دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا:

تا انتهای پاییز میزان فوتی‌های ناشی از کرونا به کمتر از ۵۰ نفر می‌رسد

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:در حال حاضر براساس هدف‌گذاری که انجام دادیم، قرالر شده تا انتهای پاییز مردم به حدی از زندگی عادی برسند، مراکز و دانشگاه‌ها باز شوند و میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به کمتر از ۵۰ نفر برسد.
کد خبر : 599544
قاضی زاده هاشمی

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره راهکار علمی و عملیاتی جهت مهار وضعیت فعلی کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: تاکنون کنش‌ها برای جلوگیری و مهار کرونا کافی نبوده کما اینکه میزان مرگ‌ومیر و مبتلایان بالاست علاوه براین آثار دیگر کرونا از قبیل اجتماعی، فرهنگی نیز رو به افزایش است و از منظر مسائل مختلف و معیشتی دچار مشکل شده‌ایم.


عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به راهکارهای در نظر گرفته شده برای مهار کرونا افزود: طی بررسی‌های صورت گرفته، در حال حاضر با ۲۱ ابر چالش در حوزه کرونا روبرو هستیم که نتیجه تجمیع مطالعات نشان می‌دهد باید محوری ایجاد کنیم که از انفعال به اقدامات فعال برسیم. به عنوان مثال در مورد واکسیناسیون، حرف‌های کلی زده شده که باید بالای ۱۸ سال را واکسینه کنیم تا بتوانیم زنجیره را کاهش دهیم. اما در طرح تحول مقابله با کرونا در مورد واکسیناسیون کلیه عوامل اعم از واردات، نحوه تزریق، آموزش افراد و مواردی از این قبیل مطرح و در نظر گرفته شده است.


قاضی‌زاده هاشمی در مورد راهکارهای عملی جهت جلوگیری از شیوع کرونا اظهار کرد: در حال حاضر تخصیص منابع تأمین، روش تخصیص و صندوق و کمیته خاص برای مقابله با کرونا، واکسیناسیون، بسته اقتصادی و معیشتی، اصلاح پروتکل‌ها و حل مسئله تصمیم‌گیری در ستاد ملی مقابله با کرونا باید مدنظر قرار بگیرد. در حال حاضر باید ۱ میلیون تا صد هزار نفر را واکسینه کرد و این نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه واردات و استفاده از توان داخل در حوزه واکسن است. در قالب طرح تحول مقابله با کرونا سعی کردیم با توجه به تجربه یک سال و نیم مشکلات استخراج شود تا بتوانیم ضربتی جمع‌بندی کنیم.


وی همچنین متذکر شد: طرح تحول مقابله با کرونا تعهدی است که خود ستاد برای خود به وجود می‌آورد، البته باید از حمایت و پشتیبانی شود. به عنوان مثال در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید شهرها قرمز است اما فقط می‌گوید و حمایت و ضمانت اجرایی برای تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد.


قاضی‌زاده هاشمی در طرح تحول مقابله با کرونا در رابطه چه تدابیری برای مشاغل در نظر گرفته شده است؟ ابراز کرد: در طرح تحول مقابله با کرونا به جای تعطیلی مشاغل روش خدمت‌رسانی را تغییر می‌دهیم و از آنها حمایت می‌کنیم. مجموعه منابع برای این امر پیش‌بینی شده است. در حال حاضر درباره مواردی نظیر واکسیناسیون ۳۲ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم که این مبلغ با ارز نیمایی در نظر گرفته شده است.


عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش خدمات سازمان‌های بیمه در شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا افزود: براساس آمار سازمان بیمه سلامت،در اردیبهشت‌ماه ۴۱ هزار نفر از بیمه‌شدگان بستری و ۵۰۰ هزار نفر به صورت سرپایی درمان شدند که این تعداد ۶ هزار میلیارد تومان بار مالی برای بیمه سلامت داشته است. لذا آمار و ارقام به وجود آمده به دلیل کرونا، قابل پیش‌بینی نبوده و با وجود اینکه بودجه بخش بهداشت را ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است اما با این وجود باز هم باید منابع بیشتری را جهت کنترل کرونا تزریق کنیم.


قاضی‌زاده هاشمی در زمان اجرایی طرح تحول مقابله با کرونا اظهار کرد: استراتژی‌های مربوط به اجرای طرح تحول مقابله با کرونا ظرف یک هفته مشخص می‌شود و بخشی از سند مانند، سند ملی واکسیناسیون کامل است البته در مورد پروتکل‌های بهداشتی نیاز به بحث و مباحثه بیشتر وجود دارد.


این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره منابعی که از طریق آنها اطلاعات شهرها جهت مقابله با کرونا به دست آمده، خاطرنشان کرد: اطلاعات کل کشور از طریق سازمان‌های مرکزی نظیر وزارت بهداشت، سازمان‌های بیمه، غذا و دارو و مواردی از این قبیل به دست آوردیم.


قاضی‌زاده هاشمی در مورد اینکه چه زمانی آثار طرح تحول مقابله با کرونا مشاهده می‌شود؟ گفت: با ا توجه به اینکه کرونا مسئله جدی بین‌المللی است لذا با وجود اجرای پروژه طرح تحول مقابله با کرونا، پروتکل‌ها بیشتر هم رعایت می‌شود.در حال حاضر براساس هدف‌گذاری که انجام دادیم، قرالر شده تا انتهای پاییز مردم به حدی از زندگی عادی برسند، مراکز و دانشگاه‌ها باز شوند و میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به کمتر از ۵۰ نفر برسد،اگر طرح مذکور خوب اجرا شود این اتفاقات تا انتهای مهرماه اتفاق می‌افتد. البته ممکن است در قالب طرح تحول مقابله با کرونا لاک‌ داون را برای قطع زنجیره در نظر بگیریم.


این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث کمبود دارو در کشور ابراز کرد: ۱ میلیارد دلار مواد اولیه و مواد واسط برای تولید داخل دارو ذخیره داریم که بسیار بهتر است این ذخیره را گسترش دهیم تا به مواردی نظیر کمبود سِرُم بر نخوریم. البته بر روی بحث سرم کمبود آن کار شده که نتایج نشان‌دهنده سومدیریت و کم دقتی است. مدیریت بحرانی و فرماندهی آن باید در ساختار ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بازبینی قرار بگیرد


قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به اینکه برنامه شما برای واکسیناسیون چیست؟ یادآور شد:تأمین واکسن در دنیا کار سختی است برنامه روشن قطعی داریم که تا بهمن‌ماه بحث واکسن ۷۰ درصد تمام شود و این میزان از جمعیت واکسینه شوند. در حال حاضر تنها دو واکسن در مورد واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال مجوز گرفتند که یکی از موارد تولید داخل خود هم ممکن است بتواند در مورد واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال مجوز بگیرد.


انتهای پیام/۴۱۵۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته