افزایش نقش اعضای هیئت علمی در حل مسائل با اجرای «طرح الف و ب»
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ نیمه بهمن ۹۹ بود که محمدمهدی فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب افزایش ۵۵ درصدی حق مرتبه اعضای هیئت علمی این دانشگاه مطابق شیوهنامه (مدل الف) در جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاه خبر داد و با تشریح مصوبهای مبنی بر «طرح نظام پرداخت اعضای هیئت علمی نوع الف و ب» اظهار کرد که اعضای هیئت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه مبنی بر افزایش حق مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه (مدل الف) مبتنی بر شیوهنامه پیشنهادی موافقت کردند.
وی عنوان کرد که این طرح در راستای افزایش انگیزه و استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب رسیده و مطابق این طرح «عضو هیئت علمی تماموقت الف» موظف به انجام نظاممند ۳۲ ساعت کار علمی در هفته (ثبت شده در سیستم حضور و غیاب) یا معادل آن در زمینه آموزش، پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری)، پژوهشهای برونسازمانی، فعالیتهای فناورانه، مشاوره، داوری مقاله، رساله، مشاوره فرهنگی تربیتی دانشجویان، مشارکت در کسب درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه و مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزشهای کوتاهمدت، مدیریت آزمایشگاهها، کارگاه، کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.
بیشتر بخوانید:
اجرای موفق «طرح الف و ب» نیازمند منابع مالی کافی است
بهرهگیری از دانش کاربردی در صنعت با اجرای «طرح الف و ب»
انجام مأموریتهای علمی، آموزشی و پژوهشی با ظرفیت اعضای هیئت علمی
طرحی که نه مچ میگیرد نه دنبال تقسیمبندی خوب و بد است
افزایش مشارکت استادان در طرحهای دانشبنیان
فداکار بیان کرد که عضو هیئت علمی تمام وقت(مدل ب) موظف به انجام نظاممند ۱۶ ساعت کار علمی در هفته مشتمل بر آموزش و پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری) است. در مدل «ب» حق مرتبه نسبت وضعیت فعلی با توجه به کاهش ساعات حضور و موظفی کاهش مییابد، اما هیئت علمی تماموقت است.
بعد از ابلاغ شیوهنامه طرح «الف» و «ب» در اسفند ۹۹ به استانها و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واکنشهایی از سوی برخی اعضای هیئت علمی نشان داده شد و اعتراضاتی را در پی داشت که با این طرح مخالفت میشد و از طرفی این طرح موافقان پروپاقرصی هم داشته و دارد.
بخشنامه الف و ب اعضای هیئت علمی، موضوع جدیدی نیست؛ بلکه تأکیدی بر اجرای تعهداتی است که اعضای هیئت علمی در ابتدای استخدام آن را پذیرفتهاند.از طرفی احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بهتازگی در گفتوگو با خبرنگار آنا، درباره بخشنامه نحوه همکاری اساتید با دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرده است که براساس این بخشنامه اساتید اختیار کامل دارند تا نحوه همکاری خود را با دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کرده و به آنان اجازه فعالیتهای برون دانشگاهی داده شده تا درآمد بیشتری کسب کنند و حتی میتوانند از طریق برگزاری دورههای کوتاهمدت کسب درآمد داشته باشند.
وی بیان کرده است که ۹۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گروه الف بخشنامه همکاری اعضای هیئت علمی قرار میگیرند.
خبرنگار آنا به همین مناسبت در گفتوگو با استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به گفتوگو نشسته و مزایا و فواید اجرای طرح الف و ب اعضای هیئت علمی این دانشگاه را جویا شده است.
مهرداد ثابت عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره طرح «الف و ب» اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فواید و مزایای آن سخن گفته است.
مشروح گفتوگوی آنا با ثابت در پی میآید:
آنا: ابتدا تعریفی از طرح «الف و ب» اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و لزوم وجود و اجرای آن برای آشنایی بیشتر دانشگاهیان با این طرح بیان کنید.
ثابت: بخشنامه الف و ب اعضای هیئت علمی، موضوع جدیدی نیست؛ بلکه تأکیدی بر اجرای تعهداتی است که اعضای هیئت علمی در ابتدای استخدام آن را پذیرفتهاند.
در قرارداد استخدامی موظفی اعضای هیئت فاقد پست اجرایی علمی ۳۲ ساعت شامل حداکثر ۱۶ ساعت تدریس و ۱۶ ساعت حضور در محل تعیین شده است.
در آغاز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی بهدلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم از جمله اتاق و امکانات اداری برای ۱۶ ساعت حضور استادان، تکلیفی تعیین نشده بود و در این باره سختگیری نمیشد، به همین دلیل اعضای هیئت علمی فقط در ساعت تدریس و حتی در برخی موارد بعد از ساعت اداری در دانشگاه حضور داشتند و بقیه ایام هفته به امور و مشاغل شخصی خود میپرداختند.
سیاست دانشگاه آزاد اسلامی مقابل کاهش دانشجو چیست؟
با کاهش چشمگیر تعداد دانشجو و منابع از ۱۶ سال پیش، دانشگاه برای افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دو راه پیش رو داشت. نخست، افزایش درآمدهای شهریهای و دوم تغییر رویکرد دانشگاه از دانشگاه آموزشمحور به سوی دانشگاه پژوهشمحور، فناورمحور، مهارتمحور، نوآور، افزایش درآمدهای غیرشهریهای و استفاده از ظرفیتهای دانشگاه برای کمک به حل مسائل بومی، ملی و منطقهای.
مدیران ناکارآمد به فکر این هستند که چگونه درآمد بیشتری برای سازمان داشته باشند، در حالی که مدیرانی که ذهنیت کارآفرینی دارند معتقدند درآمدزایی محصول فرآیندی است که هدف آن بهتر کردن زندگی مردم است.
دانشگاه آزاد اسلامی با عملیاتیکردن راهحل دوم و تدوین بخشنامه طرح الف و ب از ۱۶ ساعت حضور موظفی استادان که سالها از آن غفلت شده بود بهعنوان ابزاری برای تغییر رویکرد و رفع بخشی از مشکلات استفاده کرد و با افزایش نسبی حق مرتبه علمی تا حدی وضعیت معیشتی استادان را بهبود بخشید.
آنا: مزایا و فواید طرح الف و ب اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کنید.
ثابت: از مزایای طرح الف و ب، اشتغال به امر آموزش و پژوهش برای اعضای هیئت علمی نوع «الف» بهعنوان اولویت اصلی محسوب میشود و آنها میتوانند در یکی از محورهای آموزش، پژوهش، فرهنگی و تربیتی نقشآفرینی کنند.
دانشگاههای دولتی بهرهمندی از مزایای «ویژه» اعضای هیئت علمی خود را منوط به اشتغال تماموقت و سپردن تعهد محضری مبنی بر ممنوعیت هرگونه فعالیت انتفاعی کردهاند.برای همکارانی که به هر دلیلی داوطلبانه مدل هیئت علمی طرح «ب» را انتخاب کردهاند با کاهش ساعات حضور و موظفی، این فرصت برای بهرهمندی از ظرفیت مغتنم شمرده شده است. از سوی دیگر زمینه ظرفیت و درآمدزایی هیئت علمی در بستر دانشگاه فراهم و با استفاده از ظرفیتهای دانشگاه نقشآفرینی اعضای هیئت علمی برای کمک به حل مسائل بومی، ملی و منطقهای را افزایش داده است.
دانشگاه با تغییر رویکرد از دانشگاه آموزشمحور به دانشگاه پژوهشمحور، فناورمحور، مهارتمحور و نوآور، درآمدهای غیرشهریهای را افزایش داده و این موجب ترغیب بورسیهها برای به پایان رساندن سریعتر تحصیلات شده است.
آنا: ارزیابی شما از طرح الف و ب در مقایسه با طرحهای موازی در دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت چیست؟
ثابت: گرچه مقایسه دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاههای دولتی از نظر میزان حقوق و مزایا، فرآیند ارتقا، امکانات و تعداد واحدهای موظفی، تسهیلات، امکانات رفاهی، زیارتی بهدلیل بهرهمندی دانشگاههای دولتی از بودجه عمومی کار نادرستی است؛ اما دانشگاههای دولتی بهرهمندی از مزایای «ویژه» اعضای هیئت علمی خود را منوط به اشتغال تماموقت و سپردن تعهد محضری مبنی بر ممنوعیت هرگونه فعالیت انتفاعی کردهاند.
بیشتر بخوانید:
افزایش مشارکت استادان در طرحهای دانشبنیان
طرحی که استادان را پویاتر میکند
«طرح الف و ب» مقدمهای بر حرکت بزرگ علمی
«طرح الف و ب» از تخصصگریزی اعضای هیئت علمی جلوگیری میکند
«طرح الف و ب» مقدمهای بر حرکت بزرگ علمی و اقتصادی دانشگاه
آنا: درباره اجرای بهتر و مؤثرتر طرح الف و ب چه پیشنهادهایی دارید؟
ثابت: پیشنهاد میکنم برای اجرای هرچه بهتر و مؤثرتر «طرح الف و ب» اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به برخی موارد توجه کنند. نخست؛ تأخیر به وجود آمده در فرآیند دفاع یا تسویهحساب برخی از بورسیههاست تا بهصورت فردی با توجه به رشته و دانشگاهی که تحصیل میکنند مورد بررسی قرار گیرند تا در مواردی که تأخیر خارج از اراده بوده، حقی از آنان ضایع نشود.
دوم اینکه، سازمانهای دولتی معمولاً رغبتی به عقد قراردادهای پژوهشی با دانشگاه آزاد اسلامی ندارند که سازمان مرکزی باید با تدبیر و استفاده از ظرفیتهای قانونی موضوع را پیگیری کند و نکته سوم اینکه با برگزاری جلسات و همایشها مزایا و فواید طرح «الف» برای اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی تبیین شود.
آنا: و سخن آخر...
ثابت: اهداف طرح «الف و ب» به روشنی تبیین نشده و اقلیتی نمیتوانند از مزایای این بخشنامه بهدلیل اشتغال بعضاً تماموقت در مشاغلی مانند وکالت، سردفتری و ... استفاده کنند با فضاسازی رسانهای اهداف طرح را وارونه جلوه دادهاند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/