دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1394 - 14:48

ترور قنطار و حاشیه‌های آن؛ سامانه‌های اس 400 روسیه کجا بودند؟

هنوز چند ساعت از تایید خبر شهادت سمیر قنطار مبارز قدیمی لبنان نگذشته است که منابع خبری مختلف و تحلیل‌گران منطقه‌ای به بررسی ابعاد این حادثه پرداخته‌اند.
کد خبر : 56900

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه خبری المنار صبح امروز یکشنبه گزارش کرد که سمیر قنطار در حمله موشکی اسرائیل به جرمانا، واقع در حومه دمشق شهید شده است. لحظاتی بعد منابع وابسته به حزب‌الله لبنان این خبر را تایید کردند.


قنطار که قدیمی‌ترین زندانی لبنانی زندان‌های اسرائیل به‌شمار می‌رفت، پس از آزادی از زندان‌های اسرائیل در چارچوب تبادل زندانیان در سال 2008 به حزب الله لبنان پیوسته بود.


به‌دنبال این حادثه موجی از اعلام انزجار از اقدامات اسرائیل در منطقه در رسانه‌های مجازی به راه افتاد. در طرف مقابل اسرائیلی‌ها از سویی با ابراز رضایت از این حادثه، سعی در کم جلوه دادن نقش اسرائیل داشتند و حتی در برخی موارد توپ را به زمین روسیه انداختند.


با وجود این، وب‌سایت دبکا فایل نزدیک به منابع نظامی و امنیتی اسرائیل، ساعاتی پس از ترور سمیر قنطار، نوشت که جنگنده‌های اسرائیلی با ورود به آسمان سوریه و با موشک‌های دور برد ساختمان محل سکونت قنطار را بمباران کردند.


«یاسر زعاتره»، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی فلسطینی، در کاربری توییتر خود در واکنش به اظهارات چند کاربر اسرائیلی که اسرائیل را مقصر حادثه نمی‌دانستند، نوشت: «تردید در اینکه اسرائیلی‌ها در کشتن قنطار نقش نداشته‌اند، بی‌معنی است. موضوع کاملا روشن است، اسرائیلی‌ها برای کمک به مردم سوریه کاری انجام نمی‌دهند زیرا آنها با نظام این کشور عناد دارند.»


وی همچنین به‌ بعد دیگری از قضیه پرداخت و افزود: «باید بررسی کنیم که چگونه اسرائیلی‌ها از وجود قنطار در آن ساختمان آگاه بودند و این در حالی است که پیشتر مشابه چنین حادثه‌ای برای «جهاد مغنیه» رخ داد. شاید نفوذ اطلاعاتی گسترده‌ای علیه سیستم امنیتی سوریه شکل گرفته باشد.»


«یاسر ابوهلاله»، مدیرکل شبکه الجزیره، درباره این حادثه موضوع دیگری را بیان و تلاش می‌کند حادثه را به‌سوی مقصر جلوه‌دادن روسیه سوق داد. وی در کاربری توییتر خود می‌نویسد: «به‌دنبال حادثه‌ای که برای قنطار رخ داد این سوال مطرح می‌شود که جنگنده‌های پوتین و رادارهای دقیق آن کجا بودند؟ سامانه‌های موشکی اس 400 چه می‌کردند؟ آیا در پس این حادثه توافقی پنهانی میان اسرائیل و روسیه وجود داشت؟»


روسیه پس از سرنگونی سوخو 24 خود توسط جنگنده‌های ارتش ترکیه اعلام کرد که سامانه پدافندی اس 400 را در سوریه مستقر کرده است تا مانع از تکرار اتفاقات مشابه شود.


واقعه ترور قنطار توسط جنگنده‌های اسرائیلی تردیدهایی درباره نصب این سامانه در سوریه را مطرح می‌کند.


از سوی دیگر، اظهارات «صالح نعامی» تحلیل‌گر عرب اسرائیل، بخش دیگری از پازل ضد روسی را شکل می‌دهد. وی به‌نقل از منابع اسرائیلی ازجمله رادیو اسرائیل می‌گوید: «هماهنگی با روسیه به اسرائیل این امکان را داد که مواضع حزب‌الله در سوریه را هدف قرار دهد، حمله‌ای که واکنشی را به‌دنبال نداشت.»


وی افزود: «بهتر است ایران به کشته شدن سمیر قنطار واکنش نشان ندهد، زیرا با هر واکنشی ممکن است روسیه به خطر بیفتد. روسیه‌ای که اکنون در حال حفاظت از نظام سوریه است.»


بسام قنطار برادر سمیر امروز یکشنبه در کاربری شخصی خود در فیسبوک شهادت برادرش را تایید کرد و بدون بیان جزئیات این حادثه گفت که برادرش شهید شده است.


وی نوشت: «با افتخار شهادت سمیر قنطار را تسلیت می‌گویم و افتخار داریم که به خانواده شهدا پیوسته‌ایم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: سمیر قنطار سوریه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته