دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1400 - 00:02
تحلیلگر برجسته افغانستانی در مصاحبه با آنا:

عملیات‌های تروریستی داعش در افغانستان زیر چتر اطلاعاتی آمریکا ممکن است

لطمات گسترش ناامنی در افغانستان به جهانیک محقق و فعال ضد جنگ افغانستانی معتقد است که داعش یک نیروی نیابتی در خدمت آمریکا است که زیر چتر اطلاعاتی اشغالگران به‌راحتی دست به اقدامات جنایت‌کارانه علیه مردم افغانستان اعم از شیعه و اهل تسنن می‌زند.
کد خبر : 584150
محمد رحمتی کارشناس افغانستان

گروه جهان خبرگزاری آنا- محمد جعفری، محمد رحمتی معاون انستیتو مطالعات صلح، رسانه و حکومت‌داری خوب و یکی از فعالان ضد جنگ افغانستانی در مصاحبه با آنا گفت هنوز هیچ فرد یا نهاد غربی به این سؤال پاسخ نداده است که چرا گروه تروریستی داعش توانسته جلوی چشم نیروهای نظامی و جاسوسی آمریکا و هم‌پیمانانش به‌راحتی دست به کشتار مردم بی‌گناه از هر قوم و مذهبی بزند و هیچ واکنشی هم از نیروهای اشغالگر نبیند؟


رحمتی افزود انفجارهای منتسب به داعش علیه مناطق شیعه‌نشین در کابل و برخی ولایات در سه چهار سال اخیر افزایش‌یافته است.



Afghanistan bombing: Death toll soars to 50 in attack on girls' school |  PIX11

تلفات انفجار مدرسه سید الشهدا (ع) در کابل 


تبعات ویرانگر بی‌تفاوتی کشورهای جهان نسبت به وقایع افغانستان


وی در ادامه گفت: حمله به مساجد، آموزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، باشگاه‌های ورزشی، صفوف دریافت شناسنامه و ... که تروریست‌های داعش مسئولیت انجامشان را برعهده‌گرفته است، در حالی رخ می‌دهند که ما شاهد حضور نظامی و اطلاعاتی امریکا و ناتو برای سال‌های متمادی در این کشور بوده‌ایم.



گسترش دامنه حضور جریان‌های تروریستی در شمال افغانستان با هدف توسعه ناامنی در منطقه آسیای میانه در حال انجام است 



رحمتی با ابراز تأسف تأکید کرد که این‌یک سؤال بسیار واضح است که تحلیلگران سیاسی و امنیتی بارها مطرح کرده‌اند اما پاسخی به آن داده نشده است.


وی افزود: من معتقدم که این ابهام شک‌برانگیز است. این احتمال جدی است که جریان‌هایی از طریق داعش یا به نام داعش خواسته باشند که با ظرفیت‌های بالفعل یا بالقوه قدرت‌ساز جامعه شیعه و هزاره در افغانستان مقابله کنند. آن‌ها مسلماً درصدد تخریب نقش مساجد به‌عنوان پایگاه‌های اقتدار دینی و مذهبی و مراکز آموزشی به‌عنوان پایگاه تربیت نیروی انسانی و علمی بوده‌اند.




بیشتر بخوانید:


واحدی در گفت‌وگو با آنا: موساد، ناتو و آمریکا شاخه افغانستانی داعش را به وجود آورده‌اند


کارشناس امور افغانستان در گفتوگو با آنا: دست آمریکا و اسرائیل در پس حمله به مدرسه دخترانه کابل مشهود است




رحمتی ادامه داد: البته این تحلیل هم وجود دارد که داعش با حضور در افغانستان و دهشت افکنی در این منطقه، درصدد جبران شکست‌های بزرگ خویش در منطقه غرب آسیا باشد و بعید نیست که حامیان مستقیم و غیرمستقیم این جریان تکفیری و افراطی، خواسته‌اند که دست داعش را در خلق جنایت و درنتیجه ابراز وجود در افغانستان، باز بگذارند. گسترش دامنه حضور جریان‌های تروریستی در شمال افغانستان با هدف توسعه ناامنی به آسیای میانه نیز از همین منظر قابل ارزیابی است.


وی افزود: متأسفانه جهان به جنایت‌های ضد بشری و قتل‌عام‌ها در افغانستان، به حد لازم حساسیت و واکنش نشان نمی‌دهد؛ حتی کشورها و ملت‌های مسلمان نیز در این زمینه به‌ نوعی از کوتاهی و غفلت دچار شده‌اند. من امروز توییتی را از کریس الکساندر سفیر پیشین کانادا در کابل دیدم که نوشته است: اگر هزاران غیرنظامی افغانستانی که براثر بمب‌گذاری و عملیات تروریستی از ننگرهار تا هرات جان خود را از دست داده‌اند، فقط بخشی از توجه جهانیان به صدها قربانی غزه را به خود جلب می‌کرد، ‎جنگ نیابتی پاکستان در ‎افغانستان مدت‌ها قبل به پایان رسیده بود.


پشت پرده خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان


رحمتی تاکید کرد: منظورم از ذکر این نکته این نیست که چرا به فجایع و جنایات اشغالگران صهیونیست در غزه زیاد توجه می‌شود؛ بلکه حرف من این است که اگر به حل بحران و ناامنی سازمان‌یافته و هدفمند در افغانستان توجه نشود، پیامدهایش همگان را در منطقه و جهان متأثر خواهد ساخت و تکرار ۱۱ سپتامبر به دست ایادی افراطی استکبار جهانی و عواقب آن هزینه‌های سنگینی را برای جهان و خصوصاً منطقه تحمیل خواهد کرد.



دولت کابل اگر با همه توان نیز برای برقراری امنیت و صلح تلاش کند کار مؤثری صورت نخواهد گرفت زیرا آمریکا به دنبال استقرار ثبات در افغانستان نیست



این فعال ضد جنگ ادامه داد: یک موضوع دیگر هم هست که باید حتماً موردتوجه قرار گیرد. خروج غیرمسئولانه نیروهای ناتو از افغانستان در کنار اعطای امتیازات غیرمنطقی به گروه طالبان که همچنان زمینه را برای سوءاستفاده جریان‌های افراطی فراهم می‌کند، متأسفانه شرایط را برای ادامه ناامنی‌ها و فجایع انسانی در افغانستان مناسب نگه داشته و فرصت‌ها را برای دستیابی به صلح و ثبات دشوارتر می‌کند.



خروج آمریکا از پایگاه قندهار

خروج نیروهای ناتو از افغانستان


به عقیده رحمتی این امر طبیعی است که در این وضعیت، دولت افغانستان اگر با همه توان نیز برای برقراری امنیت و صلح تلاش کند، کار مؤثری صورت نخواهد گرفت و آمریکا و ناتو در ایجاد این وضعیت مقصر شناخته خواهند شد.


رحمتی با ابراز تاسف از حمله وحشیانه به دانش‌آموزان بیگناه در کابل گفت: اتفاقاً اوایل این هفته رفته بودم به مدرسه سیدالشهدا (ع)؛ محل شهادت دانش آموزان. آنجا متوجه شدم که تیم‌هایی از روانشناسان چندین روز است که داوطلبانه به کمک شاگردانی که شاهد صحنه‌های فجیع پس از انفجار بوده‌اند و نیز خانواده‌های قربانیان، رفته‌اند و به آن‌ها مشاوره می‌دهند. بسیار فضای عالی و معنوی و درعین‌حال تأثرانگیزی بود.


یادآور می‌شود، روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در ورودی یک کلینیک متصل به دبیرستان دخترانه سیدالشهدا واقع در منطقه شیعه‌نشین شهر کابل منفجر شد و هنگام فرار دانش‌آموزان دو بمب جاسازی‌ شده دیگر نیز منفجر شد. تلفات انفجار طبق آمارهای اعلام شده به ۸۵ شهید و ۲۰۰ زخمی رسید. گفته شده قربانیان این حمله تروریستی به‌ جز حدود هشت نفر، همه از دختران مدرسه سیدالشهدا بودند.


انتهای پیام/۴۱۵۵/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته