مسیر فعالیت انجمنهای علمی تسهیل شود/ لزوم جذب دانشجویان با فرهنگسازی و برنامه بلندمدت
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ انجمنهای علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیتهای بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکزشدن دانشجویان مشتاق به فعالیتهای پژوهشی و علمی میشوند.
بخش عمده این ظرفیتها، ابتدای کار بهصورت بالقوه هستند و اگر دانشگاهها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمنها فراهم آورند؛ بالفعلشدن این ظرفیتها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمنهای علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.
انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز از سال ۱۳۸۲ فعالیت رسمی خود را با هدف ارتقای سطح علمی و دانش دانشجویان آغاز کرد.
حیطه کاری انجمن علمی بسیار گسترده و متشکل از بازدیدهای علمی، سمینارها، کارگاهها، مسابقات نشریه و ... است. انجمن علمی معماری با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که باید نیروهای متخصص و جوان و انقلابی وارد تمام عرصهها شوند، فعالیتهای خود را با تمرکز بر تحقق این هدف بیش از پیش ادامه داده است.
بیشتر بخوانید:
محدودیت در منابع مالی و انسانی مهمترین چالش انجمنهای علمی
انجمنهای علمی با چه چالشهایی روبهرو هستند؟
انجمنهای علمی با دید بیانیه گام دوم به مسائل نگاه کنند
خبرنگار آنا در راستای بررسی فعالیتهای انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و در شماره ۴۶ از پرونده «توسعه دانشهای نو با انجمنهای علمی» گفتوگویی را با اسماعیل قربانینژاد دبیر این انجمن ترتیب داده است که مشروح آن در پی میآید:
آنا: انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل، نوع و حیطه کارکرد آن (زمینههای کاری) معرفی کنید.
قربانینژاد: انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز از سال ۱۳۸۲ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۹۷ تاکنون توفیق دبیری این انجمن علمی را بر عهده داشتهام که با همکاری اعضا، مدیر گروه وقت و رئیس دانشکده معماری در این راستا برنامهها و اهداف خود برای مجموعه را پیش بردهایم.
انجمن علمی مکانی است که فارغ از هرگونه فعالیتها و عقاید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان در آن گرد هم میآیند تا با همکاری یکدیگر، استادان و مجموعه به ارتقای سطح علمی و دانش یکدیگر کمک کنند.
دانشگاه آزاد اسلامی موظف است تا بستری را برای دانشجویان فراهم کند که کارخانه تولید مدرک نباشد، متأسفانه گاهی دانشجویانی وجود دارند که فقط برای اخذ مدرک به دانشگاه مراجعه میکنند؛ اما با راهاندازی سراهای خلّاق و نوآوری، همکاری با انجمنهای علمی و اقدامات دانشگاه در راستای رسیدن به دانشجویان کارآفرین، موضوع مدرکگرایی بهندرت قابل رؤیت خواهد شد.
آنا: حیطه کاری انجمن علمی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز چیست؟
قربانینژاد: حیطه کاری انجمن علمی معماری بسیار گسترده و متشکل از بازدیدهای علمی سمینارها، کارگاهها و مسابقات نشریه است؛ انجمن علمی معماری با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که باید نیروهای متخصص و جوان و انقلابی وارد تمام عرصهها شوند، فعالیتهای خود را با تمرکز بر تحقق این هدف ادامه داده است.
وظیفه انجمن علمی معماری ارتقای علمی و عملکردی دانشجویان است. معماری یکی از رشتههای پرکاربرد در زندگی شهرنشینی بوده و درصد زیادی از دانشجویان و مهندسان در کشور را به خود اختصاص داده است.
جایگاه و وظایف انجمنهای علمی در دانشگاه آزاد اسلامی
رشته معماری در حوزه فناوری نرمافزاری همگام با سایر کشورها در حال پیشرفت است و تحقق این پیشرفت میتواند سطح کیفی این حرفه را در کشور اعتلا ببخشد، در این راستا انجمن علمی با همکاری مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به برگزاری کارگاههای مهارتافزایی اقدام کرده است.
آنا: جایگاه و وظایف انجمنهای علمی در دانشگاه آزاد اسلامی را چگونه ارزیابی میکنید؟
قربانینژاد: انجمنهای علمی نقش بسیار مؤثری در تولید علم دارند. این انجمنها در صورتی که بتوانند خوب و اثربخش عمل و دانشجویان را در دوران تحصیل جذب خود کنند، پل ارتباطی مؤثری میان اعضای هیئت علمی، دانشجویان و مسئولان خواهند بود.
ارتباط مداوم و تنگاتنگ اعضای هیئت علمی، دانشجویان و مسئولان زمینهساز پیشرفت علمی کشور از طریق بازدید از مراکز صنعتی و علمی، برگزاری دورهها، کارگاهها، کنفرانسهای جانبی و تعریف طرحهای پژوهشی عملیاتی خواهد بود.
آنا: انجمنهای علمی بهعنوان هستههای تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و دانش بهویژه دانشهای نوین دارند؟
قربانینژاد: با توجه به اینکه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در انجمنها داوطلبانه است، فرآیند کسب دانش در انجمنهای علمی از جذابیت بیشتری برای دانشجویان برخوردار است؛ بنابراین هرچه بیشتر بتوانیم اطلاعرسانی کنیم تا دانشجویان بیشتری داوطلبانه در فعالیتهای علمی و پژوهشی شرکت کنند در اینصورت ایدهها و تواناییهای بیشتر و مدرنتری شناسایی خواهند شد.
از سوی دیگر ارتباط بیشتر انجمنها با حوزههای تخصصی و کاربردی خارج از دانشگاه و اقتضای نیاز و مشکلات این حوزه توسط دانشجویان و استادان میتواند آنان را در راستای تلاش برای رفع این مسائل و توسعه دانشهای نوین و کاربردی ترغیب کند.
آنا: حمایت از انجمنهای علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی میکنید و مشکلات و چالشهای مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی میدانید؟
قربانینژاد: بالاترین نهاد تصمیمگیری آموزش عالی کشور (وزارت علوم) قطعاً میتواند با ایجاد ارتباط میان انجمنها و دانشگاهیان همه مراکز دانشگاهی دولتی و غیردولتی و مراکز صنعتی، نگاه ویژهای به انجمنهای علمی و دانشجویی مراکز دانشگاهی غیردولتی داشته و با افزایش بودجهها و برنامهریزیهای بیشتر، گام مؤثری در تقویت این انجمنها و اعتلای سطح دانش کشور بردارد.
وظایف نهادهای صنعتی در تحقق پیوند علم و صنعت
در این راستا نهادهای صنعتی نیز میتوانند با همکاری دانشگاهها گام مؤثری در پیوند علم و صنعت برداشته و دانشجویان را در کسب تجربههای علمی و عملی برای ورود به بازارهای کار یاری کنند.
بازدیدها، دورههای تقویت توانمندیهای دانشجویان، مسابقات، سمینارها، تشکیل تیمها و کارگروههای تخصصی و فعالیتهای پژوهشی نیز با همکاری سایر واحدهای دانشگاهی میتواند به تقویت جایگاه انجمن علمی دانشگاهها کمک کند. مهمترین مشکل پیش رو بحران کرونا و عدم امکان انجام این فعالیتها بهصورت مجازی است.
جایگاه انجمنهای علمی باید در تمام ارکان دانشگاه فهمیده و درک شود و عوامل باید کمک کنند تا زمینه فعالیتهای انجمنهای علمی تسریع و تسهیل شود. در نگاه ویژهتر لازم است دانشجویان، استادان و اعضای هیئت علمی زمان بیشتری برای انجمنهای علمی صرف کنند، این موضوع موجب افزایش روحیه و نشاط دانشجویان و رشد قابل توجه فعالیتهای پژوهشی این انجمنها میشود.
جذب بیشتر دانشجویان به سمت انجمنهای علمی نیاز به فرهنگسازی برنامهدار و بلندمدتی در محیط دانشگاه دارد تا بتواند این ارتباط مداوم را در عالیترین و مؤثرترین سطح خود حفظ کند.
با توجه به قدمت انجمن علمی معماری که از سال ۱۳۸۲ تاکنون فعالیت دارد با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی این واحد دانشگاهی برنامههایی برای تحقق هرچه قویتر گام دوم انقلاب طبق سخنان رهبر معظم انقلاب درباره دانشافزایی و تخصص جوانان کارگاههای مهارتافزایی وبینارها درصدد اجرا و برگزاری است.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/