دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1399 - 12:21
قیصری مطرح کرد؛

ترویج کارآفرینی مبتنی بر فناوری و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی

مدیر آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه جزئیات آیین‌نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.
کد خبر : 554616
photo_2021-01-06_10-35-00.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست آنلاین «تبیین آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه، مدیران فناوری دانشگاه، رؤسای استان‌ها، معاونان پژوهشی و اعضای هیئت علمی فناور برگزار شد.


محسن قیصری، مدیر آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست گفت: برای تدوین آیین‌‌نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاهی درباره بحث ارتقای اساتید در خردادماه 97 بهره گرفتیم. رهبر انقلاب در این جلسه فرمودند: «یک مسئله هم مسئله‌ مقاله‌محوری است که اشاره کردم باید مقاله‌ها در جهت حل مسائل کشور باشد. مسیر ساده‌ تولید مقاله برای ارتقای اساتید هم خودش یک مشکل است؛ در آیین‌نامه‌ ارتقا، مقاله برای ارتقای اساتید یک نقش بسیار اساسی دارد. خب این یک مسیر ساده‌ای است. یک مقدار کار را دقیق‌تر باید انجام داد، یعنی ارتقا را صرفاً مبتنی‌ بر مقاله نباید کرد، کارهای اساسی‌تری وجود دارد که آن‌ها می‌تواند ملاک ارتقا باشد».


وی افزود: ضرورت‌ تدوین آیین‌نامه حمایت از اعضای هیئت علمی فناور، معرفی برخی سیاستگذاری‌های جدید معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه، مدل استفاده شده در تدوین آیین‌نامه حمایت از اعضای هیئت علمی فناور، خلاصه‌ای از آیین‌نامه ترفیع و ارتقا، روند تصویب آیین‌نامه حمایت از اعضای هیئت علمی فناور، معرفی مشوق‌های اجرایی آیین‌نامه از جمله محورهایی است که در نشست امروز بررسی می‌کنیم. همچنین از دیگر نکاتی که در این وبینار آنلاین مطرح می‌شود، معرفی متن و محتوای بخشنامه حمایت از اعضای هیئت علمی فناور، گروه‌‌بندی‌های اعضای هیئت علمی در حوزه فناوری بر اساس مالیکت، معرفی جداول، شاخص‌ها و شیوه امتیازدهی روند اجرای آیین‌نامه از واحد دانشگاهی تا سازمان و معرفی تبصره‌های مندرج در متن بخشنامه است.


لحاظ کردن رویکرد دانشگاه حل مسئله در تدوین آیین‌نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیئت علمی


مدیر آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «حرکت به سمت دانشگاه حل مسئله و کارآفرین»، «نقش اعضای هیئت علمی در دانشگاه حل مسئله» و «تقویت و افزایش انگیزه اعضای هیئت علمی» از موارد مهمی است که در تدوین آیین‌نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیئت علمی در نظر گرفتیم.


قیصری عنوان کرد: برای اساتید فناور دانشگاه آزاد اسلامی امتیازهای خوبی در نظر گرفته شده است و از همه دعوت اساتید به همکاری می‌کنیم. روند اجرای فرآیند اقدامات فناورانه اساتید دارای سه ضلع «معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه»، «استان» و «واحد دانشگاهی» است. نخست اینکه در واحد دانشگاهی، درخواست هیئت علمی و مستندات ارائه می‌شود و در شورای مرکز رشد با تأیید معاون پژوهشی واحد و ارسال به استان بررسی می‌شود. ثانیاً در استان باید شورای اقتصاد دانش‌بنیان تشکیل و درخواست در صورت تأیید ارسال به سازمان بررسی شود.


ترویج کارآفرینی مبتنی بر فناوری و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی


وی ادامه داد: از جمله محورهای آیین‌نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد می‌توان به ترویج فرهنگ کارآفرینی مبتنی بر فناوری و لزوم زمینه‌سازی برای تحقق اهداف دانشگاه آزاد به‌‌عنوان دانشگاه حل مسئله و زمینه‌سازی تجاری‌سازی و تدوین سیستم‌های انگیزشی برای کاربردی شدن دستاوردهای علمی اساتید در پاسخ به نیازهای اقتصادی کشور اشاره کرد.


مدیر آیین‌نامه‌ها و سیاست‌های اداره کل سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از اهداف این آیین‌نامه می‌توان به تحقق اهداف افزایش و تنوع‌بخشی در درآمدهای غیرشهریه‌ای، تقویت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی واحدهای دانشگاهی در موضوع تخصصی سراهای استانی و متناسب‌سازی آن‌ها با نیازهای واقعی جامعه و ایجاد انگیزه و سازوکار تشویق برای همکاری اعضای هیئت علمی فناور اشاره کرد.


یادآور می‌شود بر اساس بندهای آیین‌نامه حمایت از فعالیت فناورانه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت علمی متقاضی برای استفاده از مزایای این آیین‌نامه باید مستندات خود را از طریق سامانه ساجد به شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان ارائه کنند تا پس از بررسی و تأیید توسط رؤسای استان‌ها به معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شود.


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: خبر آزاد فناوری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته