دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هشدار یک کارشناس آب درباره وضعیت نگران‌کننده‌ و مرگ‌آفرین دشت‌های تهران

یک کارشناس آب درباره وضعیت فرونشست دشت‌های تهران گفت‌: با محصور شدن سفره‌های آب زیر زمینی در پی کاهش سطح سالیانه نزولات جوی نه تنها دشت‌ تهران، بلکه اغلب دشت‌های کشور دچار فرونشست شده و وضعیت نگران کننده‌ای دارند.
کد خبر : 58322

فاضل تاراس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه کمبود آب‌های زیرزمینی در اکثر دشت‌های کشور موجب عدم ایجاد فشار کافی برای نگه داشتن لایه‌های فوقانی سفره‌ها شده است، افزود: بر همین اساس دشت‌ها دچار فرونشست می‌شوند.


وی با بیان اینکه اکنون در اغلب‌ دشت‌های اطراف تهران از جمله دشت کرج، دشت همدان و ... با پدیده فرونشست مواجه هستیم، تصریح کرد: این فرونشست‌ها موجب آسیب رساندن به تاسیسات صنعتی و یا حتی آسیب‌های منجر به فوت انسان می‌شوند چرا که نشست زمین زمان مشخصی ندارد و همانند زلزله عمل می‌کند.


تاراس ادامه داد: باید مرزهای در معرض فرونشست مشخص شوند که ژئوفیزیک یک از بازوهای اینگونه مطالعات است.


معاون فنی شرکت مهندسی مشاور کاوان دشت پیشگام با تاکید بر اینکه بر اساس آمار، دشت قدیمی تهران از محدوده کوه‌های البرز شمالی نشست سراسری داشته است، اظهار کرد: دشت تهران به لحاظ دارا بودن آب‌های زیرزمینی دشت آبدار و حاصلخیزی است و عمق منابع آبی زیرزمینی آن از 50 متر به 200 متر هم می‌رسد اما با توجه به شیب توپوگرافی حاکم بر آن از شمال به جنوب به ویژه در منطقه کهریزک ، شاهد کاهش سطح آب زیرزمینی به کم‌تر از 10 متر هم هستیم.


وی بیان کرد: به عبارت دیگر اطراف اتوبان تهران-قم و یا جاده قدیم قم و باغات اطراف آن از این منابع آبی تغذیه می‌کنند اما آلودگی‌هایی را نیز به علت استفاده از مواد شیمیایی شوینده همراه با خود دارند.


این کارشناس آب تاکید کرد: سفره‌های آب زیرزمینی اطراف اتوبان تهران در مطالعات سال 72 احداث فرودگاه امام‌خمینی (ره) آلوده اعلام شدند، بنابراین برای تامین آب شرب این فرودگاه از منابع آبی اطراف رباط کریم استفاده شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: آب فرونشست
ارسال نظر
هلدینگ شایسته