دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بخش نخست گفت‌وگوی آنا با مدیرعامل شرکت دخانیات ایران

حضور برندهای سیگار دنیا در شرکت دخانیات/ عوامل اجتماعی، روانی و مالی فروش نخی سیگار را رواج می‌دهد/ کالای قاچاق در رنج قیمت دخانیات است

هر چند استفاده از کالاهای دخانی در دنیا بسیار مورد انتقاد است اما استفاده از آنها جزء زندگی روزمره افراد زیادی شده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این تفاسیر صنعتی به این نام در دنیا وجود داشته و کشورهای مختلف سعی در تامین نیازهای داخلی و همچنین صادرات آن دارند.
کد خبر : 59682

محمدحسین برخوردار مدیرعامل شرکت دخانیات ایران درباره وضعیت این صنعت در ایران گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار گروه اقتصادی آنا داشته است که بخش اول آن را در ادامه می‌خوانید.


* صحبت از حضور نمایندگی برندهای سیگار در ایران شده بود. چه راهکارهایی برای رقابت با محصولات خارجی دارید؟


- مطابق دستورالعملی که توسط مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور ارائه شده برند جدیدی ثبت نمی‌شود اما واردات برندها تا آخر امسال مطابق با برنامه توسعه پنجم انجام می‌شود. باید عنوان کرد که مجوز ورود برندهای موجود از زمان گذشته بوده است.


اکنون برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک با برندهای ایتالیایی، چینی، آلمانی و ترکیه‌ای داریم تا بتوانیم علاوه بر تامین بخشی از مصرف داخلی، قاچاق را کاهش داده و بخشی را هم صادر کنیم. یکی از برنامه‌های ما با این سرمایه‌گذاران مشترک این است که به ما کمک کنند تا دخانیات ایران دوباره به حالت اول خود بازگردد. آنها درخواست دارند که کالاهایشان با برند اصلی در ایران تولید شود و ما با مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور برای تفهیم این مسئله مذاکره می‌کنیم.


* در واقع این برندهای جدید عنوان شده برای تاسیس نمایندگی با شرکت دخانیات مشارکت خواهند داشت؟


- تعداد بسیاری از آنها اینگونه هستند.


* به گفته شما مشارکت‌هایی با برندها خواهید داشت، می‌توانید این برندها را نام ببرید؟


- برندهای زیادی وارد کشور خواهند شد و از جمله آنها می‌توان به شرکت «مت» ایتالیا اشاره کرد اما تعداد زیر مجموعه‌های هر کشور بسیار زیاد است که می خواهند تولیدات را با نام خودشان به کشورهای اطراف مانند عراق، افغانستان، آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر صادر کنند. بنابراین با توجه به ازدیاد این شرکت‌ها یک اسم خاص برای نام بردن وجود ندارد.


اکنون شرکت دخانیات به لحاظ فضا و تاسیسات وضعیت مناسبی دارد اما نیاز داریم تا با تکنولوژی جدید دنیا مشارکت داشته باشیم.


* برای ورود تکنولوژی، وجود این تعداد برند ضروری است؟


- سیگار، تکنولوژی خاصی ندارد. یک مورد ماشین‌آلات و مورد دوم نیز خرمن توتون است که سرعت بالای ماشین‌آلات از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مرحله بعد نیز خرمن توتون واحد تحقیقات شرکت دخانیات شکل خرمن را برای برندهای مختلف مشخص می‌کند. برای تعیین شکل خرمن باید تجربه کافی وجود داشته باشد که این تجربه در شرکت دخانیات ایران وجود دارد.


درست است که اکنون باید تکنولوژی وجود داشته باشد اما آنقدرها هم نیازمند این تکنولوژی نیستیم بلکه ما نیاز به سرمایه‌گذار مشترک به علت کبود منابع مالی داریم.


* آیا برندهای جدید تبدیل به رقیب تولیدات داخلی نمی شوند؟


- سعی می‌کنیم قراردادهایمان به گونه‌ای تنظیم شوند که قیمت تولیدات آنها در رنج قیمتی شرکت دخانیات ایران نباشد. همچنین قرار بر این است که حداقل 30 درصد از تولیدات آنها به نام شرکت دخانیات ایران صادر شود.


این موضوع به نفع کشور ما است و می‌تواند اشتغال ما حفظ کند. همچنین تکنولوژی را از برندهایی که قصد حضور در ایران را دارند، وارد کنیم.


* برنامه‌ای برای خودکفایی پس از ورود تکنولوژی و یادگیری‌های لازم از برندها دارید که پس از مدتی دیگر نیازمند مشارکت آنها نباشیم؟


- تجارت همیشه دوسویه بوده و تاکنون قراردادهایی که بسته می‌شد، جنبه صادراتی نداشتند. اکنون یکی از آیتم‌ها برای مشارکت با برندهای خارجی این است که در سال نخست حداقل 30 درصد صادرات داشته باشیم.


* برنامه‌ای برای صادرات محصولات داخلی خود به غیر از برندهای مشترک دارید؟


- در 5 ماه اخیر 9 هزار و 500 کارتن سیگار به کشورهای ترکیه، آفریقا، آمریکای جنوبی، عراق و افعانستان صادر کرده‌ایم. همچنین برنامه‌ریزی شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم 50 درصد محصولات سیگارت خود را صادر کنیم. همچنین هدف صادرات برای توتون و تنباکو بیش‌ از این ارقام است.


* در حوزه بازاریابی و فروش محصولات خود در کشورهای دیگر چه سیاست‌هایی را دنبال می‌کنید؟


- در چند ماه اخیر سعی در شناسایی بازارها داشته‌ایم. ذائقه کشیدن سیگار در کشورهای مختلف متفاوت است و در این راستا برخی سیگار لایت، برخی متوسط و برخی تند و سنگین را دوست دارند و اکنون ما در حال بررسی آنها هستیم.


به عنوان مثال با روسیه سفید یا بلاروس وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم محصولات خود را به آنجا صادر کرده و کار مشترکی آغاز کنیم و در رابطه با کشورهای دیگر نیز چنین شرایطی وجود دارد. در رابطه با صادرات تنباکو سابقه طولانی داشته‌ایم اما در بحث صادرات سیگار و توتون ضعیف بوده‌ایم که سعی در تقویت آن داریم.


* قاچاق سیگار به داخل کشور چه تاثیری بر روی تولید و صادرات ما دارد؟


- قاچاق معضل بزرگی است که متاسفانه هدفش، تضعیف دخانیات ایران است. اکثر کالاهای سیگارت که به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند متاسفانه در رنج قیمت‌های دخانیات ایران قرار دارد. البته این موارد غیر از کالاهایی است که به صورت مشارکتی با ما فعالیت می‌کنند.


اکثر سیگارت‌هایی که به ایران قاچاق می‌شوند، در رنج قیمت دخانیات است و این نشان می‌دهد که تمام هدفشان این است که دخانیات ایران را دچار مشکل کنند. این نوع قاچاق با این وسعت برای دخانیات ایران خوب نیست و باید مانند سال‌های گذشته که انحصار در اختیار شرکت دخانیات ایران بود، کاشفین را از افراد با تجربه این شرکت انتخاب کنند.


شرکت دخانیات یک صنعت 75 ساله است که تجربه‌های بسیار خوبی در بحث‌های تحقیقاتی و نوع سرویس‌دهی با کالای قاچاق در آن وجود دارد. بنابراین اگر استفاده از افراد شرکت دخانیات که در گذشته یک شرکت ملی بوده است، در قانون گنجانده شود حتماً سطح قاچاق کاهش پیدا می‌کند.


* با توجه به اینکه در کشور سیگار به صورت نخی فروخته می‌شود و این نوع فروش در کشورهای دیگر به چشم نمی‌خورد، آیا برنامه خاصی برای سیستم توزیع خود دارید؟


- در کلیت ما با فروش نخی سیگار مخالف هستیم اما اینکه چرا توزیع‌کننده این کار را انجام می‌دهد به عوامل درونی بازار و قدرت خرید مصرف‌کننده باز می‌گردد.


همچنین برخی افراد برای ترک سیگار سعی دارند تعداد کم‌تری تهیه کنند تا دسترسی کم‌تری هم به آن داشته باشند. بر این اساس خرید نخی سیگار دلایل مختلف اجتماعی، روانی و مالی دارد.


در این راستا، نحوه توزیع ما هنوز آنطور که باید قانونمند نشده است و این دیگر در حیطه کاری ما نیست بلکه به بخش امور اصناف و یا شاید خارج از حوزه اصناف باز می‌گردد چرا که فروشندگان سیگارت معمولاً جواز کسب ندارند.


گفت‌وگو از نیلوفر جمالی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته