مدل تشویقی برای اساتید طراحی میشود
به گزارش خبرنگار حوزه پژوهش و پایاننامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاهها برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم به دنبال پژوهش هدفمند و مسئلهمحور هستند تا برای حل چالشهای کشور راهکار علمی و متقن داشته باشند. اگر محیط آکادمیک به دانشگاه حل مسئله تبدیل شود بسیاری از مشکلات جامعه قابل حل خواهد بود.
دانشگاه آزاد اسلامی در طول این سالهای متمادی برای اعتلای علم و فناوری کشور اقدامات خوبی انجام داده است. همچنین در سالهای اخیر رویکرد جدیدی را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال رسیدن به دانشگاه کارآفرین، کارآمد و سرآمد است.
در این راستا راهاندازی سامانه پژوهشیار و اجرای طرح «پایش» که مخفف عبارت پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای است، گام مهمی برای رسیدن به دانشگاه مسئلهمحور و فناورانه محسوب میشود. در واقع اگر پایاننامهها و رسالههای دانشجویان کاربردی شود و به سمت حل مسائل منطقه، استان و کشور برود، طعم شیرین کاربرد علم در زندگی بشر برای مردم و بهخصوص دانشگاهیان هویدا میشود.
در طرح «پایش» چالشهای کلان کشور به زمینههای پژوهشی تبدیل شده است تا استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایاننامه و یا رساله را تعریف کنند. همچنین تعدادی از واحدهای پیشرو، برنامههای علمی مختلفی را بر اساس نیاز منطقه خود برعهده دارند و به کار پژوهشی مسئلهمحور میپردازند. پایش آزاد بیش از ۴۰ برنامه علمی دارد که ۱۷ مورد آن مربوط به استان تهران میشود.
بیشتر بخوانید:
راهکارهای دانشگاه آزاد اسلامی برای حل مسائل حاشیهنشینی/ ۴۰۰ پروپوزال توسط دانشجویان انتخاب شده است
دبیرخانه برنامههای علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برای رصد و پایش مشکلات در راستای عملیاتی شدن پژوهشهای مسئلهمحور و آسیبشناسی در این حوزه و تقویت گفتمانسازی علمی با محوریت برنامههای علمی استان تهران طی بازدید از واحدهای پیشرو با حضور مسئولان و نمایندگان شوراهای دانشی، به ارزیابی و ارائه پیشنهادهای کاربردی در راستای تقویت شبکه علمی و ایجاد زمینههای مشارکتی میپردازد.
در همین راستا از برنامههای علمی پدافند غیرعامل و دریا از واحد تهران شمال با حضور نمایندگان شوراهای دانشی و معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بازدید صورت گرفت و در این نشست پیشنهادهای زیر در راستای تقویت برنامههای توسعهای علمی و پژوهشی استان توسط مسئولان و حاضران در جلسه مطرح شد.
۱) طراحی برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت برای جذب دانشجویان و استادان در برنامه دریا و پدافند غیرعامل
۲) اطلاعرسانی عملیاتی از برنامههای علمی توسط حوزه پژوهش دانشکدههای واحد و مدیران گروهها
۳) طراحی شیوهنامه الزامآور همکاری اساتید واحد در پژوهشهای هدفمند با برنامههای علمی ذیل طرح الف و ب
۴) طراحی مدل تشویقی برای اساتید پیشرو در پژوهشهای هدفمند در دریا و پدافند غیرعامل؛ به طور مثال تخصیص ظرفیت نیم به جای یک به پایاننامههای مبتنی بر برنامههای علمی
۵) تقویت زیرساخت تعامل در پژوهشهای بین رشتهای در گروههای آموزشی کمبرخوردار از نظر تعداد دانشجو با گروههای علمی متجانس برخوردار در ذیل برنامههای علمی واحد تهران شمال
۶) بهروزرسانی نظام موضوعات بر طبق اولویتهای پژوهشی و ادغام چالشهای متعدد روی سامانه پژوهشیار و چابکسازی فرآیند
۷) برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه اخذ زمینههای برنامه علمی ویژه دانشجویان و استادان
۸) اعلام فراخوان به استادان برای دریافت زمینههای پژوهشی و بارگذاری زمینهها در برنامههای متناسب روی سامانه پژوهشیار
۹) ارائه چالش تا زمینههای پژوهشی برای سازمانهای مرتبط مانند پدافند غیرعامل برای اخذ پروژههای برون دانشگاهی
۱۰) تدوین شرح وظایف رؤسا و اعضای شوراهای دانشی برنامههای علمی
۱۱) بازنگری در شیوه اخذ رساله و پایاننامه و ظرفیت اساتید
۱۲) سادهسازی فرآیند جستجوی زمینهها بر روی سامانه در بدو ثبتنام دانشجویان در سامانه پژوهشیار
دبیرخانه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران قصد دارد با جمعبندی و تحلیل پیشنهادهای مختلف بهصورت جامع، پتانسیل علمی شکل گرفته در استان را بهصورت حداکثری فعال و عملیاتی کند.
همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ تمرکز بیشتری بر روی طرح «پایش» خواهد داشت و زمینههای علمی و پژوهشی مختلف را بررسی خواهد کرد. این طرح میتواند بهعنوان الگویی موفق برای سایر دانشگاهها معرفی شود تا ظرفیت نخبگانی کشور در خدمت حل مشکلات مردم و کشور قرار بگیرد. باید منتظر ماند و دید که تا پایان سال چه اقدامات مؤثر دیگری در راستای تقویت طرح «پایش» و تحول پژوهشی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی رقم خواهد داد.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ
انتهای پیام/