دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تجلیل از پژوهشگران و مخترعان برتر واحد میانه

مراسم تجلیل از پژوهشگران و مخترعان برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه با حضور استادان و دانشجویان این واحد دانشگاهی در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 57508

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، معاون اداری و مالی واحد میانه در این مراسم اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان از عمل‌کنندگان واقعی به شعار «پژوهش هزینه نیست سرمایه است» بوده که نتایج مقالات استادان و دانشجویان این دانشگاه در مجلات علمی پژوهشی داخلی و ISI مؤید این نکته است.


دکتر علی رسولی اضافه کرد: ما در این واحد دانشگاهی، آماده هرگونه سرمایه‌گذاری برای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های اقتصادی درآمدزا هستیم و از آنها نیز به‌خوبی استقبال می‌کنیم.


دکتر علی فرامرزی معاون پژوهش و فناوری واحد میانه هم با تشریح عملکرد حوزه معاونت پژوهش و فناوری این واحد دانشگاهی در یک سال گذشته، در مورد دستاوردهای حوزه‌های مرکز رشد و فناوری و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، تیم‌های تحقیقاتی، بهبود رتبه وب سایت واحد، کیفی‌سازی مقالات چاپ شده در مجلات معتبرISI و نمایه شدن در پایگاه های معتبر علمی نظیر SCOPUS، ISC و غیره، چاپ مجله اکولوژی گیاهان زراعی، تلاش برای اخذ رتبه علمی پژوهشی از وزارت علوم برای این مجله، برگزاری همایش ملی یافته‌های نوین در کشاورزی و منابع طبیعی و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت پاورپوینت توضیحاتی بیان کرد.


حنیفیان: هر سال لیست ژورنال‌های نامعتبر از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌شود و وزارت علوم در این نسخه نهایی علاوه بر معرفی نشریات نامعتبر، چندین مجله جعلی نیز معرفی می کند. چاپ مقاله در این ژورنال‌ها شامل هیچ امتیازی در مصاحبه یا ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نبوده و شاید مورد نکوهش نیز باشد

سپس عضو کمیته ارزیابی مجلات علمی دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی در مورد موضوع سخنرانی با عنوان «نحوه شناسایی نشریات علمی نامعتبر» گفت: نشریات نامعتبر علمی معضل جدید و جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی است.


دکتر شهرام حنیفیان ادامه داد: امروزه با فراگیرتر شدن اینترنت و رشد نشریات الکترونیکی شاهد افزایش سایت‌هایی هستیم که ادعا می‌کنند یک مجله معتبر علمی هستند و با اخذ مبالغ کلان اقدام به انتشار مقالات علمی محققان می‌کنند.


حنیفیان با ابراز تاسف از رشد نشریات الکترونیکی نامعتبر و جعلی در سایت‌های مختلف اظهار کرد: متأسقانه این مجلات از انواع روش‌ها استفاده کرده تا اعتماد نویسندگان، به‌ویژه دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی را جلب کنند.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریر خاطرنشان کرد: انتشار مقاله در این مجلات و وب‌سایت‌ها در بالا بردن امر تولید علم دانشگاه در نمایه‌های معتبر بین المللی نقشی ندارند، شامل تشویق نمی‌شوند و برای ترفیع سالانه، هرگونه تبدیل وضعیت، گرفتن نمره پایان‌نامه یا رساله مورد تایید نیستند.


عضو کمیته ارزیابی مجلات علمی با تاکید بر اینکه وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره های مشخصی اقدام به انتشار لیست سیاه این مجلات می‌کند، افزود: هر سال لیست ژورنال‌های نامعتبر از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌شود و وزارت علوم در این نسخه نهایی علاوه بر معرفی نشریات نامعتبر، چندین مجله جعلی نیز معرفی می کند. چاپ مقاله در این ژورنال‌ها شامل هیچ امتیازی در مصاحبه یا ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نبوده و شاید مورد نکوهش نیز باشد.


حنیفیان در مورد نحوه تفکیک مجلات علمی جعلی و نامعتبر از مجلات علمی معتبر مواردی را نام برد و گفت: از جمله موارد نحوه تفکیک مجلات می‌توان وب سابت ژورنال‌های جعلی که عموماً به تازگی طراحی شده‌اند و زمان ثبت دامین آنها مربوط به یکی دو سال اخیر می‌شود، صورت ظاهری وب سایت ها، آرشیو کامل مجلات، عدم انطباق آدرس وب سایت مجله با مستندات پایگاه‌های استنادی معتبر همچون تامسون رویترز، عدم انطباق وب سایت مجله با مندرجات آن مجله در وب سایت ناشر، عدم انطباق ISSN و زبان مجله در پایگا های داده با زبان مقالات چاپ شده، داشتن ویژگی‌های نامتعارف همانند پذیرش مقاله در زمین های مختلف، چاپ تعداد زیاد مقاله در یک شماره و پذیرش درصد بالایی از مقالات از یک کشور خاص و یا از یک نفر خاص نام برد.


حنیفیان درباره ضررهای مادی ناشی از چاپ مقالات در مجلات نامعتبر که متوجه محقق و دانشگاه می‌شود توضیحاتی ارائه کرد.


در ادامه مراسم به نفرات برتر (پژوهشگران برتر) گروه های فنی مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی، علوم پایه، علوم انسانی، معماری و تعدادی از مخترعان دانشگاه لوح‌ها و جوایزی اهدا و از آنها تجلیل شد.


دکتر علی خانی نیز به عنوان برگزیده ویژه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد میانه معرفی شد.


در بخش فنی و مهندسی: مهندس عباس نعمتی (نفر اول)– دکتر شهرام موسوی (نفر دوم)- دکتر آرش نعمتی و دکتر محمدرضا ابراهیمی (مشترکاً سوم)، کشاورزی: دکتر سلیمان جمشیدی (نفر اول)- دکتر ناصر محبعلی پور (نفر دوم)- دکتر ناصر نظری و دکتر منوچهر فربودی (مشترکاً سوم)، دامپزشکی: دکتر رضا وجدی (نفر اول) – دکتر اسد اسدی (نفر دوم)، علوم پایه: دکتر جعفر اسدپور (نفر اول) – دکتر فرهاد سیروس نژاد (نفر دوم)، علوم انسانی: دکتر امیررضا رمضانی (نفر اول) – دکتر رستم قره داغی (نفر دوم) – رفعت عطای (نفر سوم) و معماری: مهندس لاچین اسمعیلی (نفر اول) – مهندس زهره صلواتی زاده (نفر دوم) پژوهشگران برتر شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته