شناخت استعداد دانشآموزان از اهداف کلی نظام آموزشی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از لنجان، سیدمسعود داودی در جلسه مشترک با پژوهشسرای آموزش و پرورش زرینشهر با تأکید بر استعدادیابی دانشآموزان اظهار کرد: از آنجایی که دانشگاه و آموزش و پرورش در راستای یک هدف گام برمیدارند، خدمترسانی و فراهمکردن بستر مساعد در شناخت بهتر استعدادها و علایق دانشآموزان و ایجاد بستر مناسب برای هدایت این نسل به مسیرهای تحصیلی مناسب از اهداف کلی نظام آموزشی کشور است.
وی افزود: استعدادسنجی پیشنیاز هدایت تحصیلی بوده و هدف اصلی در هدایت تحصیلی، فراهم کردن بستر مناسب برای دانشآموزان است تا بتوانند علایق، استعدادها، توانمندیها و بهطور کلی نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و با تصوری روشن از ویژگیهای شخصیتی، رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با تشریح فعالیت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این دانشگاه گفت: باشگاه پژوهشگران جوان با هدف شناسایی، جذب، پرورش، حمایت، هدایت و اعتلای سطح علمی دانش آموزان و دانشجویان و جوانان بااستعداد کشور در رنج سنی 15 تا 30 سال و نوجوانان زیر 15 سال که دارای استعداد درخشان با ویژگی برجسته باشند در قالب گروههای علمی و پژوهشی، تشکیل شده که امید است با اتکا به خودباوری و اعتماد به نفس دانشآموز و دانشجوی ایرانی شاهد پیشرفت علمی و توسعه اقتصادی برای میهن اسلامیمان باشیم.
داودی با تأکید بر شعار «علاقهات را بشناس، آیندهات را بساز»، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی لنجان با محور قراردادن شعار «علاقهات را بشناس، آیندهات را بساز» با هدف اشتغال و مهارتآموزی فارغالتحصیلان، طرحی را با عنوان طرح پویش اجرایی کرد تا دانشجو در کنار کسب علم، ارتباط با صنعت را نیز تجربه کند و افراد علاقهمند بتوانند در قالب این طرح، همزمان با تحصیل تعدادی از واحدهای کارآموزی خود را بهصورت جدی و تعریف شده بگذرانند.
توسعه کارآفرینی تنها راه پایدار برونرفت از بحرانهای اقتصادی
رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان نیز گفت: این مرکز رشد با هدف حمایت مادی، خدماتی و معنوی از ایدهها، فناوریها و شرکتهای صاحب ایده بدون هیچگونه محدودیت سنی و تحصیلات، راهاندازی شده است.
مجید اصلانی اضافه کرد: مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان سازمانی است که جریان دانش و فناوری را بین دانشگاهها، شرکتهای خصوصی، مؤسسات تحقیق و توسعه، مخترعان و مبتکران به حرکت میاندازد. از این رو رسالت اصلی این مرکز رشد با حمایت از ایدههای نوین و علمی از ابتدا تا تبدیل شدن آنها به محصولات یا خدمات فناورانه قابل تجاریسازی و عرضه به بازار در کنار دانشآموزان و دانشجویان است.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با امکانات عالی و فضای اداری، فنی و آزمایشگاهی، خدمات حمایتی خود را با حداقل هزینه برای شرکتهای نوپا فراهم کرده و شبکهسازی و برخی خدمات جانبی را در راستای پرورش و توسعه این واحدها برای آنها تأمین میکند.
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان درباره شعار«از ایده تا پدیده» مطرح کرد: این شعار درباره تلاش برای پراکندن بذر نوآفرینی در دانشگاه و پرورش آن تا رساندن به کسبوکار موفق و درآمدزا است؛ بنابراین این مرکز رشد سعی دارد با ارائه خدمات و حمایتهای متنوع و گسترده، راه را برای توسعه کارآفرینی بهعنوان تنها راه پایدار برونرفت از بحرانهای اقتصادی باز کند.
راهکاری برای ارزیابی توسعه و پیشبینی آینده کشورها
مدیر پژوهشسرای ابوریحان زرینشهر نیز تشریح کرد: پژوهش سرای دانشآموزی ابوریحان زرینشهر با سابقهای درخشان و ممتاز در کشور و با کارنامهای قابل قبول، دارای امکانات مناسب و دپارتمانهای تخصصی مختلف در راستای اعتلای علم و دانش فرزندان این مرز و بوم فعالیت میکند.
فیروزه صفری تبیین کرد: برای آشنا شدن با توسعه جوامع، نیازی نیست سراغ فناوریها و پیشرفت تکنولوژی آن کشور برویم؛ بلکه برای ارزیابی توسعه و پیشبینی آینده کشور باید به پیشدبستانیها و دبستانهای آنها رفت و طریقه آموزش به کودکانشان را دید.
وی توضیح داد: پژوهش جامعه را به سمت تحرک علمی سوق میدهد و یکی از مهمترین مؤلفههای توسعه و پیشرفت در کشور است؛ بنابراین برنامههای پژوهشی باید در سنین پایین جامعه مورد توجه باشد تا کودک با چگونه فکرکردن و یافتن راه حل برای پاسخ مسئله آشنایی پیدا کنند.
مدیر پژوهشسرای ابوریحان زرینشهر اظهار کرد: پژوهش محوری در نظام آموزش و پرورش موجب میشود تا دانشآموزان مهارتهای تفکر مانند تبیین و حل مسائل را بیاموزند. لازم است آموزش و پرورش به فضای پرسشگری و جستجوگری در مدارس توجه کند تا پژوهشمحوری بین دانشآموزان و حتی معلمان نهادینه شود.
صفری با تأکید بر اینکه پژوهشسراها میتوانند دانشآموزان را خلاق و ریسکپذیر تربیت کنند، عنوان کرد: اگر بخواهیم توسعه پایدار داشته باشیم باید از آموزش و پرورش شروع کنیم و مهمترین بخش آموزش پرورش تربیت کودکان و نوجوانان خلاق و ریسکپذیر در پژوهش سراهاست که این نهاد بزرگ آموزشی کشور در این باره عملکرد ضعیفی داشته است.
لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای استعدادیابی
مدیر آموزش و پرورش زرینشهر نیز درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح کرد: آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین به امر تربیتبدنی و ورزش و ایجاد بسترهای مناسب در استعدادیابی تأکید دارد.
بهرام اسماعیلی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با مدیریت جدید و بسیار مستعد، خدمات ماندگاری را ارائه کرده و رئیس این واحد دانشگاهی با عملکرد بسیار مطلوب، باعث افتخار و مباهات شهرستان شده است.
به گزارش آنا، در این جلسه از دانشآموزان خلاق و نوآور قدردانی شد.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/