دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1399 - 17:08
هفته پژوهش در ایام کرونا/ 3 مدیرکل آموزش پرورش استان همدان تأکید کرد؛

لزوم حرکت به سمت پژوهش‌های تحلیلی/ پژوهش‌های نظام‌مند و نوع‌آورانه تحول ایجاد می‌کنند

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر اینکه پژوهش‌های تکراری زیاد انجام می‌دهیم، گفت: به جای پژوهش‌های تکراری باید به سمت پژوهش‌های تحلیلی برویم تا شاهد به ثمررسیدن پژوهش‌هایی با رویکرد جدید باشیم.
کد خبر : 545977
DSC_0007.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از همدان، محمد پورداوود در مراسم روز پژوهش استان همدان که به صورت مجازی برگزار شد با گرامیداشت هفته پژوهش اظهار کرد: زیربنای اصلی پیشرفت جوامع، پژوهش است و افرادی که به استقلال اهمیت می‌دهند، پژوهش را اولویت نخست خود قرار می‌دهند.


وی اضافه کرد: کشورهای پیشرفته جهان منابع انسانی و مالی زیادی را به‌منظور انجام پژوهش در اختیار دانشگاه‌ها، نهاد تعلیم و تربیت و مؤسسات پژوهشی قرار می‌دهند.


مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر اینکه پیشرفت‌های اقتصادی و فناوری‌های نوین زائیده پژوهش‌ گسترده علمی هستند، گفت: دلیل این موضوع آن است که کشورهای توسعه‌یافته مهم بخش عمده‌ای از تولید ناخالص ملی خود را به عموم فعالیت‌های پژوهشی اختصاص دادند.


پورداوود با بیان اینکه اختصاص بخشی از تولید ناخالص ملی به حوزه پژوهش است تا چرخه رقابت پرشتاب علم و فناوری افزایش یابد، افزود: پژوهش می‌تواند اتلاف وقت، سرمایه و اندیشه را به میزان زیادی کاهش دهد و ما را در رسیدن به اهدافمان یاری کند.


پژوهش زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است


وی یادآور شد: یکی از زیرنظام‌های سند تحول بنیادین زیرنظام پژوهش و ارزشیابی بوده که در جامعه کل‌نگر برای پاسخگویی به دامنه وسیع و متنوع مشکلات و مسائل در نظر گرفته شده است.


مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان اضافه کرد: در چرخش‌های کلان تحول‌آفرین از پژوهش‌های توصیفی موردی و پراکنده به پژوهش‌های نظام‌مند، نوع‌آورانه و تحول‌آفرین در راستای رسیدن به اهداف و کارکردهای نظام تربیت عمومی استفاده می‌شود.


پورداوود با تأکید بر اینکه در زمینه گسترش فرهنگ پژوهش، آموزش و پرورش راه‌های متعددی را به کار برده است، متذکر شد: از جمله این راه‌ها می‌توان به تأسیس مراکز پژوهشی و طرح‌ها و برنامه‌هایی که برای دانش‌آموزان در نظر دارد، اشاره کرد.


وی، تأسیس پژوهشکده‌های آموزش و پرورش در راستای حمایت از پژوهش و تربیت، پرورش مربیان پژوهشگر و شایسته، طرح تربیت معلم پژوهشنده به‌منظور ترغیب به حل مسائل آموزشی و تربیتی از طریق پژوهش در عمل، ایجاد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با هدف به وجود آمدن شرایط و امکانات خلاقیت‌ها و ارتقای دانش‌آموزان را از راهکارهای پژوهشی آموزش و پرورش عنوان کرد.


مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: ایجاد واحدهای درسی در مدارس با عنوان مطالعات پژوهشی و کار و فناوری که به بُعد پژوهش اعتقاد دارد، مسابقات انشانویسی و مقاله‌نویسی و برگزاری جشنواره‌های جابربن حیان و خوارزمی در دوره‌های ابتدایی و متوسطه از دیگر راهکارهای تقویت حوزه پژوهش است.


شورای تحقیقات استان  همدان از روزمرگی خارج شده است


پورداوود اضافه کرد: در استان همدان به پژوهش برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت اهتمام ویژه‌ای شده، به طوری که در بُعد همکاری بین نهاد دانشگاه و آموزش و پرورش اقدامات خوبی صورت گرفته است.


وی خاطرنشان کرد: شورای تحقیقات استان  همدان از روزمرگی خارج شده و در قالب کارگروه تخصصی  کارهای بزرگی انجام می‌دهد، به‌گونه‌ای که در این شورا روسای دانشکده ادبیات و علوم انسانی،  اقتصاد و علوم اجتماعی، استادان مطرح پژوهشگر دانشگاه بوعلی‌سینا، فرهنگیان، آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌ها حضور دارند.


مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: معلمان پژوهنده نیز در این شورا کار اولویت‌های پژوهشی و بصری را با اتکا به جدیدترین یافته‌های پژوهشی مورد بررسی قرار می‌دهند.


پورداوود با تأکید بر اینکه پژوهش‌های تکراری زیاد انجام می‌دهیم، گفت: به جای پژوهش‌های تکراری باید به سمت پژوهش‌های تحلیلی برویم تا شاهد به ثمررسیدن پژوهش‌هایی با رویکرد جدید باشیم.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

برچسب ها: خبر آزاد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته