دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1399 - 12:00
گزارش آنا؛

دلایل مخالفت دولت با قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها چیست؟/ دست برتر ایران در برابر غرب از رهگذر اجرای این قانون

دولت دلایلی همچون اخلال در سیاست خارجی و اعمال مجدد تحریم‌ها را برای مخالفت با قانون اقدام راهبردی مجلس عنوان کرده است، درحالی‌که شواهد و قرائن عکس این موضوع را نشان می‌دهند.
کد خبر : 545684
1.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، هفته گذشته طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» پس از تصویب در صحن علنی مجلس، به تصویب شورای نگهبان رسید و به قانون تبدیل شد. به گفته ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این طرح سه هدف را دنبال می‌کند.


یکم، «باز شدن قفل‌هایی است که بر صنعت هسته‌ای کشور وارد شده است، احیای این برنامه در واقع پیگیری اهداف شهدایی مانند شهید فخری زاده و شهید شهریاری و سایر شهدای هسته‌ای کشور است. برنامه هسته‌ای کشور باید طبق نیازها به‌پیش رود و انتظار داریم پس از تصویب این طرح توسعه پیداکرده و روند آن تسریع یابد.»


ابوالفضل عمویی کارشناس شرق آسیا


دوم، «مقابله با تحریم‌هایی که از سمت کشورهای غربی به ما اعمال می‌شود را باید هدف دوم طرح فوق دانست، باید این اعمال تحریم‌ها را هزینه‌مند کنیم. تحریم علیه ایران رفتار بی هزینه‌ای نخواهد بود و تغییر محاسبه غلط دشمنان هدف این طرح است. باید به نحوی پیش رویم که نه‌فقط اعمال تحریم هزینه‌مند باشد، بلکه تخریب امنیت این مردم و به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای و مقام سیاسی معاون وزیر دفاع ما، رفتار بی هزینه‌ای نباشد.» 




بیشتر بخوانید:


عمویی: بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در کمیسیون امنیت ملی مجلس/تصویب الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد


امیر عبداللهیان: دیپلماسی زبان قدرت را خوب می‌فهمد/ قانون راهبردی لغو تحریم‌ها فرصت‌های بزرگی ایجاد می‌کند




سوم، «معتقدیم با تمرکز بر تقویت برنامه هسته‌ای و ایجاد محدودیت برای بازرسی‌هایی که امروز دیگر مبنایی ندارد، می‌توان در مقابل تحریم‌ها ایستاد، این در حالی است که توازن در توافقات قبلی از بین رفته است و در رابطه با مبنای این بازرسی‌ها از مراکز هسته‌ای سؤال وجود دارد، باید به این توازن و به این بی توازنی و عدم تبادل پاسخ داده شود.»


ربیعی: غنی‌سازی 20 درصد کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند


با این حال، دولت صراحتاً با این طرح مخالفت کرده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت، سه‌شنبه هفته گذشته و پس از تصویب این طرح در صحن علنی مجلس، آن را مغایر با اختیارات مجلس دانست و اعلام کرد: «به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قوه‌ای بوده است. هیچ نهاد و قوه‌ای به‌تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعاً شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد.


نشست خبری علی ربیعی سخنگوی دولت


سخنگوی دولت معتقد است که تولید اورانیوم 20 درصد بر اساس این مصوبه باعث اعمال مجدد تحریم‌ها می‌شود. به گفته وی، «آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشت تحریم‌ها است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم‌ها می‌شود، در این صورت به مذاکرات هسته‌ای و برجام نیازی نمی‌بود. ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم. بنابراین اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باشد، بر اساس تجربه‌های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی‌سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند.»


خطیب زاده: متاسفیم که نظرات وزارت خارجه در مصوبه مجلس منعکس نشد


سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز در همان روز تصویب طرح اقدام برای لغو تحریم‌ها، از اینکه به نظرات کارشناسی این وزارتخاجه توجهی نشده، ابراز تأسف کرد.



مصوبه مجلس که اکنون به قانون تبدیل‌شده، الزام دولت به انجام تعهداتی است که پیش از آن توسط قوه مجریه اعلام‌شده بود



وی در این خصوص گفت: «درباره این طرح، دولت نظرات خود را بیان کرده و به‌صراحت تاکید کرده که موافق این طرح نیست. چراکه این طرح ضروری و مفید نیست و معلوم نیست حقوق ملت با این طرح محقق شود. متاسفیم که نظرات ما منعکس نشده است و مجلس مسیر دیگری را طی کرده است. امیدواریم نظرات کارشناسی وزارت خارجه لحاظ شود.»


رئیس دفتر رئیس جمهور: ممکن است در روابط خارجی ما مشکلاتی به وجود آید


محمود واعظی هم در این خصوص به مسئله روابط خارجی و مشکلاتی که در نحوه اجرای این قانون ممکن است ایجاد شود اشاره کرد و آن را از دلایل مخالفت دولت برشمرد. وی روز بعد از تصویب این قانون در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «اکثر اعضای دولت نگرانی‌هایی داشتند زیرا با بخش‌های ذی‌ربط مشورت نشده بود که ممکن است در نحوه اجرا مشکل ایجاد کند و در روابط خارجی ما مشکلاتی به وجود بیاورد.»


جهانگیری: مجلس قطعاً در امور اجرایی دخالت کرده است


معاون اول رئیس جمهور فردای روز تصویب مصوبه مجلس، یک گام بیش از دیگر از اعضای دولت در انتقاد به مصوبه مجلس برداشت و بدون اشاره به موضوع عدم مشورت، اساساً این اقدام را در حوزه اختیارات مجلس ندانست.


جهانگیری


وی در این خصوص گفت: «راهبرد فشار حداکثری به بن‌بست رسیده است. ما نباید در چنین مقطعی مدیریت هسته‌ای را تغییر دهیم. تغییر مدیریت هسته‌ای در چنین زمانی می‌تواند مشکلات زیادی را به کشور تحمیل کند. قانونگذاری و ریل‌گذاری و تفکیک قوا تفسیر شده است و در قانون اساسی رئیس جمهور به عنوان کسی که از طرف مردم انتخاب می‌شود اختیاراتی دارد که باید عمل کند. وزیر خارجه هم اختیاراتی دارد که در سیاست خارجی باید آنها را انجام دهد و به سازمان انرژی اتمی هم وظایفی داده‌شده است، این که نشد مدیریت اجرایی! این قطعاً دخالت در امور اجرایی است.»


رئیس جمهور: مصوبه مجلس را مضر می‌دانم


اولین واکنش رئیس جمهور به مصوبه مجلس، ناظر به موضوع سیاست خارجی بود. وی روز 12 آذر – یک روز پس از مصوبه مجلس در جلسه هیئت دولت گفت: «دولت با آن مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند».


روحانی


روحانی همچنین روز گذشته در مراسم افتتاح رسمی ۲۵ پروژه حوزه برق‌رسانی در سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی از زاویه دیگری به این موضوع پرداخت و گفت: «هیچ عجله نکنیم برای اینکه می‌خواهیم مساله‌ای را حل کنیم. هول نشویم اشکال ندارد اگر دولت موفقیت به دست آورد کاملاً این موفقیت را تقدیم شما می‌کند اصلاً غصه این را نخورید که این دولت مسائل را تمام و حل می‌کند، خیر شما حل کنید. ما دست همه آنهایی که به ملت و مردم عزیز کمک کنند را می‌بوسیم. بگذارید با حوصله، با تأمل، با خردورزی و با دقت، آن‌هایی که تجربه ۲۰ و چند ساله در این امر دارند و می‌دانند باید چه کار کنند و در دیپلماسی موفق بودند و در دیپلماسی آمریکا را بارها و بارها در این سه سال در سازمان ملل شکست دادند، با تأنّی و با دقت کارمان را انجام دهیم. از شماها هم خواهش می‌کنیم یاری کنید، همه برادریم و هدف واحد داریم.»


نکته پایانی اینکه، طرح مجلس برخلاف آنچه دولت می‌پندارد، بر اساس بندهای 36 و 37 برجام تدوین‌شده و مبتنی بر توافق هسته‌ای، اقدامات ایران را ملموس‌تر و عینی‌تر کرده است. پیش از این نیز دولت اعلام کرده بود که قصد اجرای همین موارد را دارد اما بر پایه دلایلی که ذکر نشد، آن‌ها را عملیاتی نکرد. در حقیقت، مصوبه مجلس که اکنون به قانون تبدیل‌شده، الزام دولت به انجام تعهداتی است که پیش از آن توسط قوه مجریه اعلام‌شده بود اما اکنون در مدار سیاسی و فضاسازی رسانه‌ای قرارگرفته است.


این طرح اگر در چنبره مسائل سیاسی قرار نگیرد، دست دولت در برابر طرف‌های غربی را باز می‌کند و به عنوان اهرم فشار، این امکان را می‌دهد که تحریم‌های ظالمانه زودتر از پیش پای کشورمان برداشته شوند.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته