دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1399 - 13:06
وزیر آموزش‌وپرورش:

تأمین گوشی تلفن همراه و تبلت دانش‌آموزی از دستور کار خارج شده است/ خانه‌نشینی بر سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان اثر نامطلوبی دارد

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: در مورد تأمین گوشی تلفن همراه یا تبلت، ازآنجاکه این موضوع چه در ظرفیت تولید چه در تأمین ارز مورد نیاز واردات، در توان دولت نیست، از دستور کار خارج‌شده است.
کد خبر : 548016
JAN-(22)-10.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی با تأکید بر اولویت سلامت دانش‌آموزان  گفت: تأمین و تجهیز زیرساخت‌های بهداشتی مدارس و صیانت از سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان را جزو اقدامات حوزه بهداشت و سلامت  است.


وی افزود: به‌منظور تأمین اعتبار لازم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اقداماتی همچون خرید مواد ضدعفونی‌کننده، بازسازی سرویس‌های بهداشتی و تهیه تب‌سنج انجام‌شده است. البته عدم امکان ارسال مستقیم اعتبارات به مدارس، یکی از نقایص زیرساختی در این زمینه بود که برای رفع این مشکل، قرار است اعتبار سرانه بهداشتی مدارس با نظارت بیشتر و سخت‌گیرانه‌تر به حساب مصرف‌کننده نهایی یعنی مدارس واریز شود.


وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: علاوه بر تأمین زیرساخت‌های بهداشتی مدارس، صیانت از سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها در دستور کار نظام آموزش‌وپرورش قرار دارد.


وی بر پایبندی آموزش‌وپرورش بر مصوبات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا به‌عنوان یکی از سیاست‌های اصلی تأکید و عنوان کرد: اهمیت توجه به سلامت روان و اختلالات آن در دوره خانه‌نشینی دانش‌آموزان، یکی دیگر از محورهای اصلی سیاستی آموزش‌وپرورش است. پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد خانه‌نشینی بر سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان اثر نامطلوبی دارد. از این‌رو با وجود ویروس کرونا، در سال تحصیلی جدید، ارائه آموزش حضوری در دستور کار قرار گرفت.


وزیر آموزش‌وپرورش در خصوص اقدامات زیرساختی صورت‌گرفته در شرایط شیوع کرونا اظهار کرد: کووید19، شرایط پیش‌بینی‌ناپذیری برای همه ایجاد کرده است. شیوه شیوع بیماری و رفتار مردم، پیش‌بینی‌شدنی نیست.


وی ادامه داد: مدیریت این شرایط در مجموعه‌ گسترده‌ای مثل آموزش‌وپرورش به هماهنگی حداکثری نیاز دارد و انتقال سیاست‌ها و تصمیم‌ها از روال سنتی اداری در قالب‌ جلسه و بخشنامه امکان‌پذیر نیست بنابراین با درک این واقعیـت، از ابتدا تلاش کردیم از ظرفیت شبکه شاد برای برقراری ارتباط مستقیم در تمامی سطوح بهره‌برداری کنیم.


عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: این امکان فراهم‌شده است که در کمترین زمان ممکن ارتباط وزیر با مدیران کل استانی و رؤسای مناطق در بستر شاد برقرار شود و همچنین امکان برقراری ارتباط بین مدیرکل با رؤسای مناطق، رؤسای مناطق با مدیران مدارس، مدیران مدارس با معلمان و معلمان با دانش‌آموزان و خانواده‌ها هم وجود دارد.


وی افزود: یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیران، اشراف کامل بر وضعیت ارائه آموزش به دانش‌آموزان زیرمجموعه خود است و سامانه شاد این امکان را فراهم آورده که میزان و نحوه فعالیت دانش‌آموزان و معلمان در این سامانه، در سطح استان و منطقه مشخص شود و در اختیار مدیر قرار گیرد.


حاجی میرزایی مدرسه را یکی از اهداف اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش دانست و افزود: این سیاست به دلیل موانع جاری اداری کمتر مجال تحقق داشت ولی مدیریت کرونا در شرایط متغیر و متنوع، چاره‌ای جز تفویض اختیارات بیشتر به مدرسه در تعیین نحوه آموزش باقی نگذاشت؛ بنابراین مدرسه موظف به انتقال آموزش به همه دانش‌آموزان است و تحقق این هدف بر عهده مدیر است.


وی ادامه داد:  اولویت آموزش حضوری و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از دیگر اصول حاکم بر مدرسه است. در این چارچوب‌ مدیر مدرسه اختیار دارد به‌تناسب امکانات برای نحوه حضور دانش‌آموزان و معلمان در مدرسه برنامه‌ریزی کند.


وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در طول سالیان گذشته نظام آموزشی با فرایندهایی نه‌چندان صحیح خو گرفته بود که مشکلی اساسی در فرایند آموزش حضوری ایجاد نمی‌کرد، برای نمونه، همه‌ساله گرچه از آغاز سال تحصیلی، دانش‌آموز و معلم در مدرسه حضور داشتند، اما ممکن بود تعیین قطعی محل خدمت معلمان و صدور ابلاغ‌های آن‌ها ماه‌ها ‌طول بکشد. این نقص، آسیبی به اصل آموزش وارد نمی‌کرد، این موضوع، خود را در تشکیل کلاس‌های مجازی آشکار کرد، چراکه در آموزش غیرحضوری، تعیین معلم کلاس از الزامات اساسی است.


حاجی میرزایی اضافه کرد: ازجمله اقدامات در زمینه مذکور افزایش بازه‌های به‌روزرسانی سامانه‌های آموزش‌وپرورش و تلاش مدارس برای تسریع در تعیین تکلیف کلاس‌ها بوده است و علاوه بر سامانه‌های داخلی، زیرساخت‌های ارتباطی کشور و همراه اول تأثیر مستقیم در ارائه خدمات باکیفیت دارند. آشکار شدن نقایص شاد در این زمینه هم موجب ایجاد عزمی برای برطرف شدن این نقص شده است.


وی با اشاره به  پیگیری‌های انجام‌شده از ستاد ملی کرونا، گفت: هزینه استفاده از سامانه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان است، وزارت ارتباطات نسبت به ثبت‌نام معلمان و اختصاص بسته‌های رایگان اینترنت در دو مرحله اقدام کرده است.


وزیر آموزش و پرورش افزود: در مورد تأمین گوشی تلفن همراه یا تبلت هم، ازآنجاکه این موضوع، چه در ظرفیت تولید چه در تأمین ارز موردنیاز واردات، در توان دولت نیست، از دستور کار خارج‌شده و از طریق نهادهای حمایتی در حال پیگیری است. همچنین برای رفع نگرانی خانواده‌ها، برنامه تلویزیونی مدرسه ایران با پوشش جغرافیایی 97درصد کشور، دروس همه پایه‌ها را ارائه می‌کند و برای کسانی که به تلویزیون هم دسترسی ندارند، بسته‌های خودآموز آموزشی ارائه می‌شود.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب