دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1400 - 14:29
شریف‌زاده در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تبیین رویکرد نوین آموزش مجازی در رشته هنر/ تولید و خلاقیت مهم‌ترین گام برای پرورش یک دانشجو است

دانشیار دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به تبیین رویکرد نوین آموزش مجازی در رشته هنر پرداخت.
کد خبر : 572275
محمدرضا شریف‌زاده

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هنر یکی از موضوع‌هایی است که در زندگی همه مردم وجود دارد و نقش مهمی در ترویج سبک زندگی جوامع و ملت‌ها دارد. همچنین ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در زمینه هنر است که می‌تواند توسط اهل علم و هنر شکوفا شود.


یکی از مجموعه‌هایی که می‌تواند هنر را ارتقا دهد، دانشگاه‌هاست و کاربرد بسیاری در زندگی بشر دارد. درواقع هنر در زندگی انسان معاصر و شیوه‌های نوین آموزشی برای جذب جوانان به ادامه تحصیل در رشته‌های هنر در دوران همه‌گیری کرونا کاربرد دارد.


در همین راستا خبرگزاری آنا با محمدرضا شریف‌زاده، دانشیار دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و مدیر دپارتمان تحصیلات تکمیلی هنر به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.


فرآیند خلاقیت در برنامه درسی


آنا: درباره ویژگی‌ها و معیارهای آموزش هنر و جایگاه آن در زندگی اجتماعی امروز با توجه به روند آموزش مجازی در محیط‌های دانشگاهی توضیح دهید.


شریف‌زاده: برای پاسخ به این پرسش باید به یک تقسیم‌بندی آموزش‌محور توجه کنیم. در مرحله اول فرآیند خلاق در برنامه درسی شامل عوامل مشترک و چالش‌های آموزشی است که در این بین ویژگی‌های خلاقانه‌ای که باید در راستای شیوه‌های آموزش نوین توسط اساتید در نظر گرفته شود از اهمیت بسیاری برخوردار است.


همچنین در دوران پاندمی ویروس کرونا که آموزش‌های هنری به‌صورت آنلاین تبدیل شده و امکانات انتقال حس در این محیط کمتر از پیش است، پس وقوع این فرآیند خلاق و همچنین کاربست حداکثری از اساتید متخصص در این زمینه‌ها الزامی است.


در مرحله دوم برای هدایت دانشجویان می‌توان معیارهای خاصی را وضع کرد و چنین معیارهایی به‌عنوان ابزارهای این سرفصل اعمال می‌شوند و هر معیار درجه خاصی از تسلط را می‌طلبد. این معیارها در دنیای مجازی یقیناً باید مورد بازبینی قرار بگیرد و پویایی ادراکی، شناخت صحیح، دریافت‌ها و واکنش‌های حداکثری و تغییر جهت به سمت اصول مبانی هنرهای مجازی از جمله این موارد است.


در مرحله سوم باید دانشجویان را به ارزیابی رشد خود در طول زمان و در قالب برآیندهای شخصی آنان تشویق کنیم. این مسئله باعث تقویت و رشد نظام داوری و ارزیابی توسط شخص دانشجو می‌شود و با کاربرد سؤالات مفهوم‌محور و گریز از شیوه‌های کهنه جزوه‌نویسی و پرسش و پاسخ‌هایی که صرفاً حفظیات دانشجو را هدف می‌گیرد، او را باید به اندیشیدن و ارائه مدلی شخصی در پاسخ به سوالات تئوری یا خلاقیت‌های بصری تشویق کنیم.


تولید و خلاقیت مهم‌ترین گام برای پرورش یک دانشجو است


آنا: با توجه به مسائل مطرح شده در زمینه آفرینش هنر که از مهم‌ترین ویژگی‌های رشته‌های هنری است، چگونه می‌توان آموزش موفقی داشت و بازخوردهای مثبت آن را در سطح جامعه لمس کرد؟


شریف‌زاده: برای مثال در بسیاری از رشته‌های هنری نظیر نمایش، نقاشی، عکاسی، ارتباط تصویری و... امر تولید و خلاقیت مهم‌ترین گام برای پرورش یک دانشجو است که باید از طریق مصادیقی چون برنامه‌ریزی و تمرین (سؤال، گفتگو، گردآوری مطالب، ترسیم ایده‌ها)، شروع آفرینش (ترسیم طرح اولیه، چینش، طراحی و همسازی عناصر بصری، شنیداری و یا اجرایی)، بازنگری (دوباره‌کاری، حذف و اضافه و کیفی‌سازی) و پرداخت نهایی (ارائه جزئیات) دنبال شود.


همچنین اشتراک‌گذاری و نظرسنجی که به‌ویژه در فضای مجازی و با وجود امکانات متعدد به وجود آمده می‌تواند یکی از مهم‌ترین راه‌های یادگیری، سنجش و مشارکت حداکثری در میان دانشجویان باشد. همچنین علاوه بر سهولت در امر یادگیری در فضای مجازی، ذهن هنرجو و دانشجو را برای مشارکت‌های اجتماعی آینده نیز آماده می‌سازد.


آنا: از منظر شما رویکرد نوین به آموزش مجازی به‌ویژه در هنر تا چه حد می‌تواند به کیفی‌سازی زندگی انسان معاصر در دوران پساکرونا کمک کند؟


شریف‌زاده: جهان امروز جهان نویافته‌ای است که کشورها بر پایه سنت‌ها، عقاید و ایدئولوژی‌های خود باید حداکثر استفاده از این روند نویافته را ببرند و در این آزمون جهانی سربلند بیرون آیند.


در این مرحله هویت فردی و اجتماعی افراد بسیار دچار چندگانگی شده است که تنها اعتقادات و باورهای عمیق دینی و انسانی می‌تواند نجات‌بخش باشد. از این منظر رویکردهای نوینی به مقوله هنر در حال شکل‌گیری است که خوشبختانه به طور ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی در حال رشد است.


با ظهور و پیشرفت آموزش مجازی امکانات فراوانی چون تبادل اندیشه درباره ایده‌ها، گفتگو، پرسش و پاسخ در زمینه‌های تئوری و عملی رشته‌های هنر و اجرای جلسات آنلاین با حضور دانشجویان و علاقه‌مندان به زمینه‌های گوناگون هنری، پالایش فکری (تفسیر، توضیح و آفرینش هنر و کاربست آن در زندگی فردی و اجتماعی)، اشتراک‌گذاری و بازتاب برخط و لحظه‌ای از مخاطبان به منظور برداشت‌های کمی و کیفی از نمود نمونه‌های هنری در سطح جامعه و ایجاد مشارکت و تولید بسترهای نوین در ارائه محتوای هنر به منظور فرهنگ‌سازی در جامعه به منظور ارتقای سطح آگاهی و بینش افراد از جمله این موارد است.


انتهای پیام/۴۱۱۸/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: خبر آزاد هنر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته