تمهیدات دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با تقلب و افت یادگیری مجازی
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب درباره دانشگاهها در دیدار با تشکلهای دانشجویی که در ۲۱ اردیبشهت ماه به صورت تصویری برگزار شد، بر آن تاکید کردند مسئله افت یادگیری در دوره کرونا بود. ایشان فرمودند «با اشاره به اخبار نگرانکننده از افت یادگیری و آموزش در دوران کرونا از مسئولان آموزش عالی میخواهم به این مسئله توجه و از آن جلوگیری کنند».
ایشان همچنین لزوم رفع عیوب و نواقص دستگاههای مورد استفاده در یادگیری مجازی را یادآور شدند و با اشاره به پدیده زشت ایجاد کانالهای تقلب در امتحانات که موجب بیاعتبار شدن امر آموزش میشود، برخورد با این پدیده را خواستار شدند.
دانشگاه آزاد اسلامی پیرو این تذکر رهبر انقلاب به سرعت پیگیر این نقص در نظام آموزشی شد.
بهرام عابدی، مدیرکل امور آموزشی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با آنا در تشریح اقدامات دانشگاه آزاد برای جلوگیری از تقلب در امتحانات و افت یادگیری مجازی در دوره کرونا گفت: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای معاونین دانشگاه مورخ ۲۵/۰۲/۱۴۰۰ بندی را به مصوبه شماره ۳۷۴ اضافه و مصوب کرد.
عابدی در ادامه افزود: تمهیداتی اندیشیده شد که در این راستا اداره کل آموزش این معاونت، کارگروهی متشکل از تعدادی از مدیران و خبرگان حوزه آموزش واحدهای دانشگاهی و اداره کل آموزش علوم انسانی و هنر تشکیل و اولین جلسه آن با موضوع هماندیشی و آسیبشناسی امتحانات به منظور بهبود برگزاری امتحانات در شرایط همهگیری بیماری کرونا در روز سهشنبه مورخ ۱۸/۳/۱۴۰۰ برگزار و اهم چالشها و مشکلات امتحانات مجازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیرکل امور آموزشی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بررسی کانالهای تقلب، محدودیتهای شبکه اینترنت و سامانه برگزاری امتحانات مجازی ، آموزش اساتید و متولیان امر امتحانات و مشکلات مربوط به زیرساختهای فضای مجازی و شبکه برق که دانشجویان عراقی شاغل به تحصیل در استان خوزستان در کشور خودشان با آن مواجه هستند به عنوان اهم چالشها و مشکلات امتحانات مجازی احصا شد.
وی درباره راهکارهای مواجهه با مشکلات مطرح شده گفت: راهکارهایی نظیر نظارت از طریق دوربین لپ تاپ یا گوشی همراه دانشجویان و طرح سوالات تستی برای دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی (ترتیب تصادفی بودن سوالات و گزینههای پاسخ سوالات) و تشریحی (کتبی-شفاهی) برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، انتخاب سوالات دروس عمومی و یا برخی از دروس اختیاری یا پایه که دارای منابع مشترک و محدود هستند به صورت استانی یا کشوری (جهت بانک سوال و تصادفی بودن سوالات) پیشنهاد شده است.
عابدی ادامه داد: از دیگر راهکارها طراحی سوالات مفهومی توسط اساتید، فعال نمودن آزمون آزمایشی برای دانشجویان به جهت آشنایی و آمادگی بیشتر و برگزاری کارگاه آموزشی مجازی سراسری به منظور اطلاعرسانی بیشتر به متولیان امتحانات، طراحی سوالات مفهومی و تشریحی (کتبی - شفاهی) و فعال نمودن آزمون آزمایشی در سامانه برای دانشجویان است.
مدیرکل امور آموزشی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به مراتب مقرر گردید با در نظر گرفتن کلیه جوانب؛ دستورالعمل اجرایی برای امتحانات (حضوری-مجازی) تهیه و ضمن تاکید بر آموزش کامل اساتید برای طرح و بارگذاری صحیح سوالات، موارد مهم برای ارتقای کیفیت امتحانات و موارد ابهام شفافسازی شده و به استانها ابلاغ شود.
انتهای پیام/۴۱۶۲/
انتهای پیام/