راهی که ناطقنوری بر روی رؤسای مجلس گشود/ رئیس مجلس موثر میتواند رئیسجمهور موفق باشد
گروه سیاسی خبرگزاری آنا- فرشته صائمی؛ ریاست جمهوری از جمله پستهایی است که طرفداران بسیاری دارد. در حقیقت کسب عالیترین مقام اجرایی در کشور بسیاری را در تکاپو میاندازد که برای دست یافتن به آن عرق جبین بریزند و به رقابت بپردازند، عدهای با نیت بهبود شرایط و رفع تکلیف شرعی و عدهای با خیال تکیه زدن بر صندلی ریاست بر کل کشور. یکی از ویژگیهای بارز انتخابات ریاست حضور مدعیانی است که نام آنها با گوش غریبه نیست و پیش از این در مناصب دیگر رؤیت شدند.
علاوه بر حضور نام آشناها در انتخابات ریاست جمهوری، عدهای نیز به جهت حضور مداوم در جریان رقابت این انتخابات به عنوان مدعیان پروپاقرص میدان انتخابات ریاست جمهوری شناخته شدند، افرادی که در پی شکستهای مداوم در انتخابات ریاستجمهوری نه تنها روحیه خود را از دست ندادند بلکه با اعلام اینکه «در دورههای پیشین برای صحنه انتخابات میآمدم و جدی نبودم اما این دفعه جدی هستم.» از عزم جدی خود برای حضور در انتخابات 1400 خبر دادند، البته محسن رضایی میرقائد همانند دورههای قبل اعلام کرده است که برای نجات اقتصاد کشور، کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات ۱۴۰۰ میشود، گزارهای که از هدف وی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به جهت بهبود شرایط، خبر میدهد.
علاوه بر افراد همیشه حاضر در صحنه انتخابات، در هر دورهای افرادی از سایر قوا نیز پا به عرصه رقابت انتخابات ریاستجمهوری میگذارند. کمااینکه حضور افرادی نظیر علیاکبر ناطق نوری در انتخابات 1376 ، احمد توکلی در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و غلامعلی حدادعادل در انتخابات 1392 مُهر تائیدی بر این گزاره است. در حقیقت حضور افرادی نظیر توکلی و ناطق نوری در عرصه انتخابات ریاست جمهوری گویای این نکته است که مجلسیها بیشتر از سایر قوا از پست ریاستجمهوری استقبال میکنند و پست ریاست جمهوری در قوه مقننه بازار داغتری نسبت به سایر قوا دارد.
در این میان مجلس یازدهم نیز از این قضیه مستثنی نمانده و با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری زمزمههایی مبنی بر حضور برخی از بهارستانیها در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری به گوش میرسد. نقطه قوت این درگوشیها حضور دولتیهای سابق در لقای نمایندگان امروز است، به عبارتی دیگر حضور اعضای کابینه دولتهای نهم و دهم در مجلس، به میزان قابل توجهی شائبه حضور افرادی از قوه مقننه در عرصه رقابت انتخابات 1400 را پررنگتر از سایر دورهها کرده،کمااینکه حضور دو کاندیدای اصلی انتخابات 1396 در قوه مقننه، در تشدید این گمانهها موثر واقع افتاده است.
اقدام علی اکبر ناطق نوری مبنی بر اینکه ضمن تصدی ریاست قوه مقننه، در انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری، ثبتنام کرد، منجر به شکلگیری این عقبه در اذهان افکار عمومی شد که با مطرح شدن بحث انتخابات ریاست جمهوری، گمانهها به این سمت حرکت کند که رئیس مجلس نیز میتواند به عنوان یکی از مدعیان اصلی مطرح شود، همچنانکه در انتخابات قبلی ریاست جمهوری رایزنیها در مورد حضور رئیس مجلس وقت به اندازهای شدت پیدا کرد که درنهایت علی لاریجانی، ضمن نگاهی به شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری 1384، در واکنش به گمانهها در مورد کاندیداتوریاش به صراحت اعلام کرد، پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری نمیگذارد.
حال با نزدیک شدن به ایام سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری کمافیسابق گمانهها مبنی بر حضور رئیس مجلس به عنوان یکی از نامزدهای اصلی انتخابات شدت گرفته است. جدای از بحث حضور و یا عدم حضور رئیس مجلس به عنوان یکی از نامزدهای اصلی انتخابات 1400 این پرسش مطرح میشود که تغییر مقام از ریاست مقننه به ریاست قوه مجریه تا چه اندازه میتواند مثمر ثمر واقع شود؟ و از طرفی قرابت انتخابات ریاست مجلس با انتخابات ریاست جمهوری تا چه اندازه چالشبرانگیز است؟
در پاسخ به این پرسش اسدالله بادامچیان به خبرنگار حوزه احزاب گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: حضور رئیس مجلس به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با مانع و مشکلی مواجه نیست اما در مورد انتخابات پیشرو مسئله این است که روز 6 خرداد، روز تجدید هیئت رئیسه جدید مجلس است. اگر ریاست مجلس بخواهد رئیس مجلس بماند باید نامزد شوند. اگر هم بخواهد رئیس جمهور شود، 28 خرداد انتخابات است، لذا مدت ریاست کمتر از یک ماه میشود و طبعاً نمایندگان، رئیس مجلس را برای یک ماه انتخاب نمیکنند چراکه بعد از آن باید دوباره رأیگیری کنند.
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی افزود: البته برخی پیشنهاد دادند که انتخابات هیئترئیسه مجلس به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود که این موضوع هم با آئیننامه و هم با قانون اساسی مغایرت دارد. در نتیجه قالیباف با این مسئله مواجه است که اگر بخواهد رئیسجمهور شود، نبایددر مقام نامزدی ریاست مجلس قرار بگیرد، اگر هم میخواهد نامزد ریاست مجلس شود، نباید برای ریاست جمهوری اقدام کند.
این چهره اصولگرا ضمن تاکید بر مقام نمایندگی مجلس تصریح کرد: به عقیده بنده وقتی کسی نمایندگی مجلس را برای چهار سال برعهده میگیرد، نوعی بیعت با مردم کرده چراکه مردم جمع شدند، بیتالمال هزینه شده، از بین افراد زیادی، این نمایندهها انتخاب شدند. بنابراین نماینده هم باید به چهار سالش وفادار باشد و اگر خواست رئیس جمهور شود، دفعه بعد اقدام کند.
بادامچیان در پایان یادآور شد: من به هیچیک از نمایندگان محترم نمیگویم که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد بشود یا نشود چرا که هر کسی اختیار خود را دارد. اما به صورت کلی و براساس تحلیل سیاسی میگویم هر کدام از نمایندگان که میخواهند رئیس جمهور شوند، بهتر است بعد از نمایندگی مجلس، به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.
در مقابل بادامچیان که به اعضای قوه مقننه توصیه میکند وارد گود انتخابات ریاست جمهوری نشوند، یکی از چهرههای سرشناس شورای ائتلاف معتقد است باچشمپوشی از جایگاه، افراد به فراخور ظرفیتهایی که دارند، میتوانند به عنوان کاندیدا درهمهپرسی 1400 شرکت کنند، پرویز سروری در گفتوگو با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا در مورد حضور افراد از سایر قوا در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بحث ریاست جمهوری باید به توانمندی و ظرفیتهای افراد توجه کرد. به عبارت دیگر ممکن است فردی این ظرفیت را داشته باشد که همانطور در ریاست مجلس به خوبی ایفای نقش کرده در مقام ریاست جمهوری هم بتواند موثر واقع شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در ارزیابی قابلیت افراد برای تصدی پست ریاست جمهوری باید به توانمندیهایی که فرد به منصه ظهور رسانده، توجه کرد. البته باید میزان استقبال افکار عمومی از افراد به عنوان رئیسجمهور را هم در نظر گرفت. ممکن است فردی ظرفیت بالاتر از جایگاهی داشته باشد، که در حال حاضر در آن قرار دارد.
سروری در پایان صحبتهای خود انقلابی بودن ، تفکر میدانی و قدرت تصمیمگیری را از جمله معیارهای انتخاب رئیسجمهور اصلح برشمرد.
هر چند دبیرکل موتلفه اسلامی در مقام مقایسه وزنه مسئولیت نمایندگی را سنگینتر از ریاست جمهوری ارزیابی میکند اما در مقابل بسیاری از جمله سروری معتقدند افراد به تناسب توانمندیهای خود میتوانند پا به عرصه انتخابات بگذارند، حتی اگر رئیس مجلس باشند. علاوه براین راهی که علی اکبر ناطق نوری باز کرد، منجر به این میشود افرادی که سابقه اجرایی و قانونگذاری را توأمان دارند، به جهت اِشراف بر هر دو حوزه، بهتر از سایرین میتوانند سکان ریاست جمهوری را در دست بگیرند.
در نهایت نکته حائز اهمیت این است که همه گمانهها و توصیهها بر پایه فرض کاندیداتوری رئیس مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده و پر واضح است که در صورت اظهارنظر صریح رئیس مجلس در مورد نحوه حضور خود در انتخابات 1400، این گمانهها نیز در حاشیه قرار میگیرند.
انتهای پیام/4158/
انتهای پیام/