ایزدخواه: فرآیند خصوصیسازی به داراییهای کشور خسارت بزرگی وارد کرد / شهبازی: در ابتدای دهه هشتاد نقد خصوصیسازی کفر بهحساب میآمد
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، برنامه تلویزیونی جهان آرا شنبهشب (ششم آذرماه) با حضور روحالله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس و صادق شهبازی فعال سیاسی و اجتماعی با موضوع بررسی روند خصوصیسازی در ایران از شبکه افق سیما پخش شد.
در فرآیند خصوصیسازی به داراییهایمان ضربه بزرگی زدیم
ایزدخواه در ابتدای این برنامه در پاسخ به آن دسته از افرادی که نسبت به روند خصوصیسازی در سالهای اخیر انتقاد دارند، اظهار داشت: خصوصیسازی از دوران مرحوم هاشمی شروع شد و در قالب سیاستهای وارداتی که بهعنوان تعدیل و تثبیت اتفاق افتاد و برخی از کارخانهها شروع به واگذاری شد.
وی افزود: آنچه در اجرا در این ۱۵ یا ۱۶ سال اخیر اتفاق افتاده، تقریباً ۱۸۰ درجه با آنچه در سیاستهای کلی تدوین شد و قرار بود که اتفاق بیفتد مغایرت دارد. ما الان با یک پدیده نه صرفاً اقتصادی بلکه سیاسی و اجتماعی روبرو شدهایم که هم در اقتصاد سیاسی از طریق خصوصیسازی اتفاقات ناگواری رخ داد و هم در حوزه اجتماعی.
ایزدخواه با بیان اینکه چیزی که در خصوصیسازیهای مشکلدار میبینیم عدم اهلیت خریدار است، گفت: خریدار هیچ رابطهای با آن صنعتی که واگذار میکنیم نداشت و مثلاً در هپکو خریدار که یک بدهکار بزرگ بانکی هم بوده، یک سال قبل یک شرکت صوری را ثبت میکند که موضوعش بحث ماشینسازی و معدن هست و هیچ رابطه دیگری با اینجا نداشته است.
وی افزود: در فرآیند خصوصیسازی ما به داشتهها و داراییهای بزرگمان ضربه بزرگی زدیم. هپکو بزرگترین ماشین ساز خاورمیانه بود که تا پیش از واگذاری، بیش از ۲ هزار دستگاه در سال ماشینآلات سنگین راهسازی تولید میکرد و الان خوابیده است.
ایزدخواه با بیان اینکه هفتتپه یکی از بهترین مناطق کشاورزی برای ایران و چهبسا خاورمیانه است، اظهار داشت: خصوصیسازی در اجرا شکستخورده است ولی این به معنای این نیست که با سیاستهای کلی خصوصیسازی مخالفت داشته باشیم، اما در اجرا آقایان تکنوکراتها مسیر اجرا را به انحراف بردند و حتی در دولت آقای احمدینژاد هم همین شیوه دنبال شد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه یک فرایند افراط را در دهه ۶۰ شاهد هستیم که نگاه دولتی کردن همهچیز هست، گفت: در اهداف سیاستهای اصل ۴۴ اساساً بحث فروش اموال دولت و تأمین مالی دولت نیست.
وی با تأکید بر اینکه روح حاکم بر خصوصیسازی مردمی سازی بوده اما اختصاصی سازی شده است، اظهار داشت: پروژه چندهزار میلیاردی را به چند صد میلیارد اسمی و به چند ده میلیارد عملی واگذار کردیم و تخفیفهای عجیب و تا ۹۰ درصد تخفیف دادهایم و معلوم نیست اقساط داده شده یا نشده است و قبل از اینکه اقساط تمام شود، به نام فرد سند زدهایم.
شهبازی: در ابتدای دهه هشتاد نقد خصوصیسازی کفر بهحساب میآمد
در ادامه برنامه صادق شهبازی با بیان اینکه خصوصیسازی نتیجه یک افراط بود که در دهه ۶۰ به سمت دولتی کردن همهچیز رفتیم، تصریح کرد: پیش از اینکه خودمان تصمیم بگیریم خارجیها ما را در مورد این افراط به تصمیم رساندند و آن نسخه تحت عنوان اجماع واشنگتن برای آمریکای لاتین و سپس به تعدیل ساختاری تبدیل شد و بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول و خزانهداری آمریکا آن را طراحی کردند و متأسفانه کشور ما در دهه هفتاد به آن سمت رفت.
وی افزود: در هر سه دوره خصوصیسازی چه در ابتدای دهه ۷۰ و چه در انتهای دهه هفتاد و ابتدای دهه هشتاد و چه از سال ۱۳۸۵ به بعد تا به امروز نظام تصمیمگیری کشور ما خواست این نسخه را اصلاح کند ولی چون آن طبقه حاکمه اقتصادی کشور ما تحت تأثیر فضای نئولیبرال بود، عملاً آن چیزی که در کشور ما جلو رفت مطابق ایده اصل ۴۴ نبود.
شهبازی با بیان اینکه در ابتدای دهه هشتاد نقد خصوصیسازی کفر بهحساب میآمد، تصریح کرد: قرار نبود خصوصیسازی به چیزی تبدیل شود که ما دست در جیب خصوصیسازی کنیم و آن را خرج روزمره بکنیم و صرف کسری بودجه دولت شود.
این فعال سیاسی و اجتماعی افزود: نگاه رهبر انقلاب در ابلاغیه سیاستهای کلی اصل ۴۴ این بود که اولاً باید عدالت اجتماعی باشد و تعاونی را گسترش دهیم و این خصوصیسازی خرج مناطق محروم شود و کارایی افزایش یابد.
وی با بیان اینکه بدنه تصمیمگیری و سیاستگذاری کشور ما این نگاه را نداشتند، تصریح کرد: آلمان شرقی بعد از برداشتن دیوار برلین، اصل را بر کارایی گرفت و نظارت کردند و در خصوصیسازی گفتند که اگر کارگر اخراج کنید و سوداگری کنید، کارخانه را پس میگیریم و برخورد هم میکنیم. خروجی این رویکرد این است که آلمان پس از اتحاد، امروز بزرگترین اقتصاد اروپا است.
شهبازی ادامه داد: دو سال بعد در سال ۱۹۹۱ فروپاشی شوروی بود و آنها رویکردشان این بود که خزانه را پر کنند و به همین دلیل تبدیل به بحرانی شد که ظرف کمتر از ۹ سال کل اقتصاد شوروی دچار بحران شد و خروجیاش این شد که آقای یلتسین در تلویزیون گریه کرد و حکومت را به پوتین واگذار کرد.
این فعال سیاسی و اجتماعی با تأکید بر اینکه خصوصیسازی میتوانست برای تحریمهای ما فرصت ایجاد کند، اظهار داشت: ما حتی نتوانستیم این فرصت را تبدیل به فرصت کنیم و به تهدید تبدیل شد و تبدیل به شرایطی شد که باید مقاومتسازی میکردیم.
وی با تأکید بر اینکه، اینکه خصوصیسازی کارایی ایجاد میکند افسانه است، گفت: اگر به تجربههای دنیا نگاه کنیم در دنیا اصل را بر کارآمدی میگیرند و یکسری نهادهای خصوصی ناکارآمد را دولتی کردند و این اتفاق در کشورهای مختلفی چون انگلیس و یونان و سوئد رخداده است.
شهبازی درعینحال با بیان اینکه خصوصیسازی در جاهایی از دنیا آن نهاد را به گل نشانده است، اظهار داشت: افسانه است که خصوصیسازی کارایی ایجاد میکند و باید به سمت مردمی کردن اقتصاد برویم و بیش از اینکه مالکیت را واگذار میکنیم باید مدیریت را واگذار کنیم.
ایزدخواه: باید ترمزدستی خصوصیسازی کشیده شود
در بخش بعدی این برنامه روحالله ایزدخواه در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات مجلس برای روند فعلی خصوصیسازی در کشور اظهار داشت: باید ترمزدستی خصوصیسازی کشیده شود و یک بازنگری جدی هم در قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ و هم آییننامههای اجرایی هم در دولت و هم نحوه اجرا صورت گیرد.
وی افزود: رهبری یک مسیری را بهدرستی تشخیص دادند که آن مردمی سازی اقتصاد بود، ولی آقایان میداندار عرصه مدیریت اقتصادی، آن را به سمت سیاستهای وارداتی بانک جهانی بردند. مرحوم هاشمی آن موقع در خطبههای نماز جمعه رسماً اعلام کرد که سیاست ما اقتصاد مختلط است که همان اقتصاد کینزی و نئوکینزی بود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه این مدلهای اقتصادی را حتی غربیها هم در عمل پیاده نکرده و نمیکنند ولی بااینحال نسخههایی هست که برای کشورهای جهان سوم مینویسند و به خورد ما هم دادند، تصریح کرد: قطعاً پشت این اتفاق یک عقبه اقتصاد سیاسی خوابیده و آن این است که یک تبعیض طبقاتی هدفمند و ساختارمند در کشور شکل بگیرد و یک طبقه مرفه جدید که به دولت وصل است، شکل بگیرد و اینها سردمدار اقتصاد کشور بشوند و در این فرایند قطعاً کارآفرینان و کارگران هلاک میشوند.
