دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلیمانی‌مهر در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

بومی‌سازی مواد مرکب هوشمند یونی-پليمری-فلزی با راندمان بالا توسط محققان واحد علوم و تحقیقات

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: بومی‌سازی مواد مرکب هوشمند یونی-پليمری-فلزی با راندمان بالا توسط محققان واحد علوم و تحقيقات صورت گرفت.
کد خبر : 554337
photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۴_۲۲-۳۷-۰۵.jpg

حمید سلیمانی‌مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه طراحی و ساخت مواد مرکب هوشمند یونی-پليمری-فلزی توسط محققان واحد علوم و تحقيقات صورت گرفته است، گفت: با کنترل فرآیندهای ساخت اين ماده توانستیم انرژی الکتریکی را به جابه‌جایی تبدیل کنیم. ضخامت آن کمتر از ۵۰۰ میکرون و از الکترودهای پلاتینی برای انتقال انرژی الکتريکی بهره برده شد.


وی با بيان اينكه از مزيت‌های اين سيستم، کرنش و جابه‌جایی بسیار بالا و سرعت پاسخ نسبتاً بالاست، افزود: علی‌رغم هزینه‌های بالای مواد اولیه، این مواد مرکب با مواد تولید داخل کشور بومی‌سازی شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه اين طرح در حال حاضر در مراحل ابتدایی است، ادامه داد: از جمله اهداف ما در طراحی اين سيستم، جذب و تبدیل انرژی‌های مکانيکی هدرو مانند زلزله و باد، ساخت و تولید میکرو پمپ‌ها، ماهیچه‌های مصنوعی و محرک‌های نرم است و می‌خواهيم پايان‌نامه‌های بيشتری در اين حوزه تعريف كنيم.


سلیمانی‌مهر بیان کرد: اين پژوهش در گروه مهندسی مکانيک واحد علوم و تحقيقات صورت گرفته است و اعضای اين تيم پژوهشی امین نصراله، الهام دولتی، هانیه خازنی، امیرمهدی مصدقی و تعداد دیگری از دانشجويان واحد علوم و تحقيقات هستند.


وی افزود: در دنيا پرکاربردترین ماده با خواص الکترومکانیکی، پیزو الکتریک‌ها هستند. ماده مرکب یونی-پلیمری-فلزی جابه‌جایی بسيار بالاتری نسبت به ماده فوق‌الذکر دارد، به‌نحوی كه در بهترين حالت ۳۰ برابر کرنش در آن‌ها ایجاد می‌شود.


این استاد دانشگاه عنوان کرد: امروزه علم رباتيک از منظری به دو شاخه رباتيک سخت و رباتيک نرم تقسيم شده است. رباتيک نرم شاخه جديد اين علم است که به دليل اهميت و کاربردهای فراوان آن، بيشتر محققان اين حوزه را به سمت خود آورده است. ربات‌های امروزی هر لحظه به مکانيزم‌های طبيعی شبيه‌تر می‌شوند که اين ناشی از تقليد دانشمندان از طبيعت است. طبيعت بر پایه آنالوگ است و اين موضوع به اهميت رباتيک نرم افزوده است. از طرفی سيستم‌های مکاترونيکی در حال کوچک شدن هستند به‌طوری‌که ميکرو، مزو و نانو ربات‌ها نقش‌های گسترده‌ای را در علوم آينده بازی خواهند کرد. برای دستيابی به اين حوزه از علم، نياز به ساخت مواد هوشمند است و امروزه ساخت ماده مرکب هوشمند يونی-پليمری-فلزی، مرز اين دانش جهانی حساب می‌شود.


سلیمانی‌مهر ادامه داد: در کشور ما به دلايل مختلف، تحقيق بر اين موضوع‌ها مغفول مانده است و جز يک‌سری کارهای پراکنده اثری ديده نمی‌شود. با توجه به اهميت اين موضوع، در دانشگاه علوم و تحقيقات، تحقيقات بر ساخت و بومی‌سازی اين ماده هوشمند انجام شد و توانستيم نمونه‌هايی را با راندمان بالا طراحی کنیم و بسازيم. اکنون با توجه به اينکه علم تمام مراحل و فرآيندهای ساخت را در اختيار داريم، می‌توانيم با تغيير اين فرآيندها، ضعف‌های آن را شناسايی و رفع کنیم. تحليل‌های الکترومکانیکی و شيميايی اين مواد در قالب پايان‌نامه و مقاله‌های کنفرانسی و پژوهشی منتشر شده است و در حال بهبود عملکرد اين ماده مرکب و افزايش کاربردهای آن هستيم.


انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته