دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1399 - 13:08
به دلیل حرکت جهانی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر؛

کشورهای نفتی تا سال 2040 میلادی 13 تریلیون دلار متضرر می‌شوند

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کربون تراکر، کشورهای تولیدکننده نفت تا سال ۲۰۴۰ به دلیل افزایش مداوم رویکرد جهانی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، ۱۳ تریلیون دلار خسارت خواهند دید.
کد خبر : 563749

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کربون تراکر، کشورهای تولیدکننده نفت تا سال ۲۰۴۰ به دلیل افزایش مداوم رویکرد جهانی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، ۱۳ تریلیون دلار خسارت خواهند دید.


به گزارش ایرنا، شبکه بی‌بی‌سی عربی روز شنبه به نقل از این مرکز تحقیقاتی اضافه کرد که برخی از کشورهای تولیدکننده نفت ممکن است ۴۰ درصد از بودجه خود را از دست بدهند زیرا جهان به سمت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی حرکت می‌کند.


این گزارش مجموع خسارت همه کشورهای تولیدکننده نفت را نزدیک به ۱۳ تریلیون دلار (به قیمت دلار در سال ۲۰۲۰) برآورد کرده است زیرا تلاش برای کنترل افزایش درجه حرارت کره زمین از طریق حذف کربن در تولید انرژی است.


مرکز تحقیقات کربون تراکر گزارش خود را هشداری به کشورهای تولیدکننده نفت و مسئولان سیاست بین‌الملل توصیف کرده است تا برنامه‌های خود را بر این اساس تنظیم کنند که تقاضای نفت تا سال ۲۰۴۰ تا حد زیادی افزایش می‌یابد.


بااین‌حال، این مرکز می‌گوید که تقاضا برای دستیابی به اهداف تغییر اقلیم کاهش می‌یابد و قیمت‌ها کمتر از حدی است که کشورهای تولیدکننده و صنایع نفت توقع دارند.


گزارش به این موضوع اشاره‌کرده است که در صورت افزایش دمای زمین به سطح ۱. ۵۶ درجه سانتی‌گراد، چه اتفاقی برای بودجه دولت‌ها خواهد افتاد.


بر اساس اعلام مرکز تحقیقات کربون تراکر، خسارت ۱۳ تریلیون دلار درآمد کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، چین و هند را که اقتصاد آن‌ها هم اساساً به نفت وابسته نیست، شامل می‌شود.


اما این گزارش بر گروهی از کشورها متمرکز شده است که خسارت بیشتری برای آن‌ها خواهد بود و آن‌ها ۴۰ کشور که از آن‌ها به‌عنوان کشورهای نفتی یاد می‌شود، هستند و پیش‌بینی می‌شود که به بودجه این کشورها به میزان ۴۶ درصد خسارت شدیدی وارد شود که ناشی از کاهش درآمدهای نفت و گاز است.


وابستگی به نفت و گاز برای کشورهایی مانند عراق و گینه استوایی موجب می‌شود تا بیش از ۸۰ درصد بودجه بودجه این کشورها کاهش یابد و این میزان برای هفت‌کشور دیگر ازجمله عربستان سعودی بیش از ۶۰ درصد است.


برخی از کشورها در بودجه خود با خسارت زیادی روبه‌رو هستند و پیش‌بینی می‌شود که آنگولا و جمهوری آذربایجان حداقل ۴۰ درصد از درآمد خود را از دست بدهند. در همین حال، انتظار می‌رود که ۱۲ کشور دیگر ازجمله عربستان، الجزایر و نیجریه ۲۰ تا ۴۰ درصد از درآمد خود را از دست بدهند.


تأثیرات تحول در راه تولید انرژی برای برخی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از شدت کمتری برخوردار خواهد بود؛ زیرا هزینه پایین تولید مزیت بیشتری به این کشورها در بازار بین‌المللی می‌بخشد.


این گزارش همچنین نگرانی‌هایی را در رابطه با آنچه کشورهای نوظهور نفت می‌نامد و خساراتی که در چاه‌های نفت برای بهره‌برداری از آن‌ها در سال‌های آینده طراحی‌شده در نظر گرفته است. ازجمله کشورهایی که با این خطرات روبه‌رو هستند غنا، گویان و اوگاندا هستند.


متنوع‌سازی


بر اساس این گزارش، برخی از کشورهای تولیدکننده نفت و گاز که با خسارات شدید روبه‌رو خواهند شد، از فقیرترین کشورها هستند.


در این گزارش آمده است که با توجه به نیازهای هریک از این کشورها، متنوع‌سازی درآمدهای اقتصادی به یک وظیفه فوری برای این دولت‌ها تبدیل‌شده است اما بااین‌وجود مراحلی وجود دارد که همه کشورها باید انجام دهند. ازجمله این اقدامات مشترک می‌توان به سرمایه‌گذاری در آموزش، بهبود عملکرد دولت و شرایط اقتصادی اشاره کرد و مبالغ سرمایه‌گذاری‌نشده در سوخت باید به سرمایه‌گذاری در صنایعی انتقال یابد که با تحول در تولید و مصرف انرژی سازگار باشد.


در این گزارش آمده است که به دلایل اخلاقی بقیه کشورهای جهان باید از این تحول حمایت کنند زیرا بسیاری از کشورهای در معرض این خسارت، کشورهای فقیری هستند.


این امر منجر به نتایج بهتر در زمینه تغییر آب‌وهوا خواهد شد و همچنین به جلوگیری از تبدیل کشورهای نفتی به کشورهای ناپایدار کمک خواهد کرد و این کشورها ممکن است به دلیل کمبود هزینه‌ها و کمبود بودجه دستگاه امنیتی که وظیفه جلوگیری از ناآرامی‌ها را بر عهده دارند، شاهد ناآرامی‌های اجتماعی باشند.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: چاه نفت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته