نقش سامانه جامع تجارت در مقابله با قاچاق لوازم خانگی
به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، یکی از مهمترین مشکلات مردم در خرید یک کالا، عدم اعتماد به شرکتهای ارائه دهنده گارانتی است. متأسفانه در سالهای گذشته به دلیل فعالیت شرکتهای تقلبی در موضوع گارانتی و ارائه نامناسب خدمات پس از فروش، مردم رغبتی به خرید کالاهای دارای گارانتی نداشته و ترجیح میدهند که با هدف خرید ارزانتر، کالای بدون گارانتی و قاچاق تهیه کنند.
خرید کالای قاچاق که عموماً با قیمت ارزانتری به فروش میرسد، ممکن است در اکثر موارد برای خریدار بسیار گران تمام شود. چرا که احتمال تقلبی بودن آن کالا بسیار زیاد است و ممکن است ایجاد مشکلات متعدد در زمان استفاده از کالا، مردم را مجبور به خرید یک کالای جدید کند.
در همین راستا، سازمان حمایت از مصرفکنندگان در تیر ماه 1397 سامانهای را به منظور نظارت و مدیریت فرآیند ارائه گارانتی توسط شرکتها ایجاد کرده است. "سامانه جامع گارانتی" امکان ارائه و بررسی نظرات مردم درباره شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش را به مشتری میدهد و افراد میتوانند از اصالت کالای خریداری شد اطمینان یابند.
سامانه جامع گارانتی نه تنها برای خریداران، بلکه برای تولیدکنندگان و فروشندگان مجاز نیز مفید خواهد بود. چرا که به صورت غیرمستقیم از توسعه بازار کالاهای قاچاق جلوگیری کرده و موجب رونق بازار تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی میشود.
در همین رابطه اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در گفتوگویی با رادیو اقتصاد، درباره سهم لوازم خانگی قاچاق در بازار گفت: در حال حاضر 90 درصد کالاهای موجود در فروشگاههای لوازم خانگی را تولیدات داخلی تأمین میکنند. البته باید به این مسئله اشاره کرد که پس از اجرای قانون ممنوعیت ورود لوازم خانگی خارجی از 1396 و افزایش سرسام آور قیمتها، رکود قابل تأملی متوجه بازار لوازم خانگی شده است.
وی با انتقاد از پیامکهای تبلیغاتی خرید لوازم خانگی خارجی دارای گارانتی، افزود: تمامی این کالاها قاچاق بوده و گارانتی آنها نیز نامعتبر است. مردم بهتر است پیش از خرید لوازم خانگی و لوازم صوتی و تصویری از اصالت و قانونی بودن گارانتی آنها اطمینان حاصل کنند.
پازوکی ادامه داد: سامانه جامع تجارت نه تنهل اصالت شرکتهای گارانتی را تعیین میکند؛ همچنین امکان استعلام قیمت برای مردم فراهم کرده و مانع حضور فروشندگان غیرمجاز در بازار لوازم خانگی میشود. این طرح اگر از سال 1396 اجرایی میشد امروز مشکلات مربوط به خدمات پس از فروش در بازار لوازم خانگی را وجود نداشت.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان در خصوص نحوه استعلام گارانتی معتبر در سامانه جامع گارانتی گفت: تمامی گارانتیهای معتبر در این سامانه موجود است و با جستوجوی گارانتی میتوان از صحت و سقم شرکت ارائه دهنده خدمات مطلع شد. همچنین با شمارهگیری #7777*4* نیز میتوان گارانتی شرکتی را از گارانتی غیر قانونی تشخیص داد.
انتهای پیام/4133
انتهای پیام/