از نقش بازدارندگی سواد رسانهای در خانواده تا رونمایی از کلید پیروزی در فضای وب
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با آغاز کار همایش ملی آفند رسانهای، پانلهای تخصصی این رویداد در دو سطح خبرگان رسانهای و پژوهشگران جوان در حال برگزاری است و ۲۸ سخنران پژوهشی با تأیید کمیته داوران همایش به این مرحله راه پیدا کردهاند و در ۶ نشست از زوایای گوناگون اهداف، روشها و مصادیق آفند رسانهای مشغول بررسی هستند.
بیشتر بخوانید:
مصادیق جنگ رسانهای بیبیسی فارسی علیه واکسن کوو ایرانبرکت
برنامه راستیآزمایی شبکه ایراناینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
جدول زمانی پانلهای علمی همایش ملی آفند رسانهای
بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در جنگ ۱۲ روزه غزه
سلاحسازی از رسانههای اجتماعی برای تولید خشونت
استراتژی رسانهای داعش و اختلال در نظم بینالملل
پانل خبرگان رسانه، دومین نشستی بود که عصر روز پنجم مرداد با حضور استادان صاحبنام اکبر نصراللهی، محمد سلطانیفر، افشین محمدی، حمیدرضا حسینی دانا، مستوره عزتزاده، الهه وکیلی و بشری محمدیفر برگزار شد.
مؤلف کتاب بررسی پوششهای خبری به عنوان نخستین سخنران با موضوع جایگاه تولید محتوا در آفند رسانهای به ایراد سخن پرداخت.
تبیین کانونهای قدرت در لایههای سهگانه فضای مجازی
محمد سلطانیفر به تبیین کانونهای قدرت در لایههای سهگانه فضای مجازی شامل زیرساختها، شبکهها و تولید محتوا پرداخت و سپس بر ضرورت توجه به ارزشهای فرهنگی و رقابتی در فرآیند تولید محتوا تأکید کرد.
وی با تأکید بر ملزومات تولید محتوای آفندی به استفاده از نخبگان رسانهای در تولید انبوه و جذاب محتوا پرداخت و آن را کلید برنده شدن در فضای وب عنوان کرد.
الهه وکیلی دبیر انجمن علمی انقلاب اسلامی هم به نقش بازدارندگی سواد رسانهای در فرهنگ خانواده پرداخت و با اشاره به ارتباط بین فرهنگ و فناوری و آسیبهای وارد شده به فرهنگ دینی، جایگاه والدین بهخصوص مادران را در صیانت از فرزندان در برابر تهاجم فضای مجازی مهم و مؤثر دانست.
مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب هم به موضوع اقتصاد پلتفرمی و راهبردهای تهاجمی شرکتهای نوپا برای ورود به بازار پرداخت.
مستوره عزتزاده با اشاره به نیازهای جامعه برای برخورداری از پلتفرمهای بومی و راهبردهای موفق برای ورود شرکتهای خلاق و نوآور به بازار، برخی مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی مانند مشکلات رانتی و عدم پویایی بازارهای داخلی را از مشکلات اصلی برای تحقق نیافتن راهبردهای تهاجمی پلتفرمهای بومی دانست.
نقدی بر تأخیر و تعجیل در انتشار اخبار
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند هم در نگاهی به راهبردهای تهاجمی تلویزیونهای فارسیزبان با استفاده از مدل پروپاگاندای ادوارد هرمان و نوام چامسکی، برنامههای این تلویزیونها را تحت تأثیر پنج فیلتر مالکیت رسانه، منابع مالی، یافتن منابع، رگبار انتقادات و ضد تروریسم عنوان کرد.
افشین محمدی بیان کرد: این مدل تعیین میکند که چه حوادثی مهم و رویدادها چگونه پوشش داده شوند، اخبار چه جایگاهی در رسانهها داشته باشند و چه مقدار از این اخبار را مخاطبان دریافت کنند.
وی با تقسیمبندی شبکههای فارسیزبان به دو دسته کلی سیاسی مخالف حاکمیت و سودمحور خنثی، هدف اصلی شبکههای سیاسی را تلاش برای مشروعیتزدایی از حاکمیت جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: این شبکهها با جریانسازی بر محورهایی مانند القای ناکارآمدی حاکمیت، القای نقض حقوق بشر، تضعیف گفتمان دینی، تحریک قومیتها و اقلیتهای مذهبی، القای جنگ قدرت در ایران و ... به دنبال تأثیرگذاری بر مخاطبان داخلی هستند.
بیشتر بخوانید:
آفندهای رسانهای؛ اهداف، ابزارها و روشها
بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
رئیس پانل خبرگان رسانهای هم در جمعبندی مطالب مطرح شده گفت: اکنون که در محاصره اقتصادی هستیم باید با هوشمندی و دقت از تاکتیکهای پوشش خبری استفاده کنیم و در عین حال باید اینگونه اقدامات رسانهای، منجر به بازدارندگی و موقف کردن طرف مقابل باشد.
اکبر نصراللهی در ادامه توضیح داد: بازدارندگی رسانهای باید ضمن پاسخگویی به نیازهای سرگرمی، آموزشی و خبری مخاطبان داخلی، جلوی حملات دشمن را بگیرد، به این معنا که اگرچه کشور از ساختار و ظرفیتهای خوبی برخوردار است، اما رسانههای تأثیرگذار ندارد.
وی مطرح کرد: تأخیر و تعجیل در انتشار اخبار موجب سردرگمی مخاطب شده و رسانههای داخلی مجبور میشوند در زمین دشمن بازی کنند، از این رو نیاز است که به غفلتها و ناتوانی و جهل و ناآگاهی حمله کنیم.
رئیس پانل خبرگان رسانهای تبیین کرد: برای داشتن یک رسانه تراز انقلاب اسلامی باید از تاکتیکهای پیشگامی در خبررسانی، روایت اول بودن و ورود بهموقع به رویدادها، پرداخت جامع و آگاهانه به موضوع، هزینه برای سرمایه، بههنگام بودن در تأمین نیازهای مخاطبان، آگاهسازی مردم و آگاه شدن مدیران استفاده شود.
نصراللهی اضافه کرد: در کنار این تاکتیکها باید نسبت به آسیبشناسی خود، بهکارگیری راهکارهای همافزایی داخلی، ارتقای مزیت نسبی رسانههای جریان اصلی، پیش برنده بودن، ارتقای سواد رسانهای مردم و مسئولان و غفلت نکردن از تغییرات محیطی همت گماشته و از جامعه خودمان صیانت کنیم.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/