حرکت به سمت آموزش کاربردی با تکیه بر شبیهسازیها و مسابقات علمی/ فارغالتحصیل دانشگاه نباید بهدنبال مؤسسات آموزش خصوصی بدود
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ انجمنهای علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیتهای بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکز شدن دانشجویان مشتاق به فعالیتهای پژوهشی و علمی میشوند.
بخش عمده این ظرفیتها، ابتدای کار بهصورت بالقوه هستند و اگر دانشگاهها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمنها فراهم آورند؛ بالفعل شدن این ظرفیتها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمنهای علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.
انجمن علمی و دانشجویی حقوق باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس سال 1397 و با پیگیری تعدادی از دانشجویان فعال و برتر مقطع کارشناسی رشته حقوق راهاندازی شد و اکنون 500 عضو فعال دارد و در حیطه انجام پژوهشهای بنیادین و کاربردی در رشته حقوق، آموزشهای علمی مبتنی بر مهارت، همایشها و سخنرانیهای علمی و حقوقی و حضور در مسابقات علمی حقوق شامل موت کورتها و شبیهسازیهای دادرسی فعالیت میکند.
انجمنهای علمی در واقع مکمل آموزش رسمی دانشگاه هستند. این انجمنها با تکیه بر نیروی خود دانشجویان و با استفاده از انباشت خواستههای علمی میتوانند نقش حرکت دادن دانشجویان به سمت مهارتآموزی و یادگیری طرح و حل مسئلههای واقعی و کاربردی را ایفا کنند.
بیشتر بخوانید:
ترویج روحیه فعالیت گروهی دانشجویان در انجمنهای علمی
راههای تقویت انجمنهای علمی کدامند؟
آمادگی انجمنهای علمی برای همکاری در اجرای طرحهای پژوهشی و مطالعاتی
خبرنگار آنا برای آگاهی از فعالیت انجمن علمی و دانشجویی حقوق باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس گفتوگویی را با حسین منوری رئیس این انجمن و عضو هیئت علمی دانشگاه ترتیب داده است که مشروح آن در پی میآید:
آنا: ابتدا انجمن علمی و دانشجویی حقوق باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن معرفی کنید.
منوری: انجمن علمی و دانشجویی حقوق باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس سال 1397 با پیگیری تعدادی از دانشجویان فعال و برتر مقطع کارشناسی رشته حقوق راهاندازی شد.
جایگاه و وظایف انجمنهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس
حمایت کامل معاونت پژهشی در زمان راهاندازی و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بعد از راهاندازی در کنار سیاستهای حمایتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، موجب اعتلای این انجمن شد و اکنون دارای 500 عضو فعال است و در حیطه انجام پژوهشهای بنیادین و کاربردی در رشته حقوق، آموزشهای علمی مبتنی بر مهارت، همایشها و سخنرانیهای علمی حقوقی و حضور در مسابقات علمی حقوق شامل موت کورتها و شبیهسازیهای دادرسی فعالیت میکند.
آنا: جایگاه و وظایف انجمنهای علمی را چگونه ارزیابی میکنید؟
منوری: انجمنهای علمی مکمل آموزش رسمی دانشگاه هستند. این انجمنها با تکیه بر نیروی خود دانشجویان و با استفاده از انباشت خواستههای علمی میتوانند نقش حرکت دادن دانشجویان به سمت مهارتآموزی و یادگیری طرح و حل مسئلههای واقعی و کاربردی را ایفا کنند.
انجمنهای علمی کاستیهای صورتگرفته در سرفصلهای بعضاً خشک و انعطافناپذیر مقاطع را برطرف میکنند و موجب میشوند دانشجو تا پیش از فراغت از تحصیل علاوه بر استفاده از خدمات آموزشی مهارتهای پژوهشی، کاربردی و عملی رشته حقوق را هم تجربه کند.
آنا: انجمنهای علمی بهعنوان هستههای تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و دانش بهویژه دانشهای نوین دارند؟
منوری: پیشبرد و توسعه علم بهویژه در زمینه یک علم اجتماعی انسانی مانند حقوق که به واسطه ماهیتش روشهای علمی منحصربهفردی دارد، فقط با استفاده از پیونددادن موضوعات علمی با مهارتهای کاربردی ممکن است؛ چراکه حقوق یک علم تجربی یا محض نیست. در این رشته فارغ از واقعیتهای اجرایی و عملی نه میتوانید تحقیق کنید نه حتی مجهول درستی بیابید تا آن را تبدیل به معلوم کنید.
انجمنهای علمی با قراردادن دانشجویان در گروههای اجتماعی دانشی کمک میکنند تا آنان از سنتهای فراگیری و حفظ محض به سمت سنتهای جدید علمی و آموزشی مانند هماندیشی، نقد علمی، تحقیقات کاربردی و ... حرکت و مرزهای دانش حقوق را گستردهتر کنند.
آنا: حمایت از انجمنهای علمی و دانشجویی را چگونه ارزیابی میکنید و مشکلات و چالشهای مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی میدانید؟
منوری: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس به ریاست «دکتر زهرا خلج» تمام ارکان دانشگاه را در راستای اهداف انجمنهای علمی به حرکت درآورد. نگاه نوآورانه و مبتنی بر روشهای جدید علمی «دکتر قاسمی پیربلوطی» رئیس دانشگاه نیز انجمن حقوق را به جایی رساند که امروز برترین رتبه را در سراسر کشور به دست آوریم.
مناسب نیست که دانشجو به محض فراغت از تحصیل تازه بهدنبال مؤسسات آموزش خصوصی بدود و از افرادی که لزوماً آکادمیسین هم نیستند، دوباره طلب آموزش تکمیلی کند که بتواند در یک آزمون ورود به مشاغل موفق شود.
برای دانشجویان ما هر امکانی در واحد شهرقدس بهویژه در شرایط کرونا فراهم بوده و امیدوارم این نگاه حمایتی پایدار بماند تا بتوانیم فعالیت در انجمن را به یک سنت برای دانشجویان مستعد در دانشگاه تبدیل کنیم.
آنا: انجمنهای علمی چگونه تقویت میشوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟
منوری: مهمترین راه برای تقویت انجمنهای علمی دادن اعتماد به نفس تحقیق به آنها و ارائه آموزش روش تحقیق و حل مسئله به اعضای این انجمنهاست. در مرحله بعد باید به اتاقهای فکر خودجوش دانشجویی شکل گرفته در این انجمنها اعتماد کرد و اجازه داد که این افراد با اعتماد به نفس خود را در معرض داوری علمی قرار دهند؛ بنابراین بهترین حمایتی که میتوان از انجمنهای علمی داشت موظفکردن استادان به انجام فعالیت و کمک به این انجمنها در قالب آموزش و داوری است.
طبیعی است که به ازای این فعالیت میتوان از موظفی استادان کم کرد؛ البته باید استادانی در این زمینه ورود کنند که خود به توانمندی دانشجویان از یکسو باور داشته باشند و از سوی دیگر افقهای جدید کار علمی را بشناسند.
آنا: نحوه همکاری مسئولان امر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس با انجمن حقوق چگونه بوده است؟
منوری: همانطور که در پاسخ به سؤالات قبلی گفتم نکته مهم در حمایتهای مناسب مسئولان دانشگاه آشنایی آنان با مقوله تحول در روش تحقیق و تعلیم و دلبستگی عمیقشان به لزوم ارائه خدمات با کیفیت آموزشی به دانشجویان است.
آنا: چنانچه فعالیتهای اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیتها و دستاوردهایی داشتهاید، تشریح کنید.
منوری: کسب مقام نخست انجمن برتر بین 240 انجمن علمی سراسر کشور، کسب مقام سوم بهترین دادخواست در موتکورت سراسری دیوان عدالت اداری در دانشگاه علامه طباطبایی و ... ازجمله فعالیتها و دستاوردهای انجمن علمی حقوق واحد شهرقدس است؛ البته مهمترین دستاورد ما تغییر گفتمان غالب دانشجویان حقوق در واحد شهرقدس از آموزش مبتنی بر نمره به آموزش مبتنی بر کاربرد با تکیه بر شبیهسازیها و مسابقات علمی بوده است.
آنا: آیا در انجمن خود موفق به تولید علم و یا موفقیتهای دیگری شدهاید؟
منوری: علاوه بر دو پروژه تحقیقاتی که در زمینه موضوعات حقوقی ناشی از شیوع کرونا آغاز کردهایم با کمک باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در قالب جمعآوری کمکها و معرفی نیروی انسانی به فعالیتهای تولید محصولات ضد عفونی و بهداشتی در واحد شهرقدس کمک کردیم و موفق شدیم سهم اصلی را در توزیع 700 بسته معیشتی در رزمایش کمکهای مؤمنانه در شهرستان قدس داشته باشیم.
آنا: و سخن آخر....
منوری: باید این تعهد را در خود بهوجود بیاوریم که صرف ارائه واحدهای آموزشی و تکمیل سرفصل دروس برای دانشجویان بهمعنای تکمیل رسالت معلمی و دانشگاهی ما نیست. تک تک استادان باید در زمینه آموزشهای تکمیلی مبتنی بر مهارت، تولید و حل مسئله، شبیهسازی محیطهای کار واقعی و آماده کردن دانشجویان برای زندگی شغلی واقعی احساس وظیفه کنند.
برای استادان و اعضای هیئت علمی مناسب نیست که دانشجو به محض فراغت از تحصیل تازه بهدنبال مؤسسات آموزش خصوصی بدود و از افرادی که لزوماً آکادمیسین هم نیستند، دوباره طلب آموزش تکمیلی کند که بتواند در یک آزمون ورود به مشاغل حقوقی موفق شود.
دانشگاه باید این اعتماد به نفس را به دانشجو بدهد که دانشجو برای توانمندسازی خود، هر آنچه که لازم است را از دانشگاه یاد و فرابگیرد؛ بنابراین بدون تقویت انجمنهای علمی و فعالیتهای داوطلبانه دانشجویان این امر ممکن نیست.
انتهای پیام/4078/4062/
انتهای پیام/