دانشگاههای بزرگ برای بهروز رسانی محتواهای آموزشی پیشگام شوند/ تدریس مجازی توفیق اجباری برای بروز شدن برخی اساتید بود
به گزارش خبرنگار آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با توجه به رشد فزاینده و پرشتاب علوم در حیطههای مختلف، بازنگری سرفصلهای درسی در دانشگاهها یکی از مهمترین فعالیتهایی است که همواره باید در دستور کار نهادهای مربوطه قرار داشته باشد. از آنجا که به لطف پیشرفت علم و دانش و تکنولوژی تغییر در علوم مختلف هر روزه اتفاق میافتد بازنگری در سرفصلهای آموزشی کاری نیست که بهیکباره و کوتاهمدت انجام شود و این امر نیازمند بررسی و فعالیت مداوم، هر روزه و همیشگی است.
در این باره خبرنگار آنا در مصاحبههایی با عنوان «سرفصلهای فراموششده» سراغ برخی متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها رفته و نظر آنان را پرسیده است. در سومین مصاحبه نظر ابوالفضل واحدی معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت را میخوانید.
بیشتر بخوانید:
ابوالفضل واحدی معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با تأکید بر لزوم بازنگری محتواها و عناوین درسی گفت: عناوین درسی همواره باید متناسب با نیازهای جامعه، پیشرفتهای فنّاوری و نیازهای مخاطبین و دانشجویان، برنامه درسی رشتهها، گرایشها و محتواهای درسی مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.
آموزش سرفصل قدیمی شده 40 سال پیش در دانشگاه
وی با اشاره به قدیمی و غیرکاربردی شدن برخی سرفصلها، گفت: در دروس صنعتی مبحثی در رابطه با لامپها وجود دارد که در گذشته برای مدار تقویتکننده استفاده میشده است. این لامپها 40 سال پیش با ترانزیستورها و سپس با مدارهای مجتمع و الکترودیجیتال جایگزین شدهاند و ما همچنان متون درسی 40 سال پیش را تدریس میکنیم که در رابطه با لامپها است و این مباحث کاملاً انتزاعی و غیرقابلمصرف است.
واحدی ادامه داد: در گذشته در مبحث الکتروموتورها از موتورهای DC استفاده میشده و در حال حاضر استفاده از این موتورها بسیار محدود شده و درایورهای AC جایگزین آن شده است، بنابراین باید این مباحث در درسها بهروز شود و متناسب با علم روز تغییر کند.
معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت گفت: قطعاً در سایر رشتههای فنی و تجربی نیز بسیاری سرفصلها قدیمی شده است و اینکه کماکان مباحث درسی قدیمی آموزش داده شود امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر محتواهای آموزشی، شیوههای آموزشی نیز باید تغییر کند، افزود: در حال حاضر کرونا بهعنوان یک چالش نوظهور در حوزه دانشگاهها، شیوههای جدیدی در آموزش را میطلبد.
آموزش مجازی روی سلامت روان دانشجویان تاثیر دارد
واحدی ادامه داد: آموزش مجازی روی سلامت روح و روان دانشجویان تأثیر میگذارد و از مباحثی است که نگاه جدیدی در حوزه آموزش را میطلبد و برنامههای درسی و حوزههای پژوهشی مرتبط با آن باید انجام شود.
وی با بیان اینکه نباید برای بهروز کردن سرفصلها همه نگاهها به سمت وزارت علوم باشد، گفت: این کار رسالت دانشگاهها است و دانشگاه نباید منتظر بنشیند که وزارت علوم سرفصلها را تغییر بدهد و ابلاغ کند تا انجام بدهند.
معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: دانشگاههای بزرگ باید در راستای بهروز کردن محتواهای آموزشی پیشگام شوند و در این حوزهها پویایی داشته باشند. دانشگاهها باید در ارائه درسها مؤلفههای مختلف را بر اساس نیاز جامعه مخاطب، و پیشرفتهای علم و فنّاوری در نظر داشته باشند.
وی گفت: بهروزرسانی محتواهای آموزشی تنها وظیفه اعضای هیات علمی نیست و گروههای آموزشی و اتاقهای برنامهریزی باید این وظایف را انجام دهند. ضمن اینکه در نظر گرفتن روشهای تشویقی نیز تأثیر قابلتوجهی در این زمینه دارد.
واحدی بیان کرد: در دانشگاه علم و صنعت امتیازهای آموزشی برای استادان و دانشجویان وجود دارد و به هر فعالیت مرتبط با مسائل آموزشی امتیاز جداگانهای تعلق میگیرد، به این نحو که فعالیتهای آموزشی اینچنینی در خصوص اساتید در انتخاب اساتید برتر و در خصوص دانشجویان در تعیین ظرفیتهای دانشجویی لحاظ میشود. بازنگری محتواهای درسی، تدوین رشته و گرایش نیز از این امتیازات برخوردار است.
تدریس مجازی موجب شده استادان محتواهای آموزشی را به روز کنند
معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت اظهارکرد: کرونا در کنار تمامی چالشهایی که ایجاد کرده است، مزایایی هم داشته و یکی از این مزایا این بوده است که استادان به دلیل اینکه محتواهای درسی را در فضای مجازی بارگذاری می کنند و این محتواها در دسترس عموم قرار میگیرد،جزوات و آموزشهای خود را به روز کرده اند.
وی تاکید کرد: در مجموع توفیق اجباری موجب شده، که محتواهای آموزشی که استادان تدریس میکنند در فضای مجازی متناسب با اقتضائات روز و همه شرایط متناسب شود.
در پایان گفتنی است، در برخی از رشتهها، محتوای آموزشی ناکارآمد است. یعنی درسها متناسب و مطابق با نیازهای روز جامعه و بازار کار داخلی و خارجی نیستند. یکی از دلایل این ناکارآمدی قدیمی شدن سرفصلهای دروس دانشگاهی است که در بسیاری اوقات موجب ناکارآمدی دانشگاه برای آماده کردن دانشجویان به منظور اشتغال در جامعه میشود و موجب میشود که انگیزه تحصیل و مطالعه از دانشجویان گرفته شود.
با توجه به قدیمی شدن سرفصلهای آموزشی به نظر میرسد تغییر محتواهای آموزشی باید به طور مداوم و پرسرعت همراه با سرعت رشد علوم در دنیا در دستور کار باشد و این امر مستلزم پیشبینی مسیری ساده و بدون نیاز به گذر از بوروکراسیهای اداری است.
همچنین در نظر گرفتن مزایای آموزشی و شغلی برای ایجاد انگیزه در اساتید برای پیشنهاد و تلاش برای تغییر سرفصلها از راهکارهایی است که به این امر کمک میکند.
انتهای پیام/4159/
انتهای پیام/