وی با تأکید بر اینکه بنگاههای دولتی به اسم خصوصیسازی غارت شدند، تصریح کرد: این بحث قانوندانان قانونشکن که در مبارزه با فساد و تبعیض جدی هست، قطعاً در خصوصیسازی هم رخداده و برای مثال امیر منصور آریا که ۱۰ سال پیش اعدام شد، 10 حقوقدان کارکشته مشاورش بودند که نفری ده میلیون تومان حقوق میگرفتند تا به او راه در روهای قانونی را بگویند. یعنی ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان خرج میکرده تا به او بگویند چگونه در تله نظارت نیفتد.
ایزدخواه با بیان اینکه باید یک تغییر اساسی در قوانین مربوطه بهصورت ضربتی رخ دهد، اظهار داشت: یک طرح به هیئترئیسه مجلس تقدیم شده و در آن گفتهایم از این به بعد باید برای هر خریدار و بنگاهی، اهلیتسنجی انجام شود و باید ۷۰ درصد قیمت معامله توسط خریدار نقد پرداخت شود، نه اینکه با وام دولت ملک دولت را تملک کنند و به نام بزنند و قسطهایش را هم ندهند.
وی با اشاره به واگذاری نیشکر هفتتپه اظهار داشت: از محل حساب ارزی شرکت که از ارز ۴۲۰۰ تومانی هم هست، ۲۰۰ میلیارد تومان آزاد کردند تا حقوق کارگران را بدهد ولی ظاهراً ۵۶ میلیارد تومان از همان محل را به اقساط عقبماندهاش داده است؛ یعنی از این جیب دولت به آنچه دولت واریز کرده و اسمش را هم تسویهحساب خریدار گذاشته است.
این نماینده مجلس افزود: در این طرح گفتهایم که اگر به قیمت پایینتر واگذار شد، مسئولیتش با شخص وزیر اقتصاد است و خریدار باید حداقل سابقه ۱۰ ساله در آن صنعت مربوطه داشته باشد و خریدار فاقد بدهی بهنظام بانکی باشد و حداقل نیمی از واگذاریها از روش واگذاری مدیریت انجام شود نه نحوه واگذاری مالکیت.
ایزدخواه با بیان اینکه هفتتپه سال ۹۴ که واگذارشده، این ۲۴۰۰۰ هکتار زمین حدود ۱۲۰۰ میلیارد ارزش داشته، گفت: امروز هر هکتار حداقل ۳۰۰ میلیارد ارزش دارد و این را به ۲۹۸ میلیارد واگذار کردهاند و این در حالی است که ۱۰ میلیارد آن را بهطور نقدی داده و قرار است که باقی مبلغ را هم بهصورت قسطی بدهد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در این طرح گفتهایم که بعد از واگذاری تا سه سال حق فروش املاک و داراییها را ندارد، اظهار داشت: در هپکو ۱۱۰ هکتار زمین داشتیم که درونش ویلاسازی و شهرسازی شده و طرف این زمینها را برای گسترش شهر فروخته است.
وی با تأکید بر اینکه نئولیبرالیزم و نئوکلاسیک علیرغم اینکه اسمشان بازار آزاد است به مردم میگوید شما مشارکت کنید و ۳۰ درصد از سهام را از طریق اوراق مشارکت به شما میدهیم، گفت: این در حالی است که ۷۰ درصد بقیه و بهرهوری و سود دست خودشان است.
ایزدخواه تأکید کرد: خصوصیسازی به این معنا که اجرا شد، مطلقاً غلط و خائنانه و یک دزدی سازمانیافته و غارت هدفمند بود و ما باید به نص سیاستهای کلی برگردیم و به سمت مردمیسازی با روشهایی که هم در دنیا تجربهشده و هم در کشور تجربه کردهایم برویم.
سیاستهای خصوصیسازی باید با نگاه اقتصاد مقاومتی بازخوانی شود
در بخش بعدی این برنامه شهبازی در پاسخ به پرسشی در خصوص رأی هیئت داوری در مورد خلعید از مالک فعلی شرکت نیشکر هفتتپه و تجمع اخیر در مقابل وزارت دادگستری اظهار داشت: نهادهای حاکمیتی و نظارتی وظیفه خودشان را در مورد ماجرای واگذاریها و خصوصیسازی انجام ندادند. مجلس که باید آن قانون بیدر و پیکر را اصلاح میکرد، نکرد و قوه قضاییه که باید ورود جدیتری میکرد و بعضی ورودهایی که کرده کافی نیست، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گزارش سالیانه خود را در مورد خصوصیسازی نداده است.
وی با اشاره به لزوم انجام وظایف سازمان خصوصیسازی اظهار داشت: سازمان خصوصیسازی سال قبل یک آییننامهای را برای اهلیت درست کردهاند و سؤال اینکه چرا خصوصیسازی بر اساس آن آییننامه صورت نگرفته است.
این فعال سیاسی و اجتماعی با بیان اینکه بچههای دانشجو و طلبه بار این ماجرا را به دوش کشیدند و هزینه هم دادند و با آنها برخورد شد، اظهار داشت: در پالایشگاه کرمانشاه بسیجیهای آنجا اخراج شدند و در هفتتپه با کارگران آنجا برخوردهای عجیبوغریبی صورت گرفت و در هپکو هم بدین شکل بود.
شهبازی افزود: این شیوه خصوصیسازی که در کشور ما اجرا شد، ذیل همان برنامهای هست که تحریم اجرا شد و ذیل همان نگاهی هست که به یک نحوی آن طبقه مستضعف حامی جمهوری اسلامی را به معترض تبدیل کنند و این برخوردهای عجیبوغریب و بیسلیقگیها و برخوردهای تند و سفتوسخت با فعالان دانشجویی و کارگری جای سؤال است.
وی با تأکید بر اینکه سیاستهای خصوصیسازی باید با نگاه اقتصاد مقاومتی دوباره بازخوانی شود، تصریح کرد: گام اول این هست که ترمز خصوصیسازیهای فعلی و خرج کردن خصوصیسازی در روزمره دولت و خزانه به این شیوه کشیده شود. گام دوم این است که باید مجلس آن سیاستها را قانونگذاری و جدی کند و قوه قضاییه برخورد جدی کند و مجمع تشخیص هم وارد شود و سازمان خصوصیسازی هم آییننامههایش را جدی بگیرد و به سمت مردمی کردن و مشارکت دادن مردم در اداره آنجا برویم.
ایزدخواه: وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی نمیفهمد
در بخش پایانی این برنامه روحالله ایزدخواه با اشاره به اینکه بعد از خصوصیسازی دولت هیچکاره نیست و تازه باید نقش خود را بازنگری کند و نقش جدید ایفا کند، اظهار داشت: دوستان نئولیبرال و تکنوکرات میگویند خصوصیسازی یعنی رها کردن و بازار آزاد خودش خودش را اداره میکند و این در حالی است که دست نامرئی بازار دروغی بزرگ است.
وی ضمن تأکید بر اینکه دولت باید سیاستگذاری صنعتی و کشاورزی و معدنی داشته باشد که ندارد، اظهار داشت: ما معدنمان را غارت میکنیم و دولت تماشا میکند. سنگ معدنی را در بافق به اسم سنگآهن درجه ۳ صادر میکند و انتظار جایزه صادراتی هم دارد و بعد از مدتها ما فهمیدیم که آن ۶۰ درصد باقیمانده مهم است که تیتان دارد و صنایع فلز گرانبها در درون آن است.
ایزدخواه با بیان اینکه معدن خاک سرخ در جزیره هرمز یکی از بهترین خاک سرخهای دنیا با بیش از ۹۰ درصد خلوص دارد و مردم هم سهامدار شدهاند و به خاک سیاه نشستهاند و بدهکار شدهاند، اظهار داشت: نباید دولت در فرآیند واگذاری کامل کنار بنشیند و تماشا کند و باید یک نقش جدید ایفا کند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه ۱۲۰۰ میلیارد دلار فقط تجارت کشورهای همسایه ما با همدیگر است و ما فقط دو درصد در آن سهم داریم، اظهار داشت: اسمش را هم دیپلماسی موفق میگذاریم و میخواهیم با دنیا کار کنیم درحالیکه بهجای آن سه کشور میتوانیم با همین ۱۵ یا ۱۶ کشور اطراف خودمان هم کار کنیم.
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه ۶۰ یا ۷۰ درصد بازارچههای ما خوابیده و فشل هستند و این به خاطر وزارت خارجه است که اصلاً و ابداً دیپلماسی اقتصادی نمیفهمد، اظهار داشت: این در حالی است که تعاونی مرزنشینان هم داریم و میتوانیم این بازارچهها را دست اینها بدهیم و قوانین دولت را هم دیکته کنیم و ناظر دولتی هم بالای سرشان باشد و دولت هم از اجرا خل
ع ید شود.انتهای پیام/4106/
انتهای پیام/