصلی داخلی، راهبرد اصلی به شمار میرود. کشورهای موفق معمولاً از تاکتیک سیاستگذاری هدفمند و بهکارگیری کارشناسان خبره برای طرحریزی عملیات همهجانبه استفاده میکنند تا بتوانند بهصورت یکپارچه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، اثرگذار باشند.
وی با تأکید بر عملیات صیانتی، پیشنهاد میکند که بسیار ضروری است در رویکرد آفندی سیاستهای رسانهای کشور تجدیدنظر شده و در این تصمیمگیری، ملاحظات مورد قبول جامعه نیز رعایت شود. اهم این ملاحظات در همراهسازی و اقناع مخاطبان، بسط و تثبیت هویت ایرانی- اسلامی، طراحی نظام جامع دیپلماسی فرهنگی، جذب نخبگان رسانهای و ترمیم گسستهای قومی- مذهبی؛ قابل پیگیری است. اولویتبخشی به ترویج سواد رسانهای، توسعه زیرساخت جنگهای سایبری، خردورزی، اعتمادسازی، پرهیز از سوگیریهای سیاسی، مصونیتبخشی روانی جامعه، ارتقای توانایی تولیدکنندگان محتوا، تعریف خطوط قرمز رسانهای و مهندسی پیام نیز در جمع این ملاحظات قرار دارند.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس مراجعه https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa کنند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/