دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 بهمن 1399 - 16:51
تازه‌های نشر دانشگاه آزاد اسلامی؛

کتاب «زبان غزل» به چاپ رسید/ تحلیل زبان غنایی غزلیات سعدی و حافظ

مدیر پژوهش و فناوری دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج کتاب «زبان غزل» را در 304 صفحه منتشر کرد.
کد خبر : 561484
کتاب زبان غزل.jpg

حامد ثابت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کرج اظهار کرد: پونه ناشر مدیر پژوهش و فناوری دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج دارای مدرک دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی و مدرس در دانشکده ادبیات و زبان های خارجه واحد کرج و آموزشکده سما، موفق به نشر کتاب زبان غزل  با تیراژ هزار در قطع رقعی شد.


وی گفت: کتاب زبان غزل، تحلیل زبان غنایی غزلیات سعدی و حافظ بر بنیاد نظریه ساخت‌گرایی و تحلیل زبان غنایی رهیافتی به ادبیات غنایی است که به بررسی ارتباط صورت و معنا در اینگونه آثار می‌پردازد.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ادامه داد: این اثر در دو بخش و 6 فصل فراهم آمده است، بخش نخست شامل کلیات و دو فصلِ تعاریف، اصول، مبانی و روش شناسی نظریه صورت‌گرایی و ساخت‌گرایی است و بخش دوم به نقد و تحلیل زبان غنایی در غزل‌های سعدی و حافظ اختصاص دارد و این بخش شامل چهار فصل است.


ثابت اضافه کرد: در فصل سوم زبان غنایی سعدی و حافظ در حوزه‌ آوایی، فصل چهارم زبان غنایی آن دو در حوزه معنا (واژگان)، فصل پنجم زبان غنایی آنان را در حوزه معنا (بلاغت) و در فصل ششم در حوزه نحو، مطالعه و بررسی می‌شود تا علاوه بر ویژگی‌های نوعی (اولیه)، ویژگی‌های ثانویه شعر غنایی به دست آید.


وی افزود: کتاب زبان غزل به دنبال آن است که با به‌کارگیری اصولی از نظریه ساخت‌گرا که قابل انطباق بر ساختار زبان فارسی است، الگویی تحلیلی فراهم آورد تا بتوان به کمک آن متون شعری غنایی را تحلیل و تفسیر کرد.


ثابت بیان کرد: در مشرب ساخت‌گرایی، زبان‌شناسان معتقدند که زبان را می‌توان مانند هر پدیده فیزیکی دیگر به روش علمی مطالعه کرد؛ اما آنان به‌تدریج دریافتند که نمی‌توان از جنبه هنری زبان غفلت کرد؛ بنابراین ترجیح دادند که داده‌های فراهم آمده را در قالب مؤلفه‌های آوایی، نحوی و معنایی بررسی کنند.


این مسئول اظهار کرد: در این اثر گزیده‌ای از غزل‌های حافظ و سعدی به‌عنوان نمونه‌های درخشان شعر غنایی بررسی شده‌اند، با این فرض که حاصل آن به ارائه معیارهایی بینجامد که در تحلیل زبان شعرغنایی راهگشا باشد و در این کتاب به بررسی زبان غنایی سعدی و حافظ در چهار حوزه آوایی، واژگان، بلاغت و نحو پرداخته شده است.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته