تربیت نیروهای آچار بهدست برای ارتباط واقعی دانشگاه و صنعت/ پیگیر راهاندازی سرای نوآوری فولاد در بناب هستیم
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب ۶ شهریور سال ۱۳۶۴ تصویب و از سال ۱۳۶۵ با پذیرش ۲۱۰ دانشجو در سه رشته تحصیلی فعالیت آموزشی خود را در یک ساختمان استیجاری آغاز کرد.
این دانشگاه در بدو راهاندازی، فعالیت آموزشی خود را بهصورت تکدرس آغاز و سال ۱۳۶۵ با پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری در رشتههای الهیات و معارف اسلامی، حسابداری و ادبیات فارسی به تعداد ۲۱۰ نفر آغاز کرد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب سال ۱۳۹۹ فعالیتهای متعددی داشت و ازجمله این فعالیتها میتوان انجام اقدامات اولیه برای کسب مجوز سرای نوآوری فولاد، پذیرش یک طرح زیست نانوفناوری در معاونت علمی ریاست جمهوری و راهیابی به مرحله تجاریسازی و سرمایهگذاریابی و ... را نام برد.
با جدی شدن شعار ارتباط صنعت و دانشگاه، واحد بناب بهعنوان دانشگاهی که در یک شهر صنعتی حضور دارد، سال گذشته فعالیت خود را بیشتر در این راستا متمرکز کرد و موفق شد دستاوردهایی نیز در این باره به دست آورد.
بر این اساس، خبرنگار آنا برای بررسی جزئیات فعالیت و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب در سال گذشته و بررسی برنامهها و اولویتهای سال 1400 این دانشگاه گفتوگویی را با سیدفضلالله رضویپور سرپرست این دانشگاه ترتیب داده است که مشروح این گفتوگو در پی میآید:
آنا: شاخصترین فعالیت و دستاورد سال ۹۹ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب بهخصوص در حوزه پژوهش و فناوری چیست؟
رضویپور: سال 99 در حوزه پژوهش و فناوری اقدامات متعددی انجام شد که از آن جمله میتوان ایجاد سرای نوآوری فولاد ذوب و نورد، همکاری نرمافزاری و توسعه زیرساختهای مشترک بین مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز رشد دانشگاه دولتی بناب وابسته به پارک فناوری استان آذربایجانشرقی را نام برد.
فعالیت شاخص دانشگاه آزاد اسلامی بناب در حوزه پژوهش و فناوری
سال گذشته یک طرح زیست نانوفناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب در معاونت علمی ریاستجمهوری مورد پذیرش قرار گرفت و به مرحله تجاریسازی و سرمایهگذاریابی از طرف معاونت تجاریسازی راه پیدا کرد.
تمدید مجوز همکار استاندارد آزمایشگاه بتن، اخذ عضویت فعال در شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی ریاست جمهوری برای دو آزمایشگاه ژنتیک و بتن، انتخاب رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب بهعنوان برگزیده جشنواره دکتر حسابی، انجام اقدامات اولیه برای کسب مجوز سرای نوآوری فولاد، فارغالتحصیلی بالای ۵۰ نفر از دانشجویان دکتری و پذیرش و چاپ بیش از ۶۰ مقاله در مجلات علمی پژوهشی و ISI از دیگر دستاوردهای واحد بناب در حوزه پژوهش و فناوری بوده است.
آنا: سال ۹۹ را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس طی کردیم. دانشگاه آزاد اسلامی بناب در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟
رضویپور: با آغاز شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را برای مقابله با این ویروس آغاز و با تولیدات محصولات ضد کرونایی مردم را تا حد توان از ابتلا به کووید ـ ۱۹ ایمن کردیم.
یکی از محصولاتی که تولید شد، داروی مداخلهگر استنشاقی نانوساختار حاوی آنتی اکسیدانهای قوی طبیعی ضد اتصال ویروس کرونا به گیرندههای سلولی ریه و بازدارنده آنزیم پروتئاز کووید ـ ۱۹ و کسب کد اخلاق از مرکز سلامت دانشگاه آزاد تبریز برای مراحل کارآزمایی بالینی این عصاره دارویی بود.
تولید اسپری نانو ساختار حاوی الکلهای ارگانیک غیراتانولی برای لایهنشانی روی پارچه وسط ماسکهای سهلایه و دارای خواص آبدوست، ضد استرس، ضد تنگی نفس و دافع ویروس در قرارداد اولیه واحد بناب با یک شرکت تولیدی ماسک طبی سهلایه از دیگر فعالیتها در حوزه مقابله با کرونا بوده است.
آنا: با ورود به سال ۱۴۰۰ و تأکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان انتخاب نخست داوطلبان در سال ۱۴۰۴ چگونه و با چه سیاستها و برنامههایی باید به این هدف نزدیک شویم؟
رضویپور: در این راستا باید بسترهای کارآفرینی و فعالیتهای دانشبنیان و فناوری را در محیط دانشگاه ایجاد کنیم، به این ترتیب اعتماد متقاضیان برای کسب مهارت و کسبوکارهای مدرن و مورد نیاز جامعه در طول دوره آموزشی جلب خواهد شد.
آنا: در حوزه آموزشی چه برنامهای برای ایجاد و افزایش رشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب دارید و آیا رشتههای جدیدی در راه هستند؟
رضویپور: توسعه و گسترش رشتههای مهارتمحور و مورد نیاز منطقه ازجمله رشتههای کارشناسی ناپیوسته تربیتبدنی، کارشناسی ناپیوسته مامایی، کارشناسی ذوب مواد، کارشناسی نورد مواد، کارشناسی اتاق عمل، کارشناسی هوشبری، کارشناسی و کارشناسی ارشد تغذیه و چند رشته دیگر جزء برنامههای آینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب است.
آنا: در حوزه مدارس سما و مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال ۱۴۰۰ رخ خواهد داد؟
رضویپور: سال گذشته موفق شدیم مجوز راهاندازی مدارس ابتدایی و پیشدبستانی پسرانه سما را کسب کنیم و به توسعه مدارس دخترانه و پسرانه سما در تمام مقاطع تحصیلی اقدام کردیم.
ایجاد بوستان تربیت (راهاندازی مقاطع تحصیلی از پیشدبستانی تا دیپلم و راهیابی دانشآموزان به دانشکده مهارتی سما)، تجهیز مدارس سما با هدف پروژهمحور بودن مدارس بهگونهای که ملاک ارزیابی نمره نباشد؛ بلکه ملاک مهارت و بهرهوری در ابعاد تحصیلی و فرهنگی باشد تا در آموزش و پرورش مورد الگو قرار گیرد از برنامههای امسال است.
استفاده از دبیران مجرب، متعهد و دلسوز در دبیرستانها، بررسیها و نیازسنجیهای انجام شده در سطح شهرستان بناب و منطقه، ایجاد مدارس عالی مهارتی در حوزههای فولاد، تجارت و ورزش و ... ) به منظور تربیت نیروهای آچار به دست در راستای ارتباط واقعی دانشگاه و صنعت و تبدیل آموزشکده سما به دانشکده مهارتی ازجمله چشماندازها و دستورکارهای حوزه سما در سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/