دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

وضعیت رفاه اقتصادی مردم نسبت به گذشته چه تغییری کرده است؟

شاخص رفاه اقتصادی بر مبنای دلار برای هر نفر در نیمه نخست امسال در حدود 455 دلار محاسبه شده است.
کد خبر : 551355
57644220.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طبق گزارش بانک مرکزی هزینه مصرف خصوصی که به نوعی شاخص رفاه خانوار و معرف رفاه اقتصادی افراد به شمار می‌رود، در نیمه نخست امسال 760 هزار میلیارد تومان اعلام شده است که به صورت سرانه برای هر نفر 9 میلیون و 33 هزار تومان برآورد شده است.


این شاخص از تولید ناخالص داخلی در سمت مخارج نسبت به نیمه نخست سال گذشته 29.1 درصد رشد کرده است.


شاخص‌های متعددی برای ارزیابی رفاه هر جامعه‌ای وجود دارد اما آنچه در بین جوامع معمول‌تر است محاسبه بر مبنای دلار است، چنانچه بخواهیم رفاه اقتصادی جامعه را بر مبنای دلار برآورد کنیم، کافی است هزینه مصرف خصوصی در سمت مخارج را بر متوسط نرخ دلار در بازار آزاد تقسیم کنیم تا نمایی از رفاه اقتصادی افراد را به صورت دلاری ارزیابی کنیم.


اما متوسط نرخ دلار طبق محاسبات بانک مرکزی در شش ماهه نخست سال 99، 19 هزار و 824 تومان بوده است که با تقسیم بر 9 میلیون و 33 هزار تومان لحاظ شده برای هزینه مصرف خصوصی در سمت مخارج به صورت سرانه برای هر نفر، شاخص رفاه اقتصادی بر مبنای دلار در حدود 455 دلار به دست می‌آید.


جزئیات وضعیت رفاه اقتصادی ایرانیان در سال‌های گذشته


مصرف خصوصی آیینه مصرف خانوار است که در نهایت سطح رفاه جامعه را منعکس می‌کند و با محاسبه دلاری رفاه اقتصادی، وضعیت رفاه اشخاص با حذف اثر دلار در هر بازه زمانی مورد مطالعه، ارزیابی می‌شود.


با نگاهی به روند هزینه‌های مصرف خصوصی در دهه 90 در می‌یابیم که سطح رفاه خانوار در 5 سال از دهه جاری افت کرده است و اولین رشد منفی مصرف خصوصی به سال 91 بر می‌گردد.


البته روند نزولی شاخص فوق به سال 92 نیز سرایت کرد با این حال افزایش سطح رفاه خانوار در سال 93 افت رفاه سال 92 را جبران کرد.


در سال 94 نیز نرخ رشد هزینه‌های نهایی مصرف خصوصی باز هم 3.5 درصد منفی شد تا اینکه در سال‌های 95 و 96 به دلیل توافق‌نامه برجام سطح رفاه برای 2 سال پیاپی مثبت شد.


در سال 97 نیز مجدد نرخ رشد هزینه‌های نهایی مصرف خصوصی سیر نزولی به خود گرفت و با تداوم در سال 98 عمق شاخص رفاه اقتصادی خانوار را به منفی 7.14 درصد رساند.


افت نرخ رشد مصرف خصوصی به سال 99 نیز رسیده و برای نیمه نخست امسال رقم 2.2 درصدی را به ثبت رسانده است.


با یک حساب و کتاب کوچک هزینه دلاری مصرف خصوصی در نیمه نخست امسال منفی 15.4 درصد برآورده می‌شود این رقم طبق گفته کارشناسان نشان می‌دهد که رفاه اقتصادی افراد با جدا کردن اثر دلاری به کمترین حد خود در 16 سال گذشته رسیده است.



بیشترین رفاه دلاری اقتصادی جامعه نیز از سال 83 تاکنون متعلق به نیمه نخست سال 90 و با رقمی در حدود هزار و 484 دلار برای هر نفر بوده است.


انتهای پیام/4133/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: رشد اقتصادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته