تزلزل بنیان خانواده و افزایش طلاق از پیامدهای بیحجابی است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از دولتآباد، حجتالاسلام احمد عبداللهینژاد در نشست تخصصی «وظیفه دانشگاه در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» که بهصورت برخط از سامانه جلسات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولتآباد برگزار شد، اظهار کرد: حل مسئله حجاب یک همت جمعی میخواهد، روحانیت، حاکمیت، خانواده، مردم، جامعه، اصناف، بسیج و همه باید وارد شوند.
وی با اشاره به در پیش بودن عید غدیر خم بیان کرد: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند اینکه من ولایت امیرالمومنین(ع) را داشته باشم، بیشتر دوست دارم تا اینکه ولادتم از امیرالمؤمنین(ع) باشد. یعنی نسبت ولایی را ترجیح میدهم بر نسبت نسبی و فامیلی، بهدلیل اینکه ولایت امیرالمؤمنین واجب است و ولادتم از امام علی(ع) یک فضیلت است. در این ولایتپذیری اگر کسی موفق عمل کند، میشود مانند سلمان فارسی که ولایت را پذیرفت و هیچ نسبتی با امیرالمؤمنین(ع) نداشت و درباره او فرموده شد سلمان از ماست.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با اشاره به مسئله بدحجابی افزود: رسانهها، دستگاههای دولتی، اقتصاد، تفریح، ورزش همه اینها جامعه را به سمتی میبرند که سوق به بیحجابی پیدا کنند، هرچند قانون کشور قانون حجاب است؛ اما در عمل خانمها را به سمتی میبرند که به بیحجابی ترغیب و تشویق شوند.
عبداللهینژاد عنوان کرد: مجموعه احکام دین راجع به پوشش زنان مشخص میکند که شریعت به مسئله پوشش اهمیت قائل شده است. همانطور که شریعت اهمیت قائل شده از آن طرف هم میگوید، مسئله حجاب یک مسئله اجتماعی است نه یک مسئله فردی، بنابراین حاکمیت وظیفه دارد به مسئله اجتماعی دقت نظر داشته باشد. متصدی است که بیاید ورود پیدا کند، حالا اینکه آیا حاکمیت درست عمل کرده یا نه بحث دیگری است.
وی اضافه کرد: مسئله حجاب یک مسئله اساسی است. اگر از نگاه اجتماعی بنگریم بحث مفصلی است، وقتی هم که از نگاه سیاسی و امنیتی وارد شویم، متوجه میشویم دشمنان خیلی اهمیت قائل میشوند و خیلی هزینه میکنند که زنان ما بیحجاب شوند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان ادامه داد: اینکه دانشگاه مقابل مسئله عفاف و حجاب چه وظیفهای دارد، تحقیقی است در این زمینه که به بخشهایی از آن اشاره میکنم که حاصل مطالعه گروهی و جمعی از نخبگان با استفاده از ۷۵ منبع مهم و معتبر است و یکسری از مسائل را در مورد حجاب و عفاف احصا و نتایح را ارائه کردهاند.
عبداللهینژاد سپس براساس این تحقیق به بخشی از پیامدهای بیحجابی و اینکه بیحجابی هم علت و هم معلول است، اشاره کرد و توضیح داد: علت شامل یکسری پیامدهای خانوادگی مانند بیمهری مردان به همسرانشان و چشمچرانی است. پیامدهای اجتماعی مانند کشیدهشدن تمتعات جنسی به صحنه اجتماع و شیوع الگوی پوشش ناهنجار است و آسیبهای فرهنگی مانند مصرفیشدن جامعه و تجملگرایی و مدگرایی نیز دارد.
وی یادآور شد: عدم همراهی و مخالفت با نظام و تبدیل به یک نافرمانی مدنی آسیبهای امنیتی و حقوقی آن و تشدید مصرفگرایی و یا استفاده غیرمتعادل مثلاً لوازم آرایشی پیامدهای اقتصادی آن است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان بیان کرد: طبق منابع معتبر در این تحقیق از آسیبهای خانوادگی آن یکی از موارد خودکشی و فرار از خانوده است، ایجاد بدبینی زن و شوهر نسبت به همدیگر، تزلزل بنیان خانواده، بالارفتن آمار طلاق، ضعیفشدن غیرت دینی و ناموسی، تأخیر در ازدواج، کاهش ازدواج، تأخیر نقش مادری و انکار ارزشهای اخلاقی نظام خانواده و ایجاد دلهره برای خانوادههای پاکدامن از موارد دیگر است.
عبداللهینژاد گفت: تزلزل بنیان خانواده و بالارفتن آمار طلاق از مهمترین پیامدهای بیحجابی است. پیامدهای اجتماعی دیگر مانند رونق گرفتن چشمچرانی و هوسبازی، توسعه فساد و فحشا، شیوع انحرافات جنسی، افت تحصیلی و آموزشی، همچنین تأمین منافع بیگانگان از دیگر پیامدهای بیحجابی و بیعفتی است.
وی به مسئله کلیپهای قمهکشی دختران در فضای مجازی و مسئله گروهی موسوم به هیپهاپ اشاره و اظهار کرد: متأسفانه اینها در کل کشور جای خود را باز کردهاند و رسانهها هم در طول این چند سال دامن زدند ازجمله برنامه عصر جدید و حرکاتی که اینها میکردند، بعضی از مؤلفههای مربوط به این گروه را به نمایش گذاشت و اینها را الگو کرد ازجمله بعضی از ورزشها و موسیقی و لباسهای اینها را آوردند در صحنه تلویزیون و تبلیغ و ترویج کردند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان افزود: خانوادههایی که زن و مرد شاغل هستند، فرزندان در خانه درگیر فضای مجازی شدند، فضای مجازی که هیچ حد و مرزی نتوانستیم برای آنها قائل شویم، اینها در آن فضا سازماندهی شدند و خانواده و جامعه غافل بودند. اکنون وارد متن جامعه شدهاند و آسیبی که وارد شده است، همه در آن نقش داریم و البته دستگاههای فرهنگی و آموزشی بیشتر نقش دارند.
تجدیدنظر در نظام آموزش و پرورش
عبداللهینژاد درباره برخی راهکارها برای حل مسئله عفاف و حجاب بیان کرد: یکسری راهکارهای مقابله با بیحجابی، فرهنگی است. رسانهها نقش دارند، آموزش هم نقش دارد. تبیین و تشریح فلسفه و حکمت پوشش در اسلام و حدود آن باید کار شود. تجدیدنظر در نظام آموزش و پرورش و گنجاندن سرفصلهایی از علل و فلسفه حجاب در دین لازم است.
وی اضافه کرد: پاسخگویی به ابهامها و پرسشها در زمینه حجاب اسلامی، ایجاد فرصت برای درگیرشدن فطرت، عقل و تجربه شخص در موضوع حجاب بسیار مهم است. یک مورد بسیار مهم دیگر هم توجه ویژه به دانشآموزان مقطع دبستان و راهنمایی در فرهنگسازی حجاب است. در صورتی که برای دختر قبل از تکلیف توانستیم حیا را تأمین کنیم، درست است، اگر این فرصت از دست رفت بهسادگی نمیتوان مسئله را جمع کرد.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/