دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1400 - 10:14
در گزارش آنا بخوانید؛

۷ بخش مخفی قرارداد نظامی انگلیس با رژیم صهیونیستی

انگلیس در حملات نظامی صهیونیست‌ها به فلسطین دست داردجزئیات همکاری‌های نظامی مخفی بین لندن و تل‌آویو که رسانه‌های انگلیسی آن‌ها را از لیست گزارش خود حذف کردند، نشان می‌دهد که استعمار پیر، در حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین به شکل غیرمستقیم دست دارد.
کد خبر : 583028
سفر فرمانده انگلیس به اسرائیل

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از وب‌سایت تحلیلی دیس‌کلاسیفاید یو.کی، امسال نیز دولت بریتانیا ثابت کرد که هیچ‌گونه توجهی به واقعیاتی که در منطقه غرب آسیا مخصوص در اراضی اشغالی در حال جریان است ندارد و کماکان یک راهبرد نظامی حمایت از اسرائیل را دنبال می‌کند.


وزارت دفاع بریتانیا در ماه مارس راهبرد نظامی خود برای سال جاری را منتشر کرد که بر اساس آن مقامات نظامی لندن موظفند در زمینه تعمیق اتحاد کشور با نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی ازجمله ارائه آموزش هجومی، انجام تمرین‌های نظامی، قراردادهای تسلیحاتی و همکاری‌های جاسوسی و اطلاعاتی تمام توان خود را بکار بگیرند.


مقامات نظامی و سیاسی در لندن که مطمئناً در جریان درگیری‌های مرگبار در فلسطین بوده و شاهد جنایات ارتش کاملاً مجهز اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه نیز هستند بدون توجه به انتقادهای تند فعالان ضد جنگ در بریتانیا و دیگر نقاط جهان همچنان بر انجام راهبرد نظامی اعلام‌شده از طرف وزارت دفاع برای گسترش همکاری با اسرائیل اصرار دارند.


هفت بخش مهم قرارداد همکاری نظامی بریتانیا با رژیم صهیونیستی


به همین دلیل است که «دیس‌کلاسیفاید یو.کی» درصدد است جزئیات همکاری‌های نظامی برنامه‌ریزی‌شده بین لندن و تل‌آویو را که رسانه‌های بریتانیا آن‌ها را از لیست گزارش خود حذف کردند، منتشر کند تا قدمی در مسیر خبررسانی آزاد برداشته باشد.


دومین جنگنده اسرائیل در کمتر از 24 ساعت هدف قرار گرفت
جنگنده اف-۱۵ اسرائیلی


ماه‌ها قبل از اینکه اهمیت ارتباط نظامی بین بریتانیا و اسرائیل برملا شود، وزارت دفاع اسرائیل خبر داد که فرماندهان نظامی انگلیس و اسرائیل یک قرارداد همکاری برای شکل دادن و تقویت روابط نظامی به امضا رساندند. پس از امضای آن قرارداد بود که نیل ویگان، سفیر انگلیس در اسرائیل از انعقاد قرارداد مذکور ابراز خشنودی کرد و در توییتی نوشت: این قرارداد همکاری نظامی بین ما ( انگلیس و اسرائیل) را عمیق‌تر خواهد کرد.



 اسرائیل از هواپیماها و بالگردهایی که انگلیس قطعاتشان را فراهم کرد  برای حمله به غزه، لبنان و شهرها و روستاهای فلسطین استفاده کرده است



اما چه موضوع مخفیانه‌ای در آن قرارداد لحاظ شده بود که دولت انگلیس آن را به‌صورت رسمی تأیید نکرد. در این میان لابی صهیونیستی بیکام (مرکز اسرائیل-بریتانیایی تحقیقات و ارتباطات) اعلام کرد که نیروهای مسلح اسرائیل و بریتانیا درصدد ادغام توانمندی‌های زمینی، هوایی، فضای، سایبری و الکترومغناطیسی خود هستند.


باید تأکید کرد که این قرارداد تحولی خارق‌العاده است که در پی سفر ژنرال نیک کارتر، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا به اسرائیل در سال ۲۰۱۹ و نیز سفر مارشال استوارت پیچ، فرمانده نیروی هوایی بریتانیا به تل‌آویو در سال ۲۰۱۷ محقق شده است.


همکاری‌ها در قرارداد اخیر بین وزارت دفاع بریتانیا و وزارت جنگ اسرائیل به هفت بخش مهم تقسیم شده‌اند که هرکدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و در ضمن کامل‌کننده یکدیگر هستند تا این قرارداد بتواند یک پکیج منسجم را در خدمت امضاکنندگان آن قرار دهد.


اولین بخش این قرارداد بر مبحث آموزش تمرکز کرده است. مطمئناً آموزش نظامی یک بخش اساسی در تعمیق روابط بین نیروهای مسلح دو طرف یک قرارداد است. یکی از وزرای بریتانیایی در سال ۲۰۱۸ آشکار کرد که ارتش انگلیس به نیروهای اسرائیل آموزش نظامی ارائه داده است.




بیشتر بخوانید:


افشای اصرار انگلیس بر صادرات قطعات یدکی جنگنده‌ها به عربستان/ ماجرای دستخوش انگلیس به بن سلمان پس از قتل خاشقجی چه بود؟


درخواست حقوق بشری برای توقف صادرات سلاح انگلیس به عربستان




به گفته این وزیر یکی از دوره‌های آموزشی در رسته طراحی مهمات در آکادمی نظامی آکسفوردشایر در جنوب انگلیس و یک دوره آموزش دیگر هم در مدرسه آموزش نیروی دریایی سلطنتی در کالینگوود برگزار شد.


البته آموزش نظامی دوسویه بوده است. در ۲۰۱۶ خلبانان انگلیسی در برنامه آموزشی سامانه‌های شرکت اسرائیلی البیت شرکت کردند. در ۲۰۱۱ سربازان انگلیسی به اسرائیل فرستاده شدند تا در زمینه استفاده از پهپادهای اسرائیلی که در ۲۰۰۹ علیه فلسطینی‌ها در غزه به کار برده شده بودند آموزش ببینند.


بخش دوم همکاری بین بریتانیا و اسرائیل مربوط به حضور نیروهای نظامی لندن در اسرائیل است. یکی از سخنگویان وزارت دفاع بریتانیا به دیس‌کلاسیفاید یو.کی خبر داد که ۱۰ افسر انگلیسی در کرانه باختری و اراضی اشغالی مستقر هستند تا به محقق شدن سیاست خارجی انگلیس در اسرائیل کمک کنند.


دیس‌کلاسیفاید به‌تازگی باخبر شده است که دو نیروی نظامی انگلیسی به مارک شوارتس، هماهنگ‌کننده امنیتی آمریکایی در اسرائیل و تشکیلات خودگردان که دفتر کارش در محل سفارت آمریکا در اورشلیم است کمک کرده‌اند تا وی بتواند بهتر وظایفش را انجام دهد. لازم به ذکر است که شوارتس مدیریت یک تیم هشت ملیتی را بر عهده دارد که کارشان ایجاد تأمین امنیت افرادی است که از جانب مردمی که کشورشان اشغال شده با نیروهای اشغالگر ارتباط برقرار می‌کنند.


بخش مهم دیگر قرارداد نظامی بین بریتانیا و اسرائیل برگزاری تمرین‌های نظامی است. در دو سال گذشته نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا به‌شدت به دنبال برگزاری مانور با نیروی هوایی اسرائیل بوده است. در ۲۰۱۹ دولت بریتانیا برای اولین بار تأیید کرد که جت‌های جنگنده این کشور با جت‌های نیروی هوایی اسرائیل و آمریکا مانور برگزار کردند. آن مانور در جنوب تل‌آویو برگزار شد.


چند ماه بعد جنگنده‌های اف-۱۵ اسرائیلی به پایگاهی در انگلیس رفته و در آنجا با نیروی هوایی بریتانیا، آلمان و ایتالیا مانور مشترک داشتند. اسرائیل از این مدل جنگنده در حملاتش علیه مقاومت غزه سود برده است.


در مارس سال جاری مارشال مایک ویگستون به اسرائیل سفر کرد تا زمینه گسترش همکاری‌های دوجانبه را فراهم کند.



درحالی‌که بریتانیا همیشه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مخالفت داشته اما سابقه طولانی در توسعه تسلیحات اتمی اسرائیل دارد



نیروی دریایی سلطنتی انگلیس هم با نیروی دریایی اسرائیل مانور مشترک داشته است. سال‌هاست که نوار غزه تحت محاصره شدید دریایی به‌وسیله کشتی‌های اسرائیلی است. به همین دلیل است که نیروی دریایی انگلیس در تنبیه دسته‌جمعی مردم بی‌گناه غزه مشارکت کرده است. در سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ نیروی دریایی سلطنتی با اسرائیل دریای مدیترانه مانور برگزار کرده است.


نقش غیرمستقیم بریتانیا در حملات نظامی اسراییل به شهروندان فلسطینی


ازجمله بخش‌های بحث‌برانگیز قرارداد بین اسرائیل و بریتانیا صادرات تسلیحات است. در ۲۰۱۵ بریتانیا بیش از ۴۰۰ میلیون پوند تسلیحات به اسرائیل صادر کرد. تفنگ، تپانچه، هواپیمای جنگی، تانک و رادار در میان تسلیحات صادراتی بریتانیا به اسراییل قرار داشتند. قطعات ساخت پهپاد و هواپیماهای هجومی نیز از بریتانیا به اسرائیل صادر می‌شوند. سامانه‌های موشک‌های بالگرد آپاچی و نیز تجهیزات ناوبری اف-۱۶ نیز در این لیست قرار دارند. اسرائیل از این هواپیماها و بالگردها برای حمله به غزه، لبنان و شهرها و روستاهای فلسطین استفاده کرده است.


در ۲۰۱۷ وزارت خارجه بریتانیا پذیرفت که تبعات صادرت این‌گونه تسلیحات و تجهیزات را ارزیابی نکرده بود.


درحالی‌که نیروهای اسرائیلی در تابستان ۲۰۱۴ به مدت ۵۱ روز مناطق مسکونی فلسطین را بمباران می‌کردند که به کشته شدن بیش از دو هزار ۲۰۰ نفر انجامید همچنان بریتانیا مجوز صادرات قطعات و تجهیزات برای بالگردها و جت‌های جنگنده اسرائیل صادر می‌کرد.


پنج سلاح آمریکایی مورد علاقه ایران | اقتصاد آنلاین
بالگرد آپاچی


بخش دیگر همکاری‌ها مربوط می‌شود به خریدهای تسلیحاتی بریتانیا از اسرائیل و نیز وجود کارخانه‌های تولید تجهیزات نظامی در خاک بریتانیا. لندن از خریداران عمده سامانه‌های البیت اسرائیلی است.


بخش دیگر همکاری‌های هسته‌ای بین لندن و تل‌آویو است. بریتانیا نقش عمده‌ای در تقویت توانمندی‌های هسته‌ای اسرائیل ایفا می‌کند. اسرائیل دارای ۸۰ تا یک‌صد کلاهک هسته‌ای است که برخی از آن‌ها روی زیردریایی‌ نصب هستند. بریتانیا قطعات چنین زیردریایی‌هایی را با قابلیت شلیک موشک با کلاهک هسته‌ای به اسرائیل صادر می کند.


درحالی‌که بریتانیا همیشه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مخالفت داشته اما سابقه طولانی در توسعه تسلیحات اتمی اسرائیل دارد. در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بریتانیا چندین محموله اورانیوم و پلوتونیوم به اسرائیل صادر کرد.


یکی از مهم‌ترین بخش‌های قرارداد نظامی بین اسرائیل و بریتانیا همکاری اطلاعاتی و جاسوسی است. بر اساس اسناد ارائه‌شده توسط ادوارد اسنودن افشاگر معروف آمریکایی، یکی از شرکای اصلی در همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا و واحد امنیت ملی اسرائیل به‌ویژه در جریان حمله ۲۰۰۹ نیروهای اسرائیلی به غزه موسوم به سرب گداخته که به شهادت یک هزار و ۴۰۰ فلسطینی انجامید سازمان جاسوسی انگلیس بود.


در ۲۰۱۹ روزنامه دیلی تلگراف نوشت که احتمالاً اسرائیل همکاری جاسوسی خود با بریتانیا را در صورت اینکه جرمی کوربین از حزب کارگر به نخست‌وزیری انگلیس برسد قطع خواهد کرد؛ زیرا احتمال می‌رفت که ناگفته‌های همکاری جاسوسی اسرائیل و بریتانیا در صورت افشا برای هر دو طرف هزینه‌های گزافی داشته باشد.


انتهای پیام/۴۱۵۵/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته