دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران خبر داد؛ افزایش 50 برابری میزان بارندگی‌ها/ وضع مطلوب ذخیره آب مخازن پنج‌گانه‌تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از افزایش 50 برابری میزان بارندگی ها از ابتدای مهرماه تاکنون خبر داد و گفت: در نگاه کلی پاییز خوبی به لحاظ میزان بارندگی‌ها داشتیم که آمار بارش نسبت درازمدت 48 ساله 16 درصد افزایش داشته است.
کد خبر : 57336

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا خسرو ارتقایی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران میزان بارندگی ها در سطح استان تهران را از ابتدای مهرماه و شروع سال آبی جدید تاکنون 98/9 میلیمتر عنوان کرد افزود: میزان بارندگی‌ها در سال گذشته 65 میلیمتر بوده است و اکنون وضع ذخیره آب مخازن در سدهای پنج‌گانه استان تهران مطلوب است.


وی تصریح کرد:‌اکنون 544 میلیون متر مکعب حجم غیر مفید سدهای پنج‌گانه و تأمین‌کننده آب شرب تهران استان تهران است که از این میزان حدود 400 میلیون مترمکعب حجم مفید محسوب می شود.


ارتقایی ادامه داد: سد امیرکبیر 127 میلیون مترمکعب، سد لار 30 میلیون مترمکعب، سد لتیان 54 میلیون مترمکعب، سد طالقان 199 میلیون مترمکعب و سد ماملو 133 میلیون مترمکعب آب دارد. حجم پنج سد تهران در مقایسه با سال گذشته 170 میلیون مترمکعب آب بیشتری دارد که البته این میزان نسبت به سال‌های پر آب 60 میلیون مترمکعب کمتر است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره طرح‌های در دست اجرای این شرکت اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم پروژه مربوط به جلوگیری از فرار آب سد لار را تا پایان امسال عملیاتی کنیم چرا که از زمان بهره‌برداری این سد تاکنون نتوانسته‌ایم از حق‌آبه آن استفاده کنیم و به محض گرم شدن آب دو‌سوم فرار و تنها یک‌سوم به سمت تهران هدایت می شوند.


وی بیان کرد: با جلوگیری از فرار آب سد لار علاوه بر شهر تهران، شهرهای شرقی مانند رودهن، بومهن و حتی دماوند را در آینده آب‌رسانی کرد.


ارتقایی با بیان اینکه جلوگیری از فرار آب در سد لار 300 میلیارد تومان هزینه نیازمند است تأکید کرد: سرمایه گذاری این حوزه برعهده بخش غیر دولتی است اما پیش بینی می شود که 100 میلیارد تومان از محل خرید تضمینی آب تأمین اعتبار صورت گیرد.


ارتقایی با تأکید بر اینکه تاکنون از سد ماملو برای تأمین آب بخش کشاورزی استفاده می شد، گفت: از سال گذشته که با مشکل کمبود آب در جنوب تهران مواجه شدیم،‌ تصفیه‌خانه هفتم تهران وارد مدار شد که قرار است برای افزایش کیفیت آب در جنوب تهران و تأمین آب شهرهای جنوبی تهران 2/5 مترمکعب آب بر ثانیه را تصفیه کند.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: برای انتقال آب از سد تنظیمی امیرکبیر به تهران هم 30 کیلومتر تونل اجرا شده است که با توجه به مطرح شدن آثار زیست‌محیطی این طرح بر روی رودخانه کرج در جراید باید گفت:‌ این سد مصوبه هیئت دولت را دارد و همه مطالعات زیست‌محیطی آن انجام شده است.


وی با تأکید بر اینکه این تونل آب جدیدی را نمی آورد و تنها حق‌آبه تهران را منتقل می‌کند، تصریح کرد: حق آبه از سد امیرکبیر 320 میلیون مترمکعب است که به تصفیه‌خانه ششم تهران می‌آید و وارد کردن آب در تراز بالاتر یکی از ضرورت‌های این سد به شمار می رود.


ارتقایی اظهار کرد: امیدواریم با تمهیدات اندیشیده‌شده و تخصیص اعتبارات در نیمه ابتدای سال آینده شاهد بهره‌برداری بخش اول تصفیه‌خانه ششم تهران باشیم که سه برابر تصفیه خانه هفتم ظرفیت دارد.


آبهای جنوب تهران ساماندهی می شوند


وی درباره طرح ساماندهی آب‌های جنوب تهران گفت:‌بر اساس این طرح 200 میلیون متر مکعب آب‌های رهاشده جنوب تهران به استثنای فاضلاب های خانگی با احداث 2 تصفیه خانه در محل صالح‌آباد و محدوده بهشت زهرا و محل مسیر رودخانه‌های سرخ حصار ساماندهی می‌شود.


این مقام مسئول ادامه داد:‌ این طرح اعتباری بالغ بر 800 میلیارد تومان نیازمند است که اگر در مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به جنوب تهران در غالب خرید پساب و با مشارکت بخش خصوصی به تصویب برسد، به مرحله اجرا درخواهد آمد.


مسدود شدن 650 حلقه چاه غیر مجاز در تهران


ارتقایی از مسدود شدن 650 حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای امسال تاکنون در تهران خبر داد و گفت:‌ این میزان باید به انسداد دو هزار حلقه غیرمجاز برسد. به گفته وی در مدت یاد شده 300 کنتور نیز بر روی چاه‌ها نصب شده است و به طور متوسط در هر سال 350 حلقه چاه غیر مجاز مسدود می‌شود که از ابتدای امسال این آمار دو برابر بوده است.


کاهش سالانه 1 تا 2 متر در سطح آب‌های زیرزمینی


ارتقایی با تأکید بر اینکه در دشت‌های نه‌گانه استان تهران هر سال 150 میلیون مترمکعب کسری آب داریم عنوان کرد: این بدین معناست که هرساله به این میزان بیش از استاندارد آب برداشت می‌شود و سالانه سطح آب ها 1 تا 2 متر پایین‌تر می‌رود.


ارتقایی تأکید کرد: بر همین اساس بسیاری از چاه های آب مجاز نمی‌توانند به میزان سطح تعیین‌شده در مجوز خود آب برداشت کنند چرا که آبی وجود ندارد. از طرفی اگر بتوانیم طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را اجرا کنیم در یک بازه 10 ساله کسری سالانه آب به صفر می رسد.


باروری ابرها امسال در تهران اجرا نمی‌شود


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر اینکه باروری ابرها برنامه‌ای بسیار پرهزینه برای وزارت نیرو است عنوان کرد: وزارت نیرو نمی تواند در تمام مناطق کشور و سالهای خشکسالی و ترسالی طرح باروری ابرها را اجرا کند اما این طرح براساس مطالعات صورت گرفته همواره در دستور کار وزارت نیرو است.


ارتقایی با تأکید بر اینکه باروری ابرها اثربخشی 10 تا 15 درصدی بر روی میزان بارندگی ها دارند تصریح کرد: در صورت وجود ابرهای باران زا باروری ابر فناوری گرانی محسوب می شود که به علت محدودیت اعتبارات تا پایان سال 94 برنامه عملیاتی در تهران نخواهیم داشت.


در دشت‌های نه‌گانه استان تهران هر سال 150 میلیون مترمکعب کسری آب داریم که بدین معناست که هرساله به این میزان بیش از استاندارد آب برداشت می‌شود و سالانه سطح آب ها 1 تا 2 متر پایین‌تر می‌رود

وی از آزاد سازی 18 هکتار حریم رودخانه‌های تهران از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و اظهار کرد: واحدهای آلاینده و متجاوز به بستر رودخانه ها آزادسازی می‌شوند که از ابتدای امسال تاکنون 72 مورد آزادسازی داشته ایم. همچنین 1200 مستحدثات در بستر و حریم رودخانه جاجرود داریم که شاید بتوان امسال یکصد مورد آن را تخریب کرد.


ارتقایی درباره وضع فرونشست دشت های تهران هم تأکید کرد: در منطقه جنوب ورامین و منطقه جوادآباد اخیراً ترک‌هایی در دشت مشاهده شده که حتی کانال های آبی نیز دچار آسیب شده‌اند که با اقدامات تعادل‌بخشی سفره های آب زیرزمینی می‌توان از گسترش این فرونشست ها و حتی ایجاد فرونشست‌های بزرگتر در آینده جلوگیری کرد. بر همین اساس تکمیل حوضچه های تغذیه مصنوعی در دستور کار قرار داد.


وی متوسط فرونشست‌ها در دشت های تهران را 37 سانتیمتر اعلام کرد و ادامه داد: میزان فرونشست دشت در محدوده قرچک 11 سانتیمتر، محدوده ورامین 23 سانتیمتر و محدوده شهریار 24 سانتیمتر است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران درباره نرخ تأمین آب خام خاطرنشان کرد: هر متر مکعب آب خام ارائه‌شده به شرکت آب و فاضلاب 30 تا 50 تومان قیمت دارد که اگر بخواهیم همین آب خام را با هزینه‌های تأسیسات امروزی انتقال دهیم به قیمت 700 تا 800 تومان در هر مترمکعب می‌رسد. همچنین میزان مطالبات ما از شرکت آب و فاضلاب 30 میلیارد تومان است که امیدواریم هرچه سریعتر پرداخت شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب