بازنگری در نظام ارتقای اساتید، با رویکرد تشویق دانشجویان به مهارتافزایی و کارآفرینی ضروری است
وحید ضرغامی معاونت مرکز تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار حوزه پژوهش و پایاننامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه کارآفرین را به پازل تشبیه کرد و گفت: قطعات این پازل باید در جای خود قرار گیرد و این در حالی است که یک قطعه این پازل تغییر در قوانین و مقررات حوزه نظام آموزشی، قطعه دوم تغییر در نظام ارتقای مرتبه اعضای هیئتعلمی و قطعه دیگر هم تغییر در نظام دفاع از رساله دانشجوی دکتری است.
تدوین رشتههای موضوعی مبتنی بر نیازهای جامعه
ضرغامی در تشریح برنامهریزی این معاونت، در رابطه با لزوم تحول در نظام دفاع از تز دانشجویان مقطع دکتری، عنوان کرد: در صورتی که نظام آموزشی در راستای کارآفرینی سوق داده شود و رشتههای موضوعی مبتنی بر نیازهای جامعه تدوین شود، دانشجو با تولید محصول دانشبنیان و بدون نیاز به داشتن مقاله در مجلات Q۱ و Q۲ فارغالتحصیل میشود.
این مقام مسئول کارآفرینی و تولید محصول دانشبنیان در حوزه علوم انسانی را نیز امکانپذیر دانست و اظهار کرد: به طور مثال اگر در رشته علوم سیاسی، مؤسساتی برای نظام تصمیم سازی در کشور شکل بگیرد که بستههای سیاستی به دولت ارائه دهند، بسیاری از مسائل و مشکلات جاری، حل و رفع خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
ضرغامی: راه میانبر تحقق اقتصاد مقاومتی توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان است
ارتقای فعالیتهای دانشبنیان در راستای کمک به اقتصاد کشور
ابلاغ شیوهنامه اجرایی ارزیابی و تائید محصولات دانشبنیان برای دفاع از رساله دکتری
وی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاهها موظف به ارائه خدمات مهارتافزایی با رویکرد خاص دانشبنیان هستند، خاطرنشان کرد: به طور مثال، مدرسه عالی حقوق در واحد تهران جنوب، با شبیهسازی محیط واقعی کار حقوقی، دانشجویان را برای ورود به عرصه اشتغال پس از فراغت از تحصیل، توانمندتر خواهد کرد.
خروجی دانشگاه کارآفرین، تربیت نیروی انسانی ماهر است
قائممقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خروجی دانشگاه کارآفرین، تربیت نیروی انسانی ماهر است، اما خروجی دانشگاههای آموزشمحور با رویکرد فعلی، تربیت کارمند برای ادارات و در مرحله بعدی نیروی پژوهشگر برای صنایع است.
این دانشگاه با ایجاد سرای نوآوری بهعنوان یک نهاد واسط بین دانشگاه و صنعت
ضرغامی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در خصوص ایجاد تحول در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: وجود نهاد واسط نظامات اجتماعی، که میان دانشگاه، صنعت یا جامعه، ارتباط ایجاد کند ضروری است و این دانشگاه با ایجاد سرای نوآوری بهعنوان یک نهاد واسط بین دانشگاه و صنعت، تحقق این امر را امکانپذیر کرده است.
این مقام مسئول در توضیح این نهاد واسط افزود: به طور مثال در تبریز، که بهواسطه صنعت چرم بسیاری از کارخانهها و شرکتها در این منطقه مستقر است، سرای نوآوری کفش و چرم را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ایجاد شد و فعالان چرم و کفش تبریز دغدغه زیره کفش طبی را داشتند، تا مشکل پرانتزی پا رفع شود و یک تیم فناوری این زیره را ساخته و همان صنعت، مشتری است.
دانشگاه آزاد اسلامی، به لحاظ بلوغ فکری پیشروتر از دانشگاههای سراسری است
وی در پاسخ به این سؤال که فاصله دانشگاهها سطح یک کشور از دانشگاه کارآفرین چقدر است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی، به لحاظ بلوغ فکری پیشروتر از دانشگاههای سراسری است، زیرا دانشگاههای ملی به دلیل وابستگی به بودجه نفت، عملاً دچار بحران هویت میشوند.
در صورت استمرار رویکرد کارآفرینی و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی در لاین نظام آموزشی خصوصی کشور پیشروتر از دانشگاههای سراسری خواهد بود
ضرغامی با طرح این گزاره که جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در مدل آموزش محور را عقبتر از دانشگاههای ملی است، خاطرنشان کرد: به دلیل وابسته نبودن این دانشگاه به منابع دولتی، و بروز مسائل مالی عدیده، ذهنیت این است که در صورت استمرار رویکرد کارآفرینی و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر نظام آموزشی خصوصی کشور پیشروتر از دانشگاههای سراسری خواهد بود.
شاخص کلان اقتصادی، بر تحولات در دانشگاهها نیز تأثیرگذار است
قائممقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، شرایط اقتصادی کشور را بیارتباط با امکان تحول دانشگاه پژوهشمحور به کارآفرین ندانست و اظهار کرد: بدیهی است که شاخص کلان اقتصادی، بر تحولات در دانشگاهها نیز تأثیرگذار است، اما با وجود تحریمهای ظالمانه، افراد توانمند با راهحلهای فناورانه و افزایش تولید، تهدید را به فرصتی برای دانشگاهها تبدیل کردهاند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/