دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

کیفیت از گوشت قرمز آب رفت اما گران‌تر شد!

دامداران هم نگران نیمه دوم سال هستندافزایش عرضه دام‌های مولد زنگ خطر کاهش جمعیت دامی، اُفت کیفیت گوشت قرمز تولیدی و گرانی شیر، لبنیات و گوشت را به صدا در آورده است.
کد خبر : 591005
گوشت



به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، توزیع قطره چکانی و دیرهنگام نهاده های دامی به دامداران، افزایش چند برابری نرخ خوراک دام در بازار آزاد، کمبود و گرانی پیش آمده در تامین علوفه دام ها به علت خشکسالی بی سابقه امسال نسبت به 50 سال اخیر باعث شده است تا دامداران برای جلوگیری از تضرر بیشتر در هزینه تمام شده نگهداری به عرضه دام‌های مولد و نارس روی بیاورند.


در این بین دلالان هم با سوء استفاده تمام و به منظور کسب سود بیشتر دام ها را با نرخ پایین تر از دامداران خریداری کرده و به کشتارگاه تحویل می دهند.


نایابی و گرانی گوشت قرمز، شیر و لبنیات در راه است


منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با تاکید بر اینکه عرضه دام های مولد به کشتارگاهها نشان از ناتوانی دامداران در نگهداری دام ها و شرایط بحرانی تولید دارد، گفت: خشکی و فقر مراتع در اثر خشکسالی به همراه کمبود و گرانی نهاده های دامی امکان نگهداری طولانی مدت دام ها را برای دامداران سخت کرده است.


علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: به علت کمبود و افزایش قیمت علوفه و نهاده های دامی با رشد عرضه دام توسط دامداران مواجهیم که این موضوع باعث کاهش یا تثبیت قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گاوی در اثر کاهش تقاضا شده است.


وی ادامه داد: رشد هزینه ها منجر به افزایش عرضه دام های کم سن و مولد در میادین کشتار شده است و این اتفاق به معنای کاهش جمعیت دامی مولد و کاهش تولید گوشت قرمز در آینده ای نزدیک است.


رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش عرضه بره های ماده کوچک ابراز نگرانی کرده و گفت: واسطه ها هر کیلوگرم بره ماده از دامداران را دست‌کم 15 هزار تومان کمتر از قیمت بازار خریداری می کنند.


ملکی با تاکید بر اینکه کاهش جمعیت دامی به معنای کاهش تولید گوشت قرمز و به تبع آن کاهش عرضه است، تصریح کرد: پیش بینی می شود با برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا شاهد افزایش چندین برابری قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گاوی در بازار باشیم.




بیشتر بخوانید:


احتمال کمبود و گرانی گوشت قرمز در ۶ ماهه دوم سال قوت گرفت




احمد مقدسی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز ضمن پیش بینی از کاهش تولید و افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز در آینده نه چندان دور گفت: به دلیل وقوع خشکسالی با افزایش بیش از 100 درصدی قیمت علوفه در بازار به دلیل کاهش شدید سطح برداشت آن در هر هکتار مواجهیم که این امر موجب سرازیر شدن دام‌های مولد سبک با وزن کم به کشتارگاه‌ها شده است.


وی ادامه داد: البته خشکسالی ها اثر خود را بر قیمت جهانی نهاده های دامی هم گذاشته و دولت باید ارز 4200 تومانی بیشتری برای واردات نهاده های دامی تخصیص دهد.


رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران تهران بیان کرد: کمبود و گرانی علوفه و عدم تامین نهاده با نرخ مصوب دولتی به دامداران باعث شده تا تولید برای آنها مقرون به صرفه نباشد، همچنین تداوم این شرایط موجب سرریز شدن دام های سنگین (گاوهای مولد و شیرده) به کشتارگاه‌ها شده است.


مقدسی گفت: افرایش عرضه دام های سنگین به میادین کشتارگاه در آینده ای نه چندان دور ضمن کاهش تولید و عرضه در شیر خام، لبنیات و گوشت قرمز موجب افزایش قیمت آنها هم خواهد شد.


وی با بیان اینکه 60 درصد تولید گوشت قرمز و شیر کشور از دام سنگین حاصل می شود، مطرح کرد: ایجاد هر گونه اختلال در فرآیند تولید دام سنگین قطعا در چرخه تولید شیر و گوشت مورد نیاز جامعه مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.


طرح ناموفق خرید حمایتی از دامداران کلید خورد


بالاخره پس از هشدار بسیاری از کارشناسان و فعالان صنفی کارگروه ستاد تنظیم بازار با تشکیل جلسه ای تصمیم به حمایت از دامداران و جلوگیری از بروز التهاب در بازار گوشت قرمز گرفت، طبق مصوبات این جلسه، شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار گوشت قرمز در نیمه دوم سال اقدام به ذخیره سازی گوشت قرمز خواهد کرد همچنین هرهفته نتایج جلسات تخصصی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های مربوط به منظور حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از کشتار دام های مولد و حفظ آن و برنامه‌ریزی برای تامین نهاده و علوفه مورد نیاز در ایام سال و خرید و ذخیره سازی گوشت قرمز در جلسات کارگروه ستاد تنظیم بازار ارائه و بررسی خواهد شد.


کارشناسان بر این باورند که طرح خرید حمایتی شرکت پشتیبانی امور دام از آنجایی که سابقه اجرای ناموفق را در سال گذشته دارد تنها در شرایطی برای بازار گوشت قرمز مثمر خواهد بود که اولا قیمت تعیین شده مشوقی برای دامداران در جهت فروش دام به دولت باشد و دوما به علت اینکه دامداران شرایط نگهداری دام ها را ندارند اجرای طرح با سرعت قابل توجهی همراه باشد.


منصور پوریان رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور از احتمال آزادسازی صادرات دام زنده در جهت کنترل عرضه دام به بازار و تامین هزینه های نگهداری سخن به میان آورد و تصریح کرد: در صورتی که این احتمال قطعی شود زیان آن بیشتر از فوایدش خواهد بود بهتر است دولت به جای خام فروشی به فکر صادرات گوشت قرمز باشد تا با ایجاد ارزش افزوده اشتغالزایی در این حوزه افزایش یابد.


کاهش کیفیت گوشت عرضه شده در بازار به دلیل رشد عرضه دام‌های مولد و کم وزن نه تنها زنگ خطر کاهش جمعیت دامی کشور را به صدا درآورده است بلکه از نایابی و گرانی این کالای پروتئینی در سفره خانوار خبر می دهد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته