زبانشناسی فلسفی میتواند پیوند بین زبان و واقعیت را بیان کند
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیش همایش ملی علوم انسانی و حکمت با محور ادبیات و زبان شناسی بصورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با حضور حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، حسین کلانتری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، الاموسوی، استاد تمام دانشگاه بغداد عراق، محمود یحیی احمد محسن دانشیار دانشگاه الهدیده یمن، دکتر ویجی مادگه استاد تمام دانشگاه پونای هند برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این پیش همایش گفت: معرفتشناسی اسلامی میتواند پیوند بین زبان و ذهن را بیان کند. زبانشناسی به معنای خاص رابطه زبان با ذهن، رابطه زبان با واقعیت و رابطه زبان با انسان است. زبانشناسی فلسفی میتواند پیوند بین زبان و واقعیت یا مباحث علم النفس فلسفی را تبیین کند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ادبیات ما پیوند وسیعی با عرفان و حکمت دارد و زبانشناسی به معنای عام را شامل میشود که شامل ادبیات فارسی و عربی میشود. واژه زبانشناسی یکی از علوم انسانی و علم مطالعه روشمند زبان است؛ یعنی شامل علم صرف و نحو میشود.
وی تصریح کرد: زبانشناسی به معنای یک دانش مدرن با چهار رویکرد زبانشناسی با رویکرد تاریخگرایی، زبانشناسی با رویکرد ساختگرایی، زبانشناسی با رویکرد جهانی و زبانشناسی با رویکرد گفتمان بنیاد است.
حجتالاسلاموالمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: اگر حکمت اسلامی به معنای عام را در نظر بگیریم گاهی فلسفه است که به خداشناسی میپردازد و اگر مقصود معنای عام باشد به همه زبانهای دنیا میتواند ارتباط یابد.
اهمیت حکمت اسلامی در قرآن تصریح شده است
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در این نشست گفت: ادبیات دانش و معرفت انسانی است که کارشناسان این حوزه با استفاده از نشانه گذاری می توانند برای کلام بشر معانی پیدا کنند.
حسین کلانتری افزود: علوم انسانی به عنوان دانش مخلوق، رشد و تعالی فرهنگی انسان را سبب می شود. انسان موجودی خاکی است که ازعناصر پیچیده مذهبی، اخلاقی، زمینی و آسمانی خلق شده است. ایران اسلامی در حوزههای مختلف از علوم انسانی بهره مند شده است و با استفاده از میراثی که در اختیار داشته در حوزه علوم انسانی و ادبیات در زبان شناسی پیشرفت های بسیاری را بدست آورده است.
وی ادامه داد: تنوع در ادبیات ما در جهان قالبی از وضعیت فرهنگی و معرفتی جامعه است که به فلسفه میانجامد و در ایران به عنوان منشا حکمت اسلامی بصورت نثر و شعر با هم پرورش می یابد. در اسلام داستان گویی به حکمت سرایی تشبیه می شود پس ادبیات از عرفان سرچشمه می گیرد.
در ادامه این نشست فاطمه عزیزمحمدی، دبیر نشست و دانشیار زبان و ابیات انگلیسی در رابطه با لزوم برگزاری این برنامه اذعان کرد: در لزوم برگزاری این همایش و اهمیت حکمت اسلامی همین بس که خداوند در قرآن کریم پیامبران را به تصریح با استناد به آیه یعلمهم الکتاب و الحکمه، دارنده حکمت معرفی کرده است.
وی ادامه داد: سعی ما بر این است که با استفاده از خروجیهای این همایش به شناخت بیشتر و جامعتری از حکمت اسلامی و حکیمان و فلاسفه این عرصه دست یابیم، از ابن سینا و حکیم اشراق گرفته تا صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی که درحکمت اسلامی و فلسفه شرق چهرههایی تابناک و مشهورند تا ابن رشد که مکتبش دو قرن در دانشگاه پاریس بعنوان مرکز اروپای آن زمان مورد تدریس و مداقه قرار میگرفت ولی در شرق مهجور و ناشناخته بود.
پس از آن محسن حمود استاد ادبیات انگلیسی از دانشگاه الحدیده یمن اظهار کرد: تاثیر ادبیات عربی اسلامی بر ادبیات غرب از لحاظ تاریخی به دوره قرون وسطی برمیگردد. واضح است که این تاثیر، آنی یا بر اثر یک اتفاق رخ نداده بلکه این تاثیر به تدریج در طی قرنها اتفاق افتاده است.
رضا کامل الموسوی پژوهشگر پژوهشکده بیت الحکمه عراق نیز گفت: این تحقیق مسئله ارزشها و گفتگوی فرهنگی را که توسط دانشمند ژاپنی توشیهیکو ایزوتسو Toshihiko Izutsu (۱۹۱۴-۱۹۹۳) خارج از تمرکز فرهنگ اسلامی و مرکزیت فرهنگ غربی است مطرح شده مرور میکند.
وی ادامه داد: مشکل این تحقیق در یک سوال اساسی نشان داده شده است: که توشیهیکو ایزوتسو چگونه از روش معنایی برای خواندن متن قرآن الهام گرفته است و چگونه مهمترین کلمات را با توجه به چشمانداز جهان برای عرب زبانان شناسایی کرد ، در حالی که چشم انداز تاریخی و موانع معرفتی که میتوانند در خواندن کتاب ایزوتسو توشیهیکو نظارت و ضبط شوند چیست؟ و فرضیاتی که نظریه بر اساس آنها بنا شده و ریشه های آن چیست وچگونه نتایج آن را زیر سوال میبریم؟
همچنین ویجِی مادگه استاد تمام ادبیات انگلیسی دانشگاه پیون هند نیز در رابطه با موضوع نشست بیان کرد: نقش زبان شعر در فلسفه و عرفان بسیار مهم است چراکه بیانگر زیبایی کلام متعالی است. ادبیات، بستری برای بهتر بیان کردن نقش فلسفه و انسانشناسی است.هر کلامی که بر زبان شعر جاری است از عمق وجود تراوش کرده و بهتر نقشآفرینی میکند.
وی افزود: ادبیات و فلسفه در هم تنیده شدهاند و ارتباط زیبا بین این دو از طریق شعر دلنشینتر و زیباتر است. از گذشته تا به حال شعر نشانگر معنایی دقیقتری از معرفتشناسی تا هستیشناسی بوده است .لذا داستانها و حکایتها بهتر در زبان شعر نمایانتر هستند و در آخر ادبیات یعنی درست زیستن و بهتر اندیشیدن که در قالب نظم، این نقشآفرینی بیشتر مشهود است.
گفتنی است در پیش همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی با محور ادبیات و زبان شناسی بصورت مجازی محمود قیوم زاده رییس هیات اندیشه ورز دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی، آسمند مدیر مرکز مطالعات و برنامه ریزی زبان هاب سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرخ حکمت دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی اراک، عبدالرضا مدرس زاده دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی کاشان، عبدالرضا عطاشی دانشیار و رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی خرمشهر، احمد محسنی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، رزیتا عیلانی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و معصومه خداداد استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک حضور داشتند.
انتهای پیام/۴۱۶۲/
انتهای پیام/