دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 بهمن 1399 - 00:05
آنا گزارش می‌دهد؛

گران اداره شدن پایتخت به سبک شورای شهر/ عوارض شهری و صدور پروانه ساخت 25 تا 50 درصد افزایش یافت

اعضای شورای شهر تهران که همواره منتقد شهرداری در گران اداره کردن شهر بودند، در جلسه روز گذشته این شورا رأی به افزایش 25 تا 50 درصدی عوارض شهری و صدور پروانه ساخت دادند.
کد خبر : 560619
s00-e1557819915827.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اعضای شورای شهر تهران همواره شهرداری را متهم می‌کردند که در اداره شهر دست بالا را گرفته و شهر را گران اداره می‌کند.


علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در ارتباط با گران اداره شدن شهر توسط شهرداری تهران عنوان کرده بود که شهرداری تهران هزینه جاری بسیار زیادی دارد و بودجه تهران هر سال شتاب قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته خود می‌گیرد. البته بیشتر این افزایش بودجه در بدنه اجرایی این سازمان هزینه می‌شود که این موضوع حاکی از افزایش نیرو در این نهاد است.


این ادعای سخنگوی شورای شهر تهران حتی از سوی احمد مسجدجامعی عضو دیگر شورا که در دوره قبل (چهارم) هم عضو این نهاد بود مورد تأیید قرار گرفت.


وی در سال 96 و زمانی که شورای شهر پنجم تازه جلسات خود را آغاز کرده بود در ادعایی عنوان کرد: «بیشترین منابع درآمدی شهرداری در بخش عوارض دیده می‌شود، حال باید پرسید آیا این عوارض همان درآمدهای پایدار است؟ آیا عوارض است که باعث فشار بر زندگی مردم شده و افزایش تغییر کاربری و تراکم را به دنبال دارد، پایدار است؟ آیا شهروندان تحمل فشار بیش از این اندازه را دارند؟ در سال‌های گذشته، شورا به خصوص ما که گروه اقلیت بودیم، توجه ویژه‌ای داشتیم که فشار به شهروندان وارد نشود.»


این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر مبنای منابع تأمین بودجه، اخذ عوارض باشد، تبعاتی را شاهد خواهیم بود، افزایش عوارض شهری را به معنای فشار به شهروندان دانست.


با این حال علی‌رغم ادعاهایی که اعضای شورای پنجم نسبت به عدم افزایش فشار اقتصادی به مردم با افزایش نیافتن عوارض شهری تأکید داشتند اما امسال و در جریان وضع عوارض برای مردم پایتخت، خود گوی سبقت را از شهرداری تهران ربود و پیشنهاد افزایش عوارض شهری بیشتر از آنچه که شهرداری به دنبال آن بود را داد.


شهرداری تهران در تعیین عوارض پنج‌گانه درخت، پارک حاشیه‌ای، طرح ترافیک و ... پیشنهاد افزایش 20 درصدی را ارائه کرده بود اما شورای شهر تهران در اقدامی قابل توجه و برخلاف اظهارات گذشته‌شان (که افزایش عوارض باعث فشار بر مردم است) این پیشنهاد را به 25 درصد و صدور پروانه ساختمانی را نیز به 50 درصد افزایش داد.


محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در توجیه این اقدام شورای شهر گفت: «با توجه به این‌که تورم نزدیک به ۴۰ درصد است اعضای شورای شهر آن را روی ۲۵ درصد بستند!»


شورای شهر تهران آخرین بودجه شهرداری تهران در عمر 4 ساله خود را هم بست اما آنچه که در این مدت مشاهده شد این بود که شوراییان حتی در ماه‌های پایانی حضورشان در بهشت هم نتوانستند حتی بخش کوچکی از وعده‌های خود را محقق کنند؛ از نیروی مازاد در شهرداری (که خود در اقدامی مشابه با آزمونی استخدامی برگزار کرده و بر این نیروهای مازاد افزودند) گرفته تا ناتوانی در تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی؛ در مورد اخیر نیز که دیگر شورای شهر تهران در گران اداره کردن شهر روی دست شهرداری زد و پیشنهاد افزایش نرخ عوارض شهرداری را به اختیار خود تغییر داد.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته