دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1394 - 13:08

واکنش بین‌المللی به 47 اعدام همزمان در عربستان سعودی/ تسویه‌حساب سیاسی با شیعیان

یک تحلیلگر خاورمیانه نوشت: تنها تفاوتی که بین سعودی‌ها و داعش وجود دارد، فیلم سر بریدن است، اما نمی‌توان نادیده گرفت که بریدن سر 158 تن از سوی سعودی‌ها طی یک سال گذشته به طرز عجیب و کاملی با آموزه‌های وهابی داعش هماهنگ بوده است.
کد خبر : 59484

به گزارش گروه بین‌الملل آنا، اعدام 47 تن از شهروندان عربستان از سوی دولت سعودی باعث واکنش بسیاری از مجامع بین‌المللی و مقامات اروپایی و آمریکایی شد. مقامات بین‌المللی و تحلیلگران این اقدام عربستان را مورد انتقاد قرار داده و آن را مخالف موازین حقوقی و بین‌المللی دانسته‌اند.


بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا چند ساعت پس از این اقدام با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اعدام شیخ نمر به دست رژیم آل سعود ابراز نگرانی کرد.


پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، در این بیانیه که از سوی جان کربی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کشور صادر شد، اعلام کرد: «مطلع شده‌ایم دولت عربستان اعلام کرده که 47 تن را اعدام کرده است. ما پیش‌تر نیز درباره فرایندهای حقوقی در عربستان ابراز نگرانی کرده‌ و این نگرانی‌ها را به اطلاع عالی‌رتبه‌ترین مقام‌های دولت این کشور رسانده‌ایم.


بر این خواسته خود تأکیدداریم که دولت عربستان باید به حقوق بشر احترام بگذارد و از آن محافظت کند و از اعمال رویه‌های قضایی شفاف و عادلانه در تمامی پرونده‌ها اطمینان حاصل نماید.


آمریکا همچنین از دولت عربستان می‌خواهد که اجازه ابراز عقاید مخالف را بدهد و با رهبران تمام جوامع برای جلوگیری از بروز تنش در پی این اعدام‌ها همکاری کند. ما به‌طور خاص نگران این هستیم که اعدام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعه و فعال سیاسی خطر تشدید تنش‌های فرقه‌ای را درزمانی ایجاد کند که لازم است این تنش‌ها فوراً کاهش یابند. در چنین شرایطی ما بر لزوم افزایش تلاش‌های رهبران منطقه باهدف کاستن از تنش‌های منطقه‌ای تأکیدداریم.»


همچنین فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که اقدام اخیر عربستان به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه و از منتقدان اصلی دولت سعودی به‌شدت مایه نگرانی است و می‌تواند تبعاتی خطرناک در پی داشته باشد.


وی ادامه داد: «پرونده خاص شیخ نمر نگرانی‌های جدی بسیاری را درباره آزادی بیان و احترام به حقوق مدنی و سیاسی اساسی به وجود آورده است؛ حقوقی که باید در تمامی پرونده‌ها تحقق آن تضمین شود.»


موگرینی همچنین گفت: «پرونده شیخ نمر این ظرفیت را دارد که به تنش‌های فرقه‌ای در منطقه دامن بزند؛ تنش‌هایی که تا بدین جا نیز آسیب بسیاری به منطقه وارد کرده است.»


رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از تمام جناح‌ها خواست از خود مسئولیت و خویشتن‌داری نشان دهند. موگرینی همچنین تأکید کرد که اتحادیه اروپا با اعدام و به‌ویژه اعدام‌های دسته‌جمعی به‌شدت مخالف است.


تسویه‌حساب سیاسی با شیعیان


فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «عربستان با اعدام 47 تن ازجمله شیخ نمر باقر النمر، چهره مذهبی شیعیان این کشور بر اساس «اتهامات تروریستی» به دنبال تسویه‌حساب سیاسی است.»


لوتر اظهار داشت: «مقامات عربستانی می‌گویند این احکام اعدام را در راستای حفاظت از امنیت کشور اجرا کرده‌اند اما به نظر می‌رسد اعدام شیخ نمر باقر النمر در راستای اعدام‌هایی برای تسویه‌حساب سیاسی زیرپوشش مبارزه با تروریسم بوده باشد.»


مدیر بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل افزود: «این اقدام عربستان در حقیقت تلاشی برای ساکت کردن صدای انتقادها علیه این رژیم به‌ویژه در میان گروه‌های فعال شیعه این کشور است.»


وی در ادامه تأکید کرد که روشن است که محاکمه شیخ نمر محاکمه‌ای ناعادلانه بوده است.


خبرگزاری رویترز نیز از نگرانی دبیر کل سازمان ملل خبر داد.


بر اساس این گزارش، سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شیخ نمر و تعدادی دیگر از زندانیان اعدام‌شده به دنبال محاکمه‌ای که نگرانی‌های جدی درباره ماهیت اتهامات و عادلانه بودن این روند را به همراه داشت، محکوم شدند.»


وی گفت که دبیر کل سازمان ملل مسئله‌ اعدام شیخ نمر را با رهبران عربستان سعودی در چندین مورد به بحث گذاشته و از دولت عربستان خواسته بود که احکام مرگ را منتفی کند.


این سخنگو افزود: «دبیر کل سازمان ملل همچنین خواستار آرامش و خویشتن‌داری در واکنش به اعدام شیخ نمر شده و از تمام رهبران منطقه‌ای می‌خواهد که برای اجتناب از تشدید تنش‌های فرقه‌ای در منطقه با یکدیگر همکاری کنند.»


از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران مسائل خاورمیانه در رسانه‌های بزرگ دنیا نیز این اقدام آل سعود را تهدیدی برای خود این کشور دانستند.


محبوبیت نمر تهدیدی برای عربستان


نشریه گاردین در مطلبی عنوان کرده است: « اعدام روحانی سخنور عربستان سعودی به دست خاندان سلطنتی این کشور، به خشم بین‌المللی منجر شده و تنش‌های دیپلماتیک در منطقه ایجاد کرده است.»


گاردین به نقل از «حسن حسن» یک نویسنده و تحلیل‌گر خاورمیانه نوشت: « تمایل عربستان برای اعدام چنین چهره و شخصیت تراز بالایی نشان از این دارد که محبوبیت وی تهدیدی برای عربستان بود و معلوم بود که وی حاضر نبود در برابر عربستان سر تعظیم فرود آورد. »


این تحلیل‌گر خاورمیانه ادامه داد، «عربستان سعودی با اعدام النمر این پیام را مخابره می‌کند که مهم نیست که جهان چه می‌گوید، مقامات [عربستان] هرکسی را که از خطوط قرمز آنان عبور کنند، اعدام خواهند کرد.»


آیا حاکمان این پادشاهی دیوانه شده‌اند؟


رابرت فیسک، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر روزنامه ایندیپندنت در تحلیلی از اقدام عربستان در اعدام شیخ النمر شیعه و اهداف احتمالی آن با این عنوان که «آیا حاکمان این پادشاهی دیوانه شده‌اند؟»، نوشته است: «تنها تفاوتی که اینجا بین سعودی‌ها و داعش وجود دارد فیلم سربریدن است؛ اما نمی‌توان نادیده گرفت که بریدن سر 158 تن از سوی سعودی‌ها طی یک سال گذشته به طرز عجیب و کاملی با آموزه‌های وهابی داعش هماهنگ بوده است. جمله مشهور نمایشنامه مکبث که می‌گفت "خون را فقط خون می‌شوید" این روزها خوب به وضعیت سعودی‌ها می‌آید؛ کسانی که جنگشان علیه تروریسم به نظر می‌رسد قرار است هر مقداری خون ریخته شده‌ای را چه از سنی و چه از شیعه توجیه کند. اما فرشتگان الهی برای ارائه احکام کشتن و قتل مگر هرچند وقت یک‌بار به شاهزاده بن نایف، وزیر کشور فعلی سعودی‌ها نازل می‌شوند؟! »


وی در بخش دیگری از مطلب خود نوشته است: « این کشتارها همچنین غرب را در مقابل شرم‌آورترین مشکلات خاورمیانه قرار می‌دهد: غرب در گروتسکی تمسخرآمیز همزمان که لازم است خودش را در مقابل پادشاهی‌های ثروتمند و مستبد جمع‌وجور و حقیر کند، تلاش دارد که مؤدبانه ناراحتی خود را نیز نسبت به قصابی‌های دادگاه‌های سعودی که طی آن‌ها تمام دشمنان پادشاهی را سر به نیست می‌کند، ابراز کند. اگر داعش سر سنی‌ها و شیعیان را به‌ویژه سر کسی چون شیخ نمر را در رقه می‌برید با اطمینان می‌توان گفت که دیوید کامرون به‌سرعت نفرت خود را در منزجرانه‌ترین حالت به این اقدام طی توئیتی ابراز می‌کرد. اما این کسی که پرچم انگلیس را به خاطر مرگ آخرین ملک این کشور وهابی مضحک پایین آورد، برای واکنش نشان دادن به این «اندکی» سربریدن‌ها از واژگانی چندپهلو استفاده خواهد کرد!»


از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا اعلام کرده است که شمار زیادی از مسلمانان و فعالان سیاسی انگلیس عصر روز شنبه در اعتراض به اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر روحانی سرشناس و اهل تشیع عربستان، در برابر سفارت سعودی در مرکز لندن تجمع کردند و شعار مرگ بر آل سعود سر دادند.


شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی که تصاویری از شهید نمرباقر النمر و سایر شهدا را در دست داشتند، شعارهای مرگ بر آل سعود، آل سعود شرمت باد، سرنگون با آل سعود ، آل سعود تروریست است، سر می‌دادند.


همچنین بر اساس این گزارش دولت و احزاب سیاسی انگلیس روز شنبه اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی محکوم و تصریح کردند اعدام‌های صورت گرفته توسط رژیم سعودی عملی «مشمئزکننده» و مخالف «کرامت انسانی» است.


به نظر می‌رسد که اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ شیعیان و شهروندان دیگر فضا را برای این کشور در عرصه بین‌المللی تنگ خواهد کرد و البته واکنش‌های سعودی هابه اعتراض‌های کشورهای اسلامی ازجمله جمهوری اسلامی ایران نشان از تلاش‌های این کشور برای فرافکنی نسبت به یک اشتباه بزرگ دیگر خاندان سعودی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته