دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1400 - 04:35
آنا گزارش می‌دهد؛

فخری‌زاده را که زدند، دکتر طهرانچی را دریابید!

موج جدید تخریب‌ها علیه دکتر طهرانچی بیشتر از یک تسویه حساب مالی به نظر می‌رسد.
کد خبر : 591086
دکتر طهرانچی

به گزارش حوزه نظام دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جریان مرموزی که در هفته‌های گذشته تخریب دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس آن را در دستور کار خود قرار داده است آیا فقط به دنبال سهم‌خواهی مالی است یا شیوه‌ای جدید برای حذف دانشمندان هسته‌ای را اتخاذ کرده است؟


این جریان پس از شکست در قرار دادن نیروهای انقلابی چون ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعات با صفحات توئیتری جعلی مقابل ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نوع جدیدی از تخریب را در پیش گرفتند.


درست در روزی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صیانت از مراکز و دانشمندان هسته‌ای کشور اعلام کرد «براساس قانون اقدام راهبردی هسته‌ای مجلس هیچ یک از اطلاعات ضبط شده از مراکز هسته‌ای ایران هیچ وقت به آژانس بین‌المللی اتمی داده نخواهد شد»، مشخصات محافظان محمد مهدی طهرانچی، یکی از دانشمندان هسته‌ای کشور که از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ مشمول تحریم‌های آمریکا به علت فعالیت‌های هسته‌ای نیز هست، نه توسط ایران ‌اینترنشنال و BBC که توسط یک سایت دست چندمی داخلی به نام «رصد روز» منتشر شد تا رای مجلس را وتو کرده باشند و نهادهای امنیتی را در بهت نوع جدیدی از همکاری‌ها با صهیونیسم برای نابودی دانشمندان هسته‌ای از درون خاک ایران فرو ببرند.


 واقعه‌ای که اگر نه بیشتر از ترور از راه دور شهید فخری‌زاده اعجاب‌آور می‌نمود که کمتر از آن هم نبود، اقدامی که در طول چهار دهه گذشته یک اقدام بی‎سابقه در ترور دانشمندان ایرانی قبل از ترور آنها توسط دشمن خارجی به شمار می‌آید.


سایت معاند iran wire  در سال ۲۰۲۱ در خبری با عنوان «بمبی که ساخته نشد؛ اسناد اتمی سرقت شده از جمهوری اسلامی در یک کتاب» دست به معرفی کتاب «تصمیم پر مخاطره ایران برای سلاح اتمی» می‌زند و پرده از اسناد هسته‌ای سرقت شده از ایران بلافاصله پس از برجام برمی‌دارد اسنادی که بدون نگهبان در جایی رها شده بودند!!!


iran wire در این گزارش از کتابِ «تصمیم پر مخاطره ایران برای سلاح اتمی» اشاره به شروع یک برنامه با نام «آماد»  پیش از سال ۱۳۸۰ و با مشارکت بسیاری از دانشمندان ایرانی با مدیریت شهید محسن فخری‌زاده می‌کند و با درج تصویری از فعالیت دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس فعلی دانشگاه آزاد اسلامی حین کار و آزمایش در پارچین پرده برمی‌دارد و حذف دانشمندان هسته‌ای ایران از جمله شهید فخری‌زاده و طهرانچی و ... را حق اسرائیل برمی‌شمرد.


 



دکتر طهرانچی که از جمله دانشمندان برتر هسته‌ای ایران و در لیست ترور موساد است، با شهید فخری‌زاده در دانشگاه شهید بهشتی هم دانشگاهی و بعدتر همکار او در مراکز هسته‌ای و دفاعی بود.


او پس از شهادت فخری‌زاده در سایت KHAMENEI.IR یادداشتی نوشت و در آن به شرکت در محافل درس و بحثی که‌ شهید فخری‌زاده پیرامون علم و دین، فلسفه، فیزیک و کوانتوم‌مکانیک علی‌رغم همه مسئولیت‌های اجرایی و دانشگاهی اداره می‌کرد، اشاره کرد.


آنچه در ماجرای انتشار مشخصات محافظان دکتر طهرانچی هشدار دهنده است تنها به امنیت دانشمندان هسته‌ای محدود نمی‌شود بلکه امنیت هزاران نیروی تامین‌کننده امنیت کشور است که از این به بعد  به رسم سایت «رصد روز» و همدستان آن آماج تهمت‌ها قرار می‌گیرند و در ظاهر و نازل‌ترین تحلیل طعمه سهم‌خواهی‌های مالی می‌شوند تا از این به بعد آنکه از دانشمندان هسته‌ای فاصله می‌گیرد نیروهای امنیتی از ترس هتان‌های نابه‌هنگام و تهدیدات جانی باشند. اینگونه دانشمند هسته‌ای بی‌حفاظ شده و به راحتی در معرض دستبرد بیگانه قرار می‌گیرند.


اگر برای چنین اقدامی وجه امنیتی قائل باشیم باید بپرسیم که چرا نهادهای امنیتی و در راس آنها شورای عالی امنیت ملی کشور (شاک) که خود واعظ محافظان دانشمندان هسته‌ای هستند نسبت به اقدام سایت رصد روز واکنشی نشان نداده‌اند؟ آیا داشتن اختلافات مالی یا هر اختلاف دیگری دلیل کافی برای به خطر انداختن امنیت چندین و چند نفر است؟ آیا نارضایتی مردم از دولت کنونی دلیل کافی برای لو دادن تیم محاظتی آنها از جمله رئیس جمهور است؟ آیا شاک همچنان می‌خواهد سکوت کند تا قصه پر غصه فخری‌زاده، علی‌محمدی، احمدی روشن و ... تکرار شود؟


فریدون عباسی، نماینده مجلس و ریاست سابق انرژی اتمی در گفت‌وگو با آنا درباره این عملکرد سایت رصد روز و انتشار مشخصات محافظان دکتر طهرانچی گفت: مسئولیت این ماجرا با شورای عالی امنیت ملی است و باید این قضیه ورود کند.


اگرچه سایت «رصد روز» وجود تیم حفاظتی برای دکتر طهرانچی را به علت دانشمند هسته‌ای بودن موجه می‌داند اما بهانه این اقدام ضد امنیتی خود را نارضایتی کارمندان دانشگاه از وضعیت حقوق دریافتی عنوان می‌کند و معتقد است دانشگاه آزاد از جیب کارکنان برداشته و به جیب تیم حفاظتی دکتر طهرانچی می‌ریزد، ولی به نظر نمی‌رسد تخریب‌هایی که شمایل ترورهای موساد پیدا کرده جدای از خلوت کردن اطراف دکتر طهرانچی برای ترور آسان ایاشن باشد.


اگر برای این رخداد بخواهیم وجهه مالی و اختلافات اقتصادی قائل باشیم می‌توانیم شفافیت‌های مالی که در دوره ریاست دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی رقم خورد دست عده‌ای را از جیب دانشجویان کوتاه کرد و اجازه نداد شهریه دانشجویان محل درآمد آنها باشد را نادیده بگیریم؟


سایت «رصد روز» و اذناب آن در دانشگاه آزاد، زمانی‌که هیئت رئیسه فعلی مقابل فساد مالی بخشی از کارکنان و نشتی ۷۰۰ میلیاردی از محل دریافت نقدی، پوزها و ... از دانشجویان ایستاد، پاسخگو نبودند.


 شرایط در دوره قبل از ریاست دکتر طهرانچی به قدری وخیم بود که حتی نهادهای نظارتی اجازه ورود به دانشگاه  نداشتند­­­ اما رصد روز و جریان مرموز تخریب چشم خود را بر بایکوت کارکنان توسط رئیس و معاونان وقت دانشگاه می‌بندند و از کنار حقوق نجومی روسای قبلی دانشگاه عبور می‌کنند، به نحوی که رئیس دانشگاه در دوره گذشته علاوه بر حقوق از دانشگاه مبدا تا سال‌ها ۲۷ میلیون حق مسئولیت می‌گرفت اما هیچ مسئولی دیگری تا سطح کارشناس مسئول حقوق‌شان اضافه نشده بود.


دکتر طهرانچی درباره ماجرای نشتی ۷۰۰ میلیارد تومانی شهریه‌ها در ادوار گذشته و اقدامات لازم برای جلوگیری از آن، گفته بود «درآمدهای دانشگاه آزاد از شهریه مشخص است. قبلاً سامانه‌ها هیچ اتصالی به یکدیگر نداشتند و سامانه مالی و سامانه آموزشی هم که اصولاً هیچ ارتباطی با هم نداشتند و در واقع یک شکاف اطلاعاتی وجود داشت.


این شکاف باعث شده بود علی‌رغم انتظار افزایش، درآمدها از شهریه دانشگاه از ۵ سال پیش تا سال گذشته فقط ۳۰۰ میلیارد افزایش داشت و به ۶ هزار میلیارد رسیده بود! امسال اما یک نظارت سامانه‌ای انجام داده و سامانه‌ها را به یکدیگر متصل کردیم و همین کار سبب شد در حالی که افزایش نرخ شهریه‌ها ۱۲ – ۱۳ درصد بود، به یکباره درآمد ما به چیزی حدود ۷ هزار و ۳۰۰ میلیار تومان (چون تابستان را در پیش داریم نمی‌توان عدد دقیقی را ارائه داد) برسد.


ما در این نظارت سامانه‌ای هرگونه پرداخت از طریق پوز، نقدی، چکی و سایر شیوه‌های را حذف کردیم. در واقع عدم شفافیت درآمدهای شهریه ناشی از همان سیستم گسترده، جزیره‌ای و غیر مرتبط قبلی بود».


تا پیش از ریاست دکتر طهرانچی بر دانشگاه آزاد اسلامی باور روسای واحدهای دانشگاه آزاد این بود که افزایش درآمد دانشگاه در گرو افزایش جذب دانشجو و بالا بردن شهریه دریافتی از آنها است اما در نگاهی تحولی در دوره دکتر طهرانچی افزایش درآمد دانشگاه منوط به افزایش توان حل مسئله و افزایش دانشجو منوط به میزان نیاز منطقه به اشتغال شد.


دانشگاه آزاد در سراشیبی سقوط قرار داشت و از سال ۹۳ تا سال ۹۷ هر چقدر رشته اضافه کرد موفق به جذب بیشتر دانشجو نشده بود به طوری که جمعیت دانشجویان آن از  یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو به یک میلیون و ۲۰ هزار دانشجو تقلیل یافت.


سال ۹۳، ۳۹ درصد و سال ۹۷، ۶۹ درصد واحدهای دانشگاه زیان‌ده و در خطر تعطیلی بودند. اما در دو سال و نیم اخیر ۱۵۰ هزار دانشجو به جمعیت دانشجویان دانشگاه بدون اضافه کردن رشته اضافه شد و به یک میلیون و ۱۷۰ هزار دانشجو رسید.


علت این موضوع را می‌توان اجرای برنامه‌های تحولی چون ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی، ارتقای تربیت معنوی و اخلاقی و هویتی، ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله، بسته کاری توسعه و فناوری و نوآوری و کارآفرینی، ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی، پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌ساز، فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای، تحول در فرهنگ سازمانی، به همراه بهره‌وری و پایداری اقتصادی دانست.


در نگاه غیر امنیتی و خوش‌بینانه کسانی‌که مشخصات محافظان دکتر طهرانچی را به سرقت برده‌اند از همان بخش از بدنه دانشگاه هستند که نسبت به برنامه‌های تحولی دانشگاه که دست‌اندازی غیرقانونی آنها را از منابع کوتاه می‌کند معترض هستند و آنها را به ضرر خود می‌دانند. درحالی‌که مصوبات و تصمیمات هیئت‌ رئیسه و شخص دکتر طهرانچی با هدف کمک به معیشت اعضای هیئت‌علمی و کارکنان اتخاذ و ابلاغ می‌شود نه منافع عده‌ای خاص.


راه‌اندازی سامانه‌های دانشیار، آموزشیار و پژوهشیار در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله اقدامات بی‌بدیل و انعقاد قراردادهای دانش‌پژوهشی و دانش‌بنیان به افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای منجر شده است؛ درآمد از طریق صندوق پژوهش و فناوری و صندوق پژوهش غیردولتی نیز از دیگر حوزه‌های این نوع درآمدها است.


در حال حاضر ۶۳ هزار و ۹۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و بیش از ۵۸ هزار دانشجوی دکترا در سامانه پژوهشیار از پایان نامه و رساله‌های خود دفاع کردند. امروز هویت، برند و اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی به جایی رسیده که مدرک فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در بسیاری از کشورها، معتبر است.


دانشگاه آزاد موفق شده در دوره اخیر با بررسی تقاضای اجتماعی، توسعه دانش‌بنیان را از عرصه محوری به تقاضای آمایش‌محور و آینده‌پژوهانه تبدیل کند و سعی دارد مهارت‌آفرینی، حل مسئله و کادرسازی محلی را به محل پاسخگویی نیازهای هر استان تبدیل کند.


با اجرای طرح پویش بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو همزمان در دانشگاه و صنعت مشغول به تحصیل و کار شده‌اند و می‌رود که به زودی در همه واحدها پیاده‌سازی شود.


هم اکنون بیش از ۲۵ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند که با استفاده از این پتانسیل باید برای شغل‌هایی که در کشور وجود دارد رشته تحصیلی تعریف و راه‌اندازی شود.


سایت رصد روز اشاره به مشکلات معیشتی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی دارد و آن را به حقوق محافظان دکتر طهرانچی ربط می‌دهد. در عین اینکه منکر مشکلات معیشتی برخی از اساتید نیستیم اما دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه ارتقا اعضای هیئت علمی و حقوق و دستمزد آنها طرحی به نام هیئت علمی الف و ب را در پیش گرفته که همان طرح تمام وقت جغرافیایی وزارت بهداشت و طرح اخیر وزارت علوم است.


 شرط همسان‌سازی حقوق تبدیل شدن به هیئت علمی تمام وقت ویژه با ۵۹ ساعت است. هیئت علمی نوع دیگر با ۴۰ ساعت تمام وقت است. این نوع دوم علاوه بر اینکه ۳۰ درصد حقوق‌شان با نوع اول فرق خواهد کرد، حق‌التدریس و حق‌التحقیق هم نخواهند داشت. طبق قانون و قرار داد امضا شده در دانشگاه آزاد اسلامی عضو هیئت علمی می‌بایست ۳۲ ساعت در دانشگاه باشد و الا اخراج می‌گردد.


براساس نگاه مجموعه مدیریت دانشگاه که نباید از ظرفیت آن دسته اساتیدی که هیئت علمی، شغل چندمشان است -مانند افرادی که وکیل و از صبح تا ظهر دادگاه هستند- محروم شد، لذا هیئت علمی ب طراحی شد. حقوق این دسته کاهش نمی‌یابد و موظفی‌شان هم کم می‌شود درحالی‌که قانونا می‌بایست اخراج شوند.


اما آن دسته که هیئت علمی اولویت اول آنها است مورد حمایت قرار می‌گیرند و حقوق‌شان افزایش می‌یابد و موظفی آنها از ۱۶ به ۱۴ ساعت کاهش می‌یابد. این دسته می‌توانند باقی‌مانده ۳۲ ساعت را می‌توانند حتی در شرکت‌ دانش‌بنیان و فعالیت فرهنگی و ... که رابطه‌اش با دانشگاه مشخص است بگذرانند. انتخاب الف و ب اختیاری است و اگر کسی ب زد می‌تواند هر لحظه که اراده کرد درخواست الف بدهد.


اساتیدی که در رده‌بندی الف و ب قرار نگیرند و بخواهند با پایان‌نامه فروشی اعتبار دانشگاه آزاد را زیر سوال ببرند در این صورت مجبور به اصلاح رویه گذشته هستند.


لذا مبارزه با مدرک فروشی و فساد در دو سال و نیم اخیر در دانشگاه آزاد و آزاد شدن شهریه دانشجو از چنبره یک الیگارشی سیاسی که اکنون در انتخابات ۱۴۰۰ هم شکست خورده است تا حدودی علت ددمنشی‌ها و یاری رساندن به صهیونیست‌ها به سان جاسوس را مشخص می‌کند.


دکتر طهرانچی معتقد است دانشگاه برای درآمدزایی باید به جای افزایش شهریه دانشجو به سمت اقتصاد شهر برود. جیب دانشجو توان آنچه به عنوان ارتقای معیشت کارکنان دانشگاه آزاد مطالبه می‌کنیم را ندارد. هیچ اقتصادی وجود ندارد که بتواند یکباره چند هزار میلیارد سود ایجاد کند. معیشت دانشگاه وقتی تامین می‌شود که در معیشت مردم و اقتصاد شهر بکوشد.


آموزش باید منابع اجتماعی و اقتصادی و منابع انسانی ما را احیا کند برون دادهای پژوهشی را از نظر تاثیر اجتماعی بیشینه‌سازی کنیم و آموزش‌های دانشگاه به رشد مهارت‌ها خاص به دانشجو بینجامد که تعاملات، قدرت حل مسئله، کارآفرینی و مدیریت در او ارتقا پیدا کند. باید ببینیم چه چیزی اقتصاد شهرمان را از چند صد میلیون به چند صد میلیارد می‌رساند.


از آنجایی که دکتر طهرانچی هم در حوزه هسته‌ای جزء دانشمندان برجسته است و هم در عرصه مدیریت دانشگاه و تحول در علوم کارنامه موفقی دارد تا جایی که تنها در یکی از محورهای فرهنگی تحت مدیریت ایشان یعنی کرسی‌های آزاداندیشی رهبر انقلاب طی پیامی به ایشان فرمودند «کرسی‌های آزاداندیشی در افتخارات دانشگاه آزاد ثبت خواهد شد»، افزایش میزان تخریب‌ها در هفته‌های اخیر به علت واهمه از ورود تحول‌آفرین او به دولت آینده در هر یکی از عرصه‌های هسته‌ای و علم هم می‌تواند باشد.


به عبارتی جریان مرموز در عملکردی انتحارگونه این‌بار میزان تخریب را آنقدر بالا انتخاب کرده که مطمئن باشد حذف دکتر طهرانچی را به هر شکل ممکن توانسته است رقم بزند چه فیزیکی چه مدیریتی.


انتهای پیام/۴۱۶۲/ 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته