منتشر شده/////////////////////
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب نیمه دوم شهریور ۱۳۸۶ با هدف تربیت نسل جوان، کارآمد و متخصص در شهرستان گیلانغرب پای به عرصه وجود گذاشت و فعالیت خود را با رشتههای مختلف علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه با جذب ۵۰ دانشجو آغاز کرد.
دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب اکنون دارای بیش از ۲۲ رشته تحصیلی در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی است و نزدیک یکهزار نفر از این دانشگاه فارغالتحصیل شدهاند.
بیشتر بخوانید:
استقبال کارفرمایان از «طرح پویش» در استان مرکزی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه | دانشکدهها، لیست رشتهها
رشد ۲۰ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی بندرانزلی
در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب با ۱۲ عضو هیئت علمی تمام وقت و چند استاد مدعو که از استادان فرهیخته عرصه علم و دانش محسوب میشوند بسیاری از رشتههای مطرح با گرایشهای مختلف تدریس میشود.
تمام مراحل آموزشی و تحقیقاتی مرکز گیلانغرب مطابق با آخرین مصوبات و شاخصههای آموزشی شورای عالی برنامهریزی دانشگاه آزاد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب تاکنون با چاپ دهها مقاله معتبر سهم بسزایی در تولید علم کشور و خیزش علمی ایران برای تحقق سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور داشتهاند.
خبرنگار آنا برای اطلاع از جزئیات فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب در عرصههای علمی، پژوهشی، آموزشی و ... گفتوگویی را با فرهان گلکارمنش رئیس این دانشگاه ترتیب داده است که مشروح این گفتوگو در پی میآید:
تحصیل بیش از ۶۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب
آنا: وضعیت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب در رشتههای تحصیلی، دانشجویان و استادان چگونه است؟
گلکارمنش: در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب ۲۲ رشته تحصیلی تدریس میشود که رشتههای کاردانی ناپیوسته شامل آموزش ابتدایی، حسابداری، معماری، مربیگری تربیتبدنی، برق الکترونیک، نرمافزار کامپیوتر و کارهای عمومی ساختمان بوده و رشتههای کاردانی پیوسته شامل نقشهکشی معماری، حسابداری، تربیتبدنی، نرمافزار کامپیوتر، الکترونیک عمومی و برق الکترونیک، رشتههای کارشناسی ناپیوسته شامل آموزش و پرورش ابتدایی، آموزش زبان انگلیسی، حسابداری، مهندسی تکنولوژی الکترونیک، مهندسی اجرایی عمران، تربیتبدنی و تکنولوژی و نرمافزار کامپیوتر و رشتههای کارشناسی پیوسته شامل حقوق، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و تربیتبدنی است.
اکنون بیش از ۶۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب مشغول به تحصیل هستند و ۶۵ استاد کار تدریس در رشتههای مختلف را بر عهده دارند.
آنا: هزینههای جاری دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب از چه مسیری تأمین میشود؟
گلکارمنش: مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ مالی کاملاً مستقل عمل میکنند و هیچگونه وابستگی به سازمان مرکزی وجود ندارد. تنها منبع درآمدی این دانشگاه درآمد حاصل از شهریههای دانشجویی است و در آینده باید با ایجاد شرکتهای دانشبنیان از اتکا به شهریه دانشجویان کاسته شده و مدیران هر مرکز یا واحد با توجه به درآمد و هزینههایی ازقبیل حقوق کارکنان و اعضای هیئت علمی، استادان حقالتدریس و سایر هزینههای جاری دانشگاه را ساماندهی کنند.
بدیهی است که بسیاری از مراکز دانشگاه آزاد اسلامی بهجز واحدهای بزرگ و جامعی که تعدد دانشجو دارند با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستند و تلاش میکنیم با استقرار رشتههای کارشناسی ارشد در سالهای آینده و گرایشی که دانشجویان این شهرستان و شهرستانهای همجوار به تحصیل دارند، دانشجویان بیشتری جذب کنیم و هزینههای مرکز را پوشش دهیم.
آنا: چشمانداز شما در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب چیست؟
گلکارمنش: اهداف دانشگاه آزاد اسلامی گیلانغرب به دو بخش تقسیمبندی شده است؛ نخست، توسعه رشتههای تحصیلی بهخصوص رشتههای کارشناسی ارشد، توسعه امکانات دانشگاه، اجرای پروژه سالن ورزشی و پروژه سلف دانشگاه، ساختمان اداری، تجهیز آزمایشگاهها و برقراری شرکتهای دانشبنیان و دوم توسعه نرمافزاری و علمی دانشگاه است.
آنا: در حوزه پروژههای عمرانی چه اقداماتی انجام دادهاید؟
گلکارمنش: اقداماتی ازجمله ساخت نمازخانه، بوفه دانشجویی، انتشارات، کارگاه معماری، سلف سرویس استادان، آسفالتسازی ۵ هزار متر مربعی محوطه دانشگاه، جدولبندی ۲ هزار متر مربع و ایجاد ۲ هزار متر مربع فضای سبز و کاشت ۵ هکتار باغ پسته، زیتون، نارنج و اکالیپتوس در دوره مدیریت جدید دانشگاه صورت گرفته است.
آنا: در موضوع درآمدهای غیرشهریهای چه اقداماتی انجام دادهاید؟
گلکارمنش: با توجه به منابع مالی محدود ۵ هکتار باغ پسته کشت کردیم که سال آینده منجر به درآمد قابل توجه برای دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب خواهد شد.
با تشکیل کارگاههای آموزشی برای دانشجو و غیردانشجویان، تشکیل کلاسهای آموزش نرمافزاری و سامانه آزمایشگاههای همکار آزاد (ساها) در آینده میتوان درآمد قابل توجهی از این طریق کسب کرد.
آموزش الکترونیکی در مرکز گیلانغرب مطلوب بود
آنا: ارزیابی شما از آموزش الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی پس از شیوع ویروس کرونا چیست؟
گلکارمنش: آموزش الکترونیکی و غیرحضوری در دانشگاه آزاد اسلامی موضوع گستردهای است که باید تمام جوانب آن سنجیده شود تا موفقیت لازم در این حوزه به دست بیاید.
این نوع آموزش از اجزای متفاوتی تشکیل شده که اجرای صحیح آن نیازمند تحقق موارد مربوط در سطح عالی است.
برای اجرای آموزش غیرحضوری، نیاز به پیشبینی و تأمین نیازهای سختافزاری، نرمافزاری، آموزش نحوه استفاده از سیستم، بومیسازی برخی از نرمافزارها و تیم پشتیبانی متخصص داریم؛ چراکه ضعف هریک از اجزاء، نتیجه کل کار را ضعیف میکند.
آنا: دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گیلانغرب چه اقداماتی برای آموزش الکترونیک انجام داده و راه استفاده دانشجویان از این نوع آموزش چگونه است؟
گلکارمنش: پس از مشکلات ویروس کرونا و نبود امکان برگزاری کلاسهای حضوری، آموزش الکترونیکی در جلسه شورای مرکز گیلانغرب مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد از امکانات موجود برای برقراری ارتباط آموزشی استاد و دانشجو استفاده شود که خوشبختانه مرکز گیلانغرب توانست آموزش الکترونیکی را به نحو مطلوبی به دانشجویان ارائه کند.
مرکز گیلان غرب دارای ۱۲ عضو هیئت علمی است و ترم جاری ۳۶ مدرس مدعو مشغول به تدریس هستند و در هفته بهطور تقریبی ۸۴ کلاس آموزشی از ساعت هشت صبح تا ۱۹ به صورت مجازی و برخط در این دانشگاه برگزار میشود.
استادان در یک گروه مجازی حضور دارند و مشکلات احتمالی کلاسهای خود را بهصورت آنلاین در گروه اعلام میکنند و همان لحظه بررسی و اطلاعرسانی میشود.
دانشجویان نیز در گروههایی که توسط مدیران گروه تشکیل شدهاند از برنامه کلاسها و فعالیتهای مجازی مطلع شده و سؤالات و مشکلات احتمالی خود را بهراحتی به مدرسان و مسئولان منتقل میکنند.
همچنین اساتید جزوههای درسی خود را متناسب با آموزش غیرحضوری ویرایش کردند و این محتواها را از طریق گروهها و کانالهای مختلف در اختیار دانشجویان خود قرار دادند.
برای آمادهسازی استادان و دانشجویان در هرچه مفیدتر شدن کلاسهای آموزش از راه دور در چند نوبت به استادان و دانشجویان اطلاعرسانی و فیلمهای آموزشی و محتواهای آموزش مجازی برای آنان منتشر شده است.
آنا: نحوه اطمینان از حضور و غیاب و بهرهگیری دانشجویان از کلاس درس چگونه است؟
گلکارمنش: سامانه آموزش مجازی آنلاین با استفاده از بسترهای واحد الکترونیکی عملیاتی شده و کلاسهای مجازی از این طریق برگزار میشود؛ برای رفع مشکلات و پاسخ سوالات، تیم پشتیبانی از ساعت ۷ صبح تا ۲۰ تشکیل شده و بهصورت آنلاین آماده پاسخگویی به دانشجویان است.
گزارشهایی که از سامانه آموزش مجازی آنلاین گرفته میشود، زمان ورود و خروج دانشجویان و استادان به کلاس درس را مشخص میکند و میتواند ملاک حضور و غیاب آنان باشد.
آنا: آموزش از راه دور در شرایط خاصِ کشور مانند زمان فعلی چگونه است و چه الزاماتی دارد؟
گلکارمنش: تنها راه برگزاری کلاسهای آموزشی در شرایط بحرانی، استفاده از الگوهای آموزش از راه دور است. پیشبینی، برنامهریزی و تهیه زیرساخت مناسب از نظر سختافزاری، نرمافزاری و نیروی انسانی متخصص و آموزش استادان و دانشجویان برای استفاده از این نوع آموزش از ملزومات آموزش الکترونیک است که باید بهگونهای طراحی شود تا برای بسیاری از استادان و دانشجویان قابل اجرا و استفاده باشد.
آنا: آموزش مجازی چه مزیتهایی برای دانشجو و استاد دارد؟
گلکارمنش: حفظ سلامت استاد و دانشجو در شرایط نامساعدی مانند شیوع بیماریهای واگیردار بهخصوص ویروس کرونا، حوادث غیرمترقبه و کاهش مشکلات تردد ازجمله مزیتهای آموزش از راه دور است که باید شرایط آموزشی برخط و برونخط فراهم باشد؛ امکان مشاهده چندباره فیلمهای تهیه شده از کلاسهای آموزشی توسط دانشجویان و در دسترس بودن آنها در تمام ساعات شبانهروز نیز از مزایای آموزش مجازی است.
یکی از دغدغههای استادان و دانشجویان، افزایش کیفیت آموزش و هزینههای آن است که این موضوع از طریق استفاده از استادان مسلط به آموزش مجازی، بهرهگیری از ابزار و تکنولوژی روز، تسهیل در ارائه و دسترسی به این نوع از آموزش و در نهایت کاهش هزینهها، قابل رفع خواهد بود.
البته میتوانیم با گذشت زمان و رفع مشکلات در مسیر اجرای این شیوه آموزشی، رضایتمندی کاربران را بیشتر کنیم. در هرصورت دانشجویانی که در کلاسهای حضوری ثبت نام کردهاند، توقع حضور در کلاس و تعامل با استادان و دانشجویان و بهرهمندی از امکانات دانشگاه را بهصورت حضوری دارند و باید بدانند که دانشگاه از آموزش غیرحضوری در شرایط بحرانی استفاده میکند و دائمی نخواهد بود.
تقویت آموزش الکترونیکی
آنا: راهکار شما برای تقویت آموزش الکترونیکی چیست؟
گلکارمنش: آنچه در آینده میتواند موجب تقویت آموزش از راه دور در کشور شود، طراحی دورههای کوتاهمدت و تکمیلکننده برای بهروزرسانی آموزشهای حضوری در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکتری برای مخاطبان است، همچنین ساده، سریع و پرمحتوا کردن این نوع آموزشها، انگیزه مخاطبان را افزایش خواهد داد.
آنا: در راستای تأسیس رشتههای جدید چه فعالیتهایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گیلانغرب صورت گرفته است؟
گلکارمنش: ارتقای کیفیت آموزشی با تأسیس و تقویت رشتههای بینرشتهای و مورد نیاز جامعه و توسعه رشتههای جذاب و پرکاربرد در تحصیلات تکمیلی صورت میگیرد، همچنین سه راهاندازی رشته کارشناسی ارشد و چند رشته کارشناسی را هدفگذاری کردهایم.
آنا: و کلام پایانی....
گلکارمنش: از خبرگزاری آنا که بار خبری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان را به دوش میکشد قدردانی میکنم و از حمایتها و تلاشهای مسئولان استانی و منطقه بهخصوص رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، رئیس دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، امام جمعه گیلانغرب، فرماندار شهرستان و تمامی کسانی که در شکوفایی و توسعه این دانشگاه تلاش کردهاند سپاسگزارم.
امیدواریم با همکاری، همراهی و همدلی آحاد مردم شریف و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی گیلانغرب را به دانشگاهی که شایسته این مردم است برسانیم.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